Det här med att man inte kan fota på uppdrag inom ramen för hobby där stämmer inte enligt min kontakt med skatteverket
Verkar konstig då jag fått precis motsatt svar från Skatteverket(SV) då jag mailade dem och frågade just med anledning av samma diskussion i ett annat forum.
Dessutom, på första sidan på SVs broschyr om hobbyverksamhet står det tre punkter som är utmärkande för att det ska räknas som hobbyverksamhet.
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf
Från förstasidan:
Hobbyverksamhet
Ger din hobby inkomster?
Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det.
Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning,
jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet. Vad menas då
med hobby? Tre saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.
Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.
Tredje punkten, som jag markerat, kan väl knappast tolkas på annan sätt än att om det ska räknas som hobbyverksamhet så får man inte utföra arbete på uppdrag av någon annan eller tolkar du det på annan sätt.
Hobbyverksamhet ska deklareras på blankett T2 och eventuellt överskott, vinst, för in under Inkomst av tjänst i inkomstdeklarationen och läggs ihop med annan inkomst vilken sen ska beskattas. Innan slutliga överskottet för ett år beräknas kan får man göra avdrag för eventuellt underskott de närmaste 5 tidigare åren. Man får göra avdrag för utgifter man haft i hobbyverksamheten och även avdrag för förslitningar av inventarier (jämför avskrivning i näringsverksamhet).
I SVs skrift om hobbyverksamhet finns inget skrivet om något maxbelopp för vinst för att det ska räknas som hobbyverksamhet eller att det är skattefritt upp till ett vist belopp. Däremot står det under rubriken kapital
När det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per år är skattefria.
Angående moms skrev Minitia följande
Hobbyverksamheten blir endast skattskyldig för moms när omsättningen överstiger 30K
och När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.
.
Var hittar du den informationen om att 30K skulle vara någon gräns för att hobbyverksamhet blir momspliktig? Jag har inte hittat det däremot står det i SVs momsbrochyr,
http://www.skatteverket.se/download/18.3684199413c956649b5720d/1362660899677/55221.pdf, i punkt 3 under rubriken "Ska jag ta ut moms av min kund"
3. Omsättningen måste ske i en yrkesmässig verksamhet.
Din verksamhet anses vara yrkesmässig om den räknas som näringsverksamhet enligt inkomstskattelagen. Även annan ekonomisk verksamhet kan anses som yrkesmässig om omsättningen överstiger 30 000 kr.
Men det handlar om yrkesverksamhet och om det du håller på med klassas som yrkesverksamhet så är det inte längre en hobbyverksamhet så vad jag vet kan inte en hobbyverksamhet vara momspliktig.
Puh, blev ett långt inlägg.