ANNONS
Annons

Hur mycket beskär ni era fågelbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Birger Olsson

Avslutat medlemskap
Hur mycker beskär ni era bilder, som ett "maximum", när ni gör bilder för storlekar upp till A4?

Det som fick mig att fundera var ett test på balkongen idag. 4 meters avstånd, 400mm + 2X-konverter + 1.6x hus utan beskärning.

Från fågeltornet blir det mycket beskärning även vid denna brännvidd. Jag tycks aldrig komma tillräckligt nära ;-)

Bilagor

• 2x.jpg
    2x.jpg
    18.5 KB · Visningar: 649
Senast ändrad:
Jag var och tittade på Bruntus bildspel i helgen. Ja, man kan verkligen fundera på hur det går till. Vilka bilder!

Bruntus berättade att han körde upp till 1200mm. Jag gissar att han croppar och interpolerar en hel del han med :)

Undrar var proffsen drar gränsen? Det är givetvis beroende på en mängd faktorer, men om man utgår från en riktigt skarp bild med lite brus och målet är en utskrift på ett A4 som inte skall se mjuk ut. Alla dessa adjektiv. Det är givetvis omöjligt att ge ett generellt svar, men har ni själva någon tumregel?

Senast ändrad:
Mja.. Brutus ligger ju mycket i gömsle och med sitt 600mm + 1.4x behöver han nog inte beskära sina örnbilder så hårt. Han tar ju mestadels stora fåglar. Jag säger 50% som max. Jag har gjort A4 från 4MP som är grymma, men det gäller ju att ha en bra glugg.

beskär aldrig för att få större fågel på bilden utan för att få ett annat format på bilden. Brutus kör ju som sagt med 500 och 600 och 1.4 och 2x för sina bilder. Är själv på jakt efter ett 600 F4 nu då jag tröttnat på att alltid sakna de resterande 300mm :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar