ANNONS
Annons

hur mycket bättre brus i 30d mot 300d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pamp

Medlem
Jag har en 300d och funderar på att byta upp mig, bara på grunda av bildkvalitet inget annat. Mp är inte så intressant men bruset är. Jag har förstått att 30d ger bättre brus än 300d men hur mkt? Jag fotar ofta iso 1600och resultatet blir inte alltid så bra med 300d. Om skillnaden ändå inte är så stor kanske jag köper objektiv för 12 000 kr istället. Vad är bäst en 300d med 70-200 2.8 eller en 30d med 75-300 3.5-5.6?
 
Skillnad är det helt klart, 300D är en tidigare generation och på höga iso finns brus - iso 800 och uppåt var något man gärna undvek. Det som kan försvåra en direkt jämförelse är skillnaden i upplösning. En bild tagen med 30D behöver inte förstoras lika mycket som en bild från 300D, då den förra innehåller fler bildpunkter. Tittar man på båda i 100% förstoring på datorn så blir skillnaden i brus kanske inte lika stor (men det är skillnad) men då är utsnittet heller inte lika.

300D var annars en väldigt trevlig kamera.
 
Bruset blir lite annorlunda tack vare den något högre upplösningen, 8 Mpix mot 6 Mpix. Jag tycker att din anledning till byte är omotiverat. Förmodligen passar i så fall nya 400D dig bättre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.