Annons

Hur mycket ram minne skall jag tilldela CS4?

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Tänkte höra ifall någon utav er har koll på hur mycket minne jag skall tilldela photoshop? Jag har ju 4gb i ram men den säger att jag har 2...

Har för mig att ps kan bara använda 2gb men skulle dom inte fixa det i CS4?

75% eller 100% ???
 
Se till att inte ha igång något annat program och starta därefter CS4 (Photoshop?). Den tar så mycket minne som finns tillgängligt (gäller nutida Mac OSX och Win).
 
Hmmm ... Tydligen mer komplicerat än jag trodde åtminstone vad gäller MS ...
32-bit versions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, and Ultimate: 4GB
32-bit Windows Vista Starter: 1GB
64-bit versions of Windows Vista Home Basic: 8GB
64-bit versions of Windows Vista Home Premium: 16GB
64-bit versions of Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB

Kör personligen åtminstone 4 olika operativ; OSX, Win, Linux/GNU, FreeBSD beroende på användningsområde.
 
Senast ändrad:
Ojoj

Hmmm ... Tydligen mer komplicerat än jag trodde åtminstone vad gäller MS ...
32-bit versions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, and Ultimate: 4GB
32-bit Windows Vista Starter: 1GB
64-bit versions of Windows Vista Home Basic: 8GB
64-bit versions of Windows Vista Home Premium: 16GB
64-bit versions of Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB

Kör personligen åtminstone 4 olika operativ; OSX, Win, Linux/GNU, FreeBSD beroende på användningsområde.

Det känns så skönt att man har alla: home, pro, extra pro, superduper edition, outstanding fabulous osv osv i ett system. :D
 
Hmmm ... Tydligen mer komplicerat än jag trodde åtminstone vad gäller MS ...
32-bit versions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, and Ultimate: 4GB
32-bit Windows Vista Starter: 1GB
64-bit versions of Windows Vista Home Basic: 8GB
64-bit versions of Windows Vista Home Premium: 16GB
64-bit versions of Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB

Kör personligen åtminstone 4 olika operativ; OSX, Win, Linux/GNU, FreeBSD beroende på användningsområde.

Men man kan fortfarande bara utnyttja 3.2 Gb med Vista 32?
 
DU kan utnyttja så mycket minne som finns kvar efter alla IO mappning ... vilket varierar beroende på vilka komponenter du har i din dator...
 
Jo, men när Vista 32 kom så spelade det ingen roll hur mycket RAM du hade. Max 3.2 kunde ända bara adresseras, är det ändrat i SP1?

Dessvärre inte. Använder du ett 32-bitars os så är det som föregående talare också påpekade, du har mellan 3.150 och 3.400 på de flesta datorer, 4.096 kommer du aldrig att få utan 64-bitars os.
 
Nej där har du nog fel.. Det tar så mycket minne som du tilldelat under preference.
Det handlar inte om att tilldela minne. Det handlar om att tillåta ("Let Photoshop use") Photoshop att utnyttja tillgängligt arbetsminne. Minnet som är allokerat av systemet varierar dynamiskt beroende vilka processer som är igång i datorn. Photoshop får det som "finns kvar" när systemet och övriga applikationer tagit vad de behöver.
 
Mjau.

Ett 32-bitars operativsystem (oavsett om det är Windows XP, Vista, MacOS eller Linux) kan adressera (eller "se") totalt 4Gb minnesadresser. En del av dessa minnesadresserna används för hårdvaruadressering, precis som Kristoffer Fagerlund skriver.Beroende lite på vad man har för hårdvara (främst moderkort och grafikkort) så får man lite olika mycket kvar, men i regel varierar det mellan 2.75-3.25Gb i runda slängar. Det har heller ingen betydelse hur mycket minne över 4Gb du stoppar i och det har som tidigare sagt ingen betydelse om det är Windows XP, Vista, MacOS - så länge det är ett 32bitars operativ så har du denna begränsning.

Har man dock ett 64-bitars operativsystem har man en teoretisk gräns på 16 exabytes (2 upphöjt till 64). Dock finns det begränsningar i operativsystem och hårdvara. Men i praktiken, i dagsläget, har man ett 64-bits OS så kommer man att kunna fylla moderkortet med minne och inte har några begränsningar.
 
Det kanske bör tilläggas att applikationen (i detta fall Photoshop) måste vara skriven för 64-bitars operativsystem för att kunna utnyttja mer än ca 3 GB arbetsminne (som är gränsen för CS3 idag). Enligt uppgift är CS4 skriven för 64bitars Windows OS men inte ännu för OSX. Här finns en artikel om detta som kan vara värd att läsa
http://blogs.adobe.com/jnack/2008/04/photoshop_lr_64.html
 
Hej!
Jag hakar på denna minnestråd och frågar:
Jobbar i PC, XP64, med CS4 och Lightroom framför allt.
Ibland fungerar allt väldigt smidigt men ibland är som om det beckar igen totalt och datorn måste tänka i evigheter. (och jag har hitills inte lyckats se några samband när det händer)
Finns det ett casheminne eller dyl som går att gå in och tömma? Alt någonstans där jag kan se om det finns program som jobbar i bakgrunden som skulle kunna stängas ner?

Mvh
// Håkan
 
Tack!
Ja, man verkar ju inte vara ensam om problem.

Men för mig är det att prestandan går upp och ner, periodvis kan jag jobba simultant för att senare sitta och vänta eoner för att programmen/datorn behöver tänka...

// Håkan

Jag tror du måste försöka lista ut vilka processer som plötsligt börja äta processorkraft. Microsoft har ett gratisverktyg för det som du hittar på
http://technet.microsoft.com/sv-se/sysinternals/bb896653(en-us).aspx

Starta Process Explorer och CS4 och när det börjar gå segt växlar du och ser förhoppningsvis vad som orsakar segheten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.