Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket får jag tjäna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför skulle det i skatteverkets ögon vara skillnad på foto som hobbyverksamhet och annan hobbyverksamhet?

Angående att avgöras på en punkt så är det många saker när det gäller beskattning mm som bestäms av ett antal uppgjorda punkter där samtliga ska vara uppfyllda och där det kan falla på en punkt.

Bäst för dem som åtar sig uppdrag inom sin hobbyverksamhet är ju att de själva skriftligen förklarar sin situation för skatteverket och frågar om det är OK att göra så och sen sparar svaret utifall skatteverket skulle ha en annan synpunkt vid t ex deklarationsgranskning eller revision.

Möjligen är jag dum i huvudet men,,, du har väl rätt att jobba i princip hur mycket som helst inom din/dina hobbyverksamheter så länge du betalar skatt och egenavgifter? Om det är så så förstår jag inte riktigt problemet? det finns ju för övrigt företag som är inriktade på att fakturera och administrera åt de som av olika skäl inte har egen firma?

Möjligen är jag dum i huvudet men,,, du har väl rätt att jobba i princip hur mycket som helst inom din/dina hobbyverksamheter så länge du betalar skatt och egenavgifter?

Nej, tror inte du är dum och i mina tidigare inlägg har jag skrivit bl a det att det inte finns någon beloppsgräns för hur mycket man får tjäna på hobbyverksamhet så det vet jag inte varför du tar upp. Eventuellt överskott från hobbyverksamheten hamnar under inkomst av tjänst i deklarationen och blir där underlag för beskattning.

Det diskussionerna senast handlat om är om man får eller inte får jobba på uppdrag av annan person i sin hobbyverksamhet.

Jag tror att lite onödigt många amatörfotografer oroar sig för att de kanske lurar skatteverket när de sålt bilder vid ett par tillfällen under ett år. I de allra flesta fall har nog fotoentusiasten gjort av med betydligt mer pengar på sin utrustning än de inkomster hobbyn givit.

Det är förresten häfigt att betala skatt, det daltas för mycket med oss företagare. Det gemensamma har fått stå tillbaka på tok för mycket under senare år.
Jag brukar betala in lite extra via felparkeringar, annars verkar det svårt att få betala mer frivilligt än vad skattesatserna dikterar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar