Annons

Hur mycket nytta har man av ett motljusskydd?

Härligt med så mycket svar!
Bildexemplet var precis vad jag ville se. Där känns det verkligen som att motljusskyddet gör nytta och som många sagt så fungerar det ju även som ett extra skydd. Blir till att införskaffa mig ett motljusskydd.
 
Jag tror som Jim att telen är känsligare för filter än kortare objektiv. De flesta (om inte alla) supertelen är t.ex. optiskt konstruerade för att alltid ha ett insticksfilter monterat i strålgången; objektiven fungerar utan filtret också, men med något försämrade egenskaper.

Angående motljusskydd på zoomar så har både Canon och Nikon en smart lösning på sina 24-70. Där sitter motljusskyddet fast, medans utdraget vid zoomning sker innanför det. Vid kort brännvidd är utdraget maximalt, vilket resulterar i ett "kortare" motljusskydd. Den konstruktionen går förstås dock inte att ha på alla objektiv (och är heller inte alltid önskvärd).

Även ett "för kort" motljusskydd gör definitivt nytta, men det är förstås som Nils skriver att det funkar bäst med ett som är optimerat för bildvinkeln. Hellre ett för kort motljusskydd än inget alls.
 
afe skrev:
... De flesta (om inte alla) supertelen är t.ex. optiskt konstruerade för att alltid ha ett insticksfilter monterat i strålgången; objektiven fungerar utan filtret också, men med något försämrade egenskaper.

...
Nu blev jag nyfiken! Varför?
 
elbe skrev:
Nu blev jag nyfiken! Varför?

Förmodligen för att eventuella filter inte ska försämra den optiska konstruktionen. Skulle objektiven vara gjorda för att inte ha ett filter där, skulle filtren få icke önskvärda effekter.

Alla telen av den typen levereras med ett klarglasfilter monterat i hållaren, och det ska alltid vara där (eller något annat filter).
 
Och för den som inte är van vid supertelen kan det vara lämpligt att påpeka att ett insticksfilter sitter längst bak i objektivet och följaktligen inte ger något skydd för frontlinsen.
 
afe skrev:
Förmodligen för att eventuella filter inte ska försämra den optiska konstruktionen. Skulle objektiven vara gjorda för att inte ha ett filter där, skulle filtren få icke önskvärda effekter.

Alla telen av den typen levereras med ett klarglasfilter monterat i hållaren, och det ska alltid vara där (eller något annat filter).

Ok jag förstår! De filtret eller filtren tillhör alltså objektivkonstruktionen. Kan vara bra att veta om man skulle köpa ett sutertele nån gång.
 
motljusskdd

Jag undrar hur mycket nytta ett motljusskydd ger? Är det något jag bör skaffa? Det är ju ingen större utgift. Vore kul om nån hade några bilder tagna med och utan motljusskydd så man kunde jämföra.

Jag tapade mitt nikon telobjektiv och den fick ett smäll som tur motljusskyddet sprak men samtidigt det mildrade smällen mot betong golv som rädade det dyra objektiv.
mvh nissim
 
Jag undrar hur mycket nytta ett motljusskydd ger? Är det något jag bör skaffa? Det är ju ingen större utgift. Vore kul om nån hade några bilder tagna med och utan motljusskydd så man kunde jämföra.

Ställ dig i motljus och titta mot fjärran,
sätt sedan på dig en keps med en bra skärm,
då förstår du! ;)
 
Ställ dig i motljus och titta mot fjärran,
sätt sedan på dig en keps med en bra skärm,
då förstår du! ;)
Vill bara lite försynt tipsa om att inlägget du besvarar är 5 år gammalt :) Men trots det har du naturligtvis alldeles rätt. Motljusskyddet bör sitta på jämt både för att skydda objektivet och för att få bättre bildkvalitet.
Något man börjar se allt oftare är "fotografer" med vansinnigt dyra systemkameror och med motljusskyddet i transportläge, d v s bak och fram. De plåtar både inne och ute i starkt motljus och tycks inte ha en aning om vad det är för "konstig" plaststrut som som gör det svårt att vrida på zoomringen:)
Anders W
 
Helt klart så ökar det möjligheten att fotografera mot ljus utan att bilderna förlorar kontrast. Det är som sagt tidigare ett BRa skydd.
Finns ingen anledning att inte ha det.
Jag har numer övergivit tanken på att motljusskyddet skulle skrämma bort folk, djur och fåglar. Andra faktorer spelar låååångt större roll.
/N
 
Vill bara lite försynt tipsa om att inlägget du besvarar är 5 år gammalt :) Men trots det har du naturligtvis alldeles rätt. Motljusskyddet bör sitta på jämt både för att skydda objektivet och för att få bättre bildkvalitet.
Något man börjar se allt oftare är "fotografer" med vansinnigt dyra systemkameror och med motljusskyddet i transportläge, d v s bak och fram. De plåtar både inne och ute i starkt motljus och tycks inte ha en aning om vad det är för "konstig" plaststrut som som gör det svårt att vrida på zoomringen:)
Anders W


