Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur mycket får jag tjäna?
- Trådstartare Andy.R
- Start datum
Andy.R
Medlem
Detta lär ju bero på vad du tjänar i övrigt. Jag rekommenderar dig att ringa Skatteverket. De kan detta, och de bits inte.
Ja ok det har troligen med vad jag annars tjänar. Ja jag ringer nog dom tack för the tipp
control87th
Aktiv medlem
Det finns väl egentligen ingen gräns för hur mycket du får tjäna som privatperson men av flera skäl är det lämpligt/lönsamt att gå över till företagsform när man passerat gränsen för hobby (20 000/år)
Andy.R
Medlem
Pilla med skatt, kvitton och fakturer ska alla göra. I vilken omfattning och form beror på vad för typ av verksamhet man gör.
Om jag fotar för vänner och dom betalar någon liten summa, typ 500-1000 kr. Måste jag då betala skatt av dom?
vFrost
Aktiv medlem
Nej det behöver du inte.Om jag fotar för vänner och dom betalar någon liten summa, typ 500-1000 kr. Måste jag då betala skatt av dom?
Lazzeman69
Aktiv medlem
Om jag fotar för vänner och dom betalar någon liten summa, typ 500-1000 kr. Måste jag då betala skatt av dom?
I det här landet så vill staten att vi ska betala skatt på allt
Nej du behöver inte ta upp det som inkomst, Du kan tjäna 18 612 kronor per år skattefritt (gäller 2012).
Sedan får man se det till sitt samvete
iSolen.se
Guest
I det här landet så vill staten att vi ska betala skatt på allt
Nej du behöver inte ta upp det som inkomst, Du kan tjäna 18 612 kronor per år skattefritt (gäller 2012).
Sedan får man se det till sitt samvete
Så länge det inte är fotografering på uppdrag för då räknas det inte längre som hobby.
ErlandH
Aktiv medlem
Nej du behöver inte ta upp det som inkomst,
Jo, man måste ta upp inkomsten i sin deklaration.
http://www.skatteverket.se/privat/s...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Senast ändrad:
iSolen.se
Guest
Jo, man måste ta upp inkomsten i sin deklaration.
http://www.skatteverket.se/privat/s...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
kan du fixa ditt inlägg, formatteringen gick fel.
Edit: Tack.
Senast ändrad:
ztenlund
Aktiv medlem
Vad menar du? Jag har inte "formatterat" någonting.
Om du tittar på ditt inlägg så ser du nog vad han menar.
ztenlund
Aktiv medlem
Mitt inlägg ser ut precis som jag skrev det.
Aha, så citatet ska vara trasigt och länken oklickbar...
Senast ändrad:
iSolen.se
Guest
Mitt inlägg ser ut precis som jag skrev det.
Inlägg nummer 10 visas som källkod inte färdigformatterat. Jag kar kollat i chrome och internet explorer på två olika datorer.
ErlandH
Aktiv medlem
Inlägg nummer 10 visas som källkod inte färdigformatterat. Jag kar kollat i chrome och internet explorer på två olika datorer.
I Tapatalk ser det ut dom det ska.
apersson850
Aktiv medlem
Det är inte hans fel att länken visas i sin fulla längd.
Men annars är det rätt att enligt lagen ska alla inkomster redovisas och beskattas. Att det sen finns ett grundavdrag är en annan sak. Normalt sett har man någon annan inkomst som gör att man kommer över grundavdraget, och då läggs ju allt annat till ovanpå.
Man kan dock ha en hobbyverksamhet, så länge den inte har samma inriktning som ens vanliga jobb. Som maskinkonstruktör kan jag fotografera som hobby. Momsavdrag kan inte göras, men man kan kvitta inkomster mot utgifter för just själva hobbyverksamheten. Max omsättning brukar anges till 30000 kronor.
Att det sen finns en rätt stor svart ekonomi, där man helt enkelt låter principen att det som de inte vet på skatteverket behöver de inte bekymra sig om heller, det är en annan sak. Det var väl inte det frågan gällde heller?
Men annars är det rätt att enligt lagen ska alla inkomster redovisas och beskattas. Att det sen finns ett grundavdrag är en annan sak. Normalt sett har man någon annan inkomst som gör att man kommer över grundavdraget, och då läggs ju allt annat till ovanpå.
Man kan dock ha en hobbyverksamhet, så länge den inte har samma inriktning som ens vanliga jobb. Som maskinkonstruktör kan jag fotografera som hobby. Momsavdrag kan inte göras, men man kan kvitta inkomster mot utgifter för just själva hobbyverksamheten. Max omsättning brukar anges till 30000 kronor.
Att det sen finns en rätt stor svart ekonomi, där man helt enkelt låter principen att det som de inte vet på skatteverket behöver de inte bekymra sig om heller, det är en annan sak. Det var väl inte det frågan gällde heller?
iSolen.se
Guest
I Tapatalk ser det ut dom det ska.
Surfa in på sajten så ser du.
Det är inte hans fel att länken visas i sin fulla längd.
...
Nej det verkar vara den versionen av tapatalk som strular. Länkens längd spelar ingen roll, det är inte där felet är.
afe
Aktiv medlem
Tapatalkdiskussionen hör kanske inte hemma här ...
Finns det verkligen en beloppsgräns för vad som räknas som hobbyverksamhet? Om hobbyn går med plus ska det deklareras är det enda jag kan se på skatteverket.se. Jag har precis själv sålt några arkivbilder för reklamändamål, och det lär bli den enda bildförsäljningen jag gör i år - bilderna är inte tagna med vinstsyfte (de är fem år gamla), och det finns ingen varaktighet i min bildförsäljning - alltså är det inte näringsverksamhet.
Jag har pratat med Skatteverket som håller med om att det är hobbyverksamhet, men att den möjligen skulle kunna vara momspliktig p.g.a. beloppet, men i det här fallet är köparen ett företag i ett annat EU-land, och då ska jag ändå inte fakturera någon moms.
När det gäller uppdragsfotografering räknas det såvitt jag förstått som näringsverksamhet eller inkomst av tjänst (och i det senare fallet ska uppdragsgivaren betala skatt och sociala avgifter).
Finns det verkligen en beloppsgräns för vad som räknas som hobbyverksamhet? Om hobbyn går med plus ska det deklareras är det enda jag kan se på skatteverket.se. Jag har precis själv sålt några arkivbilder för reklamändamål, och det lär bli den enda bildförsäljningen jag gör i år - bilderna är inte tagna med vinstsyfte (de är fem år gamla), och det finns ingen varaktighet i min bildförsäljning - alltså är det inte näringsverksamhet.
Jag har pratat med Skatteverket som håller med om att det är hobbyverksamhet, men att den möjligen skulle kunna vara momspliktig p.g.a. beloppet, men i det här fallet är köparen ett företag i ett annat EU-land, och då ska jag ändå inte fakturera någon moms.
När det gäller uppdragsfotografering räknas det såvitt jag förstått som näringsverksamhet eller inkomst av tjänst (och i det senare fallet ska uppdragsgivaren betala skatt och sociala avgifter).