Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusM

Avslutat medlemskap
Ska säga som det är. Jag är en glad amatör med brinnande intresse för fotografi. :)
Har med åren sakta men säkert blivit mer och mer medveten i min fotografi och det verkar ha gett resultat för jag har precis avslutat mitt första foto-jobb.

Men, hur mycket ska jag ta betalt? Lite sent att fråga nu kanske? Nja... mitt utgångskrav till "kunden" var att jag gjorde det gratis, och om han är nöjd så får han gärna donera lite pengar/saker till kameran. Jag gjorde detta mest för att inte ha någon press på mig för att prestera något som jag kanske inte kunde göra. Vilket ju är ok, kunden tyckte också att det var ok (såklart!).

Jobbet gick ut på att ta bilder för deras företagslansering på webben och för produktblad. Spenderade c:a 2 timmar och 100 bilder (efter rensning) senare så känner jag mig nöjd. Resultatet är jag rätt nöjd med och jag känner att jag med gott samvete kan ta betalt för detta nästa gång. Men vad är praxis i detta fall? Tar man betalt för tid eller per bild? Det är ju också ett företag man riktar sig mot.

Tacksam för feedback...

Det kan räknas som kommersiell fotografering.
1065 kronor i timmen dagtid, minimum 2 timmar.
Startkostnad digital kamera 250 kronor, annars 200 kronor per film inkl framkallning. Kopior debiterads med faktisk kostnad. Om du gjort bildbehandlingen (scannat eller bearbetat bildern i dator) ska du debitera 870 kronor i timmen för den tiden det tog dig.
Alla priser är utan moms. Glöm inte att andra utlägg i samband med fotograferingen, typ resor, material mm även ska debiteras.

/H

Bra priser om man inte vill ha några jobb. Fast det finns ju knappt några arbetslösa fotografer i Sverige...

Peace / M

Ps. Jag hade tyckt hälften varit dyrt. Men har man stora företagskunder är det nog inga problem. Jag vet inte vad jag pratar om. Tack

Håkan,

Tack för snabbt svar. Det känns bra att ha något att gå efter. Jag såg på din profil att du är frilans så jag antar att det är dessa priser som företagskunder kan förvänta sig.

Magnus,
Tack för input. Men jag måste nog säga att om jag hyrde in en fotograf så känner jag att Håkans pris verkar rimligt.

Fotomange skrev:
Bra priser om man inte vill ha några jobb. Fast det finns ju knappt några arbetslösa fotografer i Sverige...

Peace / M

Ps. Jag hade tyckt hälften varit dyrt. Men har man stora företagskunder är det nog inga problem. Jag vet inte vad jag pratar om. Tack

Jag har jobb. Jag tar dessa priser. Skulle jag ta hälften skulle jag vara arbetslös.
Pris handlar inte bara om att vara dyr eller tjäna pengar. Det handlar om kvalitet och självkänsla. När jag tar 1000 kronor i timmer ställer det krav på mig att jag måste leverera ett jobb som motiveras för dessa pengar, samtidigt som en kund som betalar dessa pengar också ställer krav just på det. Priset borgar för god kvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar