Annons

Hur mycket skall jag debitera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beckmanner

Ny medlem
Hej!
Driver eget företag och jobbar mest med intervjuer och layout och en del artikelfoto. Nu har jag precis kommit hem från ett fotouppdrag som sträckte sig från måndag morgon klockan 07.30 till tisdag eftermiddag kl 16:30. Uppdraget innebar 70 mils bilresande samt 18 timmar ombord på en båt där jag fotograferade. Jag jobbade fram till kl 03,00 på tisdag morgon fick några timmars sömn och sedan var det dags att gå upp igen och fortsätta fotografera. Hur mycket skall jag debitera kunden? Det är ett stort företag och de frågade aldrig vad det skulle kosta. Tar man betalt under hela tiden man är borta eller bara under de vakna timmarna? Jag bor i Göteborg och uppdraget tog plats i Skåne samt i Tyskland. Tar man betalt per timme plus betalt för de foton som kunden vill ha? När jag jobbar vanligt tar jag 650 kr per timme. Någon som vet hur jag skall göra? Vill varken ta för lite eller för mycket betalt. Jag har ingen utbildning inom foto, men har fotograferat i 20 år och är rätt så bra.

Nej, man debiterar inte både timlön och per bild. Antingen eller. Och gör man ett uppdrag är det vanliga att man tar betalt per timme.

Hur många timmar du kan fakturera bör du nog diskutera med köparen -- kanske borde ni till och med bestämt nåt i förväg.

Nattetid?

Tack för era svar!
Vad jag förstår så skall jag antingen ta betalt per timme eller för bilderna som de vill använda. Då är jag helt med. Men är det någon som vet huruvida jag skall ta betalt "från och med jag åker hemifrån på måndagen tills jag kommer hem på tisdag eftermiddag", eller inte under de timmar jag sover? Jag är ju trots allt bortrest...

Tack för era svar!
Vad jag förstår så skall jag antingen ta betalt per timme eller för bilderna som de vill använda. Då är jag helt med. Men är det någon som vet huruvida jag skall ta betalt "från och med jag åker hemifrån på måndagen tills jag kommer hem på tisdag eftermiddag", eller inte under de timmar jag sover? Jag är ju trots allt bortrest...

Du skulle kunna specificera det som traktamente.

Tack för era svar!

Du kan aldrig ta pröjs per timme för tiden du sover. Sova skulle ju du gjort i alla fall... Normalt är ju en arbetsdag 8 timmar. Överskjutande tid som arbetas, går som övertid. Är du bortrest, gäller dessutom traktamenten samt resersättning (bil, båt, flyg, hotell etc). Begreppet restid finns oxå, då med en lägre ersättningsnivå än det ordinarie timpriset.

Allt detta gäller om inget annat har överenskommit med uppdragsgivaren.

/Oscar, konsult sedan 1982....

Tack för hjälpen!

Nu har jag lämnat en faktura till kunden som accepterats. Tack för er hjälp!

Hälsningar Linda

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar