Jätteintressant att läsa era svar!
Jag fotar själv i RAW eftersom det är så otroligt snopet då man tycker sig ha knäppt en bra bild i jpeg och sedan inte har lika stora möjligheter att justera den om man upptäcker att den inte alls blev lika bra som man trodde.
Kanske det att det tar sån himla tid för mig mest handlar om att jag inte hittat något naturligt arbetsflöde ännu? Jag började fota med systemkamera i september och började använda Lightroom för en dryg månad sedan. Jag är kanske lite otålig och tycker att jag ska lära mig fort och att allt ska gå snabbt.
Har alltid varit väldigt petig med mina bilder, även då jag använde bara Picasa 3 för redigering. Får ibland känslan att jag är FÖR petig, samtidigt som jag inte riktigt har adekvata kunskaper
En sak som tar väldigt mycket tid för mig är också att välja ut vilka bilder som jag ska ha kvar och vilka som ska kasseras. Med kompaktkamera gick det mycket snabbare, i och med att många bilder till exempel var suddiga. Nu kan jag ha ett antal så gott som likvärdiga bilder och sitta en lång stund och försöka bestämma mig vilken som är mest värd att spara. Igår tog det mig till exempel närmare två timmar att gå igenom ungefär 200 bilder, och då pratar vi om att ENBART kassera bilder.
Att det tar sån tid gör att det blir tråkigt, vilket gör att jag går igenom bilder alldeles för sällan vilket förstås leder till att jag sedan har enorma mängder bilder att sortera som förstås gör det ÄNNU tråkigare.
Ska läsa kursen Fotografi - visuell kommunikation vid Högskolan i Jönköping under våren, hoppas på att då kunna lära mig till exempel ett effektivt arbetsflöde.