Tänk va tiden går, trodde det va samma fråga som kom igen för en ny generation fotografer!
Tur att nå'n håller koll! ;)
B)
 
Tappade i lördags mitt relativt nya Sigma 35/1.4 Art på marksten från höfthöjd. Satans vad rädd jag blev. Mitt under pågående bröllop. Synade den och kunde konstatera att motljusskyddet tog hela smällen i frontplasten. . Hade jag inte haft den på och istället UV-skydd som ala påstår är ett sorts skydd så hade UV-skyddet säkerligen vart skev nu(svår att ta av) eller splittrad.

Men annars är som alla påtalat ett bra skydd mot just motljus. Som att köra bil i motljus. Då använde man ju just motljusskydd....

/Stefan
 
UV-skydd är definitivt ett bra skydd, genom att splittras eller bli skevt hade det ju tagit upp kraften. Jag tappade ett 70-200 från midjehöjd en gång, det enda som hände var att filtret gick sönder.

Dock är ju motljusskydd ett minst lika bra skydd på många sätt.

Fast det hjälper ju inte när man fotar i motljus, det hjälper i stort settt bara mot ljuskällor utanför bilden.
 
Mina egna erfarenheter: Jag kan på ena handen räkna de gånger som jag tänkt "Den här bilden hade blivit bättre om jag använt ett UV-filter och/eller motljusskydd".

Dock har både motljusskydd och filter räddat mig några gånger. Motljusskydd kan ju ta upp smällar mot objektivet, UV-filtret skyddar mot ex. repor, stensprut,...Köper man ett L-objektiv från Canon eller Sigma/Tokina/Tamron... så ingår det ju oftast motljusskydd så varför inte slänga på det. UV-filter ger en viss "trygghetskänsla" och har de en bra beläggning så är de oftast mycket enkla att hålla rena.

Dock använder jag bara B+W MRC. Har gjort lite egna, högst objektiva, tester och kan inte se skillnad på bildkvalitet med eller utan filter. Att köpa ett objektiv för flera tusen och sedan spara in en hundralapp eller två för att köpa ett billigare filter känns dumsnålt.
 
Har alltid motljusskydd på mina objektiv, med undantag för någon enstaka gång när jag av någon underlig anledning fått för mig att använda blixt.

Enda objektivet jag har UV-filter på är mitt spegeltele som vill ha det där bak för att undvika att speglarna blir dammiga.

Om man inte är i ett utrymme där skiten sprutar omkring så upplever jag motljusskyddet som ett bättre skydd. Det är ju lätt att sätta fingret på ett UV-filter medans motljusskyddet oftast skyddar mot att man sätter fingret på linsen.

/Karl
 
Jag använder inga filter. Har motljusskyddet på tills jag ska fota, som ett skydd. Fotar jag i motljus vill jag gärna ha överstrålningen och vrider kroppen/vinkeln efter den effekt jag tycker passar.

Kul att jag är den enda i tråden som föredrar linsöverstrålning :)
 
Helt ensam är du inte ;)

Men det beror ju på den aktuella bilden.

Fast det hjälper ju inte när man fotar i motljus, det hjälper i stort sett bara mot ljuskällor utanför bilden.

Givetvis, men (beroende på brännvidd/bildvinkel) så kan man ju naturligtvis plåta i motljus utan att ha ljuskällan med i bilden. Motljus innebär väl mer eller mindre att ljuset kommer "mer framifrån" än sidoljus, men det behöver ju inte innebära att ljuskällan befinner sig i "bildkonen" (den tänkta konen framför kameran som kommer med i bildcirkeln).
 
Motljusskydd är nog egentligen en felaktig benämning. Struten (eller cylindern) man monterar framtill på objektivet ökar kontrasten i bilden i alla ljussituationer. Inte bara i motljus. Det finns våldigt få anledningar till att inte ha ett "motljusskydd" på objektivet när man fotograferar. Det finns ingen anledning som är relaterad till (teknisk) bildkvalitet.
 
Tydligen har man olika erfarenheter av detta liksom av uv-filter. Om objektivet blir mycket större och klumpigare med motljusskydd och inte är speciellt känsligt för ströljus kör jag utan motljusskydd men med uv-filter. Om man skall använda filter är det viktigt att man använder ett bra sådant, då kommer man inte att få vare sig spökreflexer eller synbart försämrad bild. Att man alltid skulle se skillnad på bilder tagna med motljusskydd jämfört med utan kanske gäller för en del, själv har jag inga sådana objektiv dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.