Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket är för mycket/lite agitering?

Produkter
(logga in för att koppla)

loidor

Avslutat medlemskap
Jag funderar lite på agitering och rollen den spelar. Jag har alltid kört på en dubbelvändning per halvminut när det gäller D76 och alltid varit nöjd med det, och lär fortsätta med det eftersom jag tycker det funkar bra.
Men av nyfikenhet funderar jag på om man skulle märka någon skillnad av att agitera med två dubbelvändningar eller att agitera varje minut istället. Skulle man märka någon skillnad, eller är den extremt marginell med så små variationer?
 
Jag funderar lite på agitering och rollen den spelar. Jag har alltid kört på en dubbelvändning per halvminut när det gäller D76 och alltid varit nöjd med det, och lär fortsätta med det eftersom jag tycker det funkar bra.
Men av nyfikenhet funderar jag på om man skulle märka någon skillnad av att agitera med två dubbelvändningar eller att agitera varje minut istället. Skulle man märka någon skillnad, eller är den extremt marginell med så små variationer?

Hej!
Denna fråga har varit upp ett otal gånger, så en hel del svar får du om du söker på dom trådar som finns här på FS.
Men annars så gå in på denna länk från Photax i Nybro: www.photax.se/indx/indxmorkrum.htm.Sök på avsnittet Agitering .
 
Hej!
Denna fråga har varit upp ett otal gånger, så en hel del svar får du om du söker på dom trådar som finns här på FS.
Men annars så gå in på denna länk från Photax i Nybro: www.photax.se/indx/indxmorkrum.htm.Sök på avsnittet Agitering .

Mja, det har varit uppe förr, men jag hittade inget tillfredsställande svar. Samma sak med Photax material. Jag får reda på _att_ agitering har betydelse samt hittar referenser till "stand development" respektive Jobo CPE-2. Jag vet med andra ord redan att det leder till låg kontrast/eventuell överframkallning, men är nyfiken på hur snabbt man märker en förändring. ;-)
 
Jag funderar lite på agitering och rollen den spelar. Jag har alltid kört på en dubbelvändning per halvminut när det gäller D76 och alltid varit nöjd med det, och lär fortsätta med det eftersom jag tycker det funkar bra.
Men av nyfikenhet funderar jag på om man skulle märka någon skillnad av att agitera med två dubbelvändningar eller att agitera varje minut istället. Skulle man märka någon skillnad, eller är den extremt marginell med så små variationer?

Under de år jag framkallade ett antal 10000tals filmer så lärde jag mig att agiteringen spelade stor roll för resultatet och framkallning är högst individuell.
Har du en beprövad teknik/tid/vätska/temperatur och resultatet blir bra (beroende på ett antal parametrar som du själv väljer) och du kan återupprepa detta med tanke på hur du vill ha filmtäthet + val av papper etc så skulle jag inte frångå detta förfarande genom att agitera mera/oftare eller mer sällan.
Det betyder att vissa kan dansa tango med burken och använda den som marackas lyssnande till deep purple bara de gör det konsekvent och att man kan få samma resultat gång efter annan
 
Under förutsättning att alla övriga parametrar är exakt lika så innebär agitering per minut istället för per halvminut att framkallningen i mellan- och högdagrar hålls tillbaka lite, medan skuggorna förmodligen framkallas ungefär likadant. Detta eftersom det går åt mycket mindre framkallningsämne i skuggorna och den därför inte tar slut lika fort där. Om du ökar agiteringen från 2 till 3 el 4 vändningar så tror jag inte det inverkar lika mycket eftersom det knappast kommer mer färsk framkallare till filmen genom att vända 3-4 ggr istället för 2. Däremot borde en ökning från 1 till 2 eller 3 vändningar medföra att lite mera färsk framkallare når filmen, och då är det mellan- men framförallt högdagrarna som framkallas mera medan skuggorna förblir ungefär likadana. Slutsatsen bör då bli att agiteringsförändringar påverkar framkallningen i mellan- och högdagrar mest med störst skillnader i högdagern. Enkelt uttsyckt så påverkas kontrasten i tonskalan.
 
du menar väl att framkallningsvätskan inte kan påskynda processen i skuggorna som i övriga delar av motivet
dvs att påskynda den reduktionsreaktion som fotonerna startat

oavsett det så betyder att vissa kan dansa tango med burken och använda den som marackas lyssnande till deep purple eller Wagner bara de gör det konsekvent och att man kan få samma resultat gång efter annan
 
Då kommer vi, i alla fall i mina ögon, till följdfrågan om "skuggning" vid perforeringen till följd av flitig eller kraftig agitering är något mått på vad som är optimalt?
 
Har du en beprövad teknik/tid/vätska/temperatur och resultatet blir bra (beroende på ett antal parametrar som du själv väljer) och du kan återupprepa detta med tanke på hur du vill ha filmtäthet + val av papper etc så skulle jag inte frångå detta förfarande genom att agitera mera/oftare eller mer sällan.

Hett värre. Faktumet att jag lyckas vara konsekvent vid filmframkallning, that is.

Nå, jag väntar för fullt på en Holga från Hong Kong. Eftersom de har något vek kontrast kanske man skulle prova på att köra 1+1 istf stock och fortsätta med halvminutsagitering då.
 
Hett värre. Faktumet att jag lyckas vara konsekvent vid filmframkallning, that is.

Nå, jag väntar för fullt på en Holga från Hong Kong. Eftersom de har något vek kontrast kanske man skulle prova på att köra 1+1 istf stock och fortsätta med halvminutsagitering då.
du får väl annars prova underexponera Holga något eller och gasa på med hårdare papper, men tangon kan nog vara densamma.
 
Mja, det har varit uppe förr, men jag hittade inget tillfredsställande svar. Samma sak med Photax material. Jag får reda på _att_ agitering har betydelse samt hittar referenser till "stand development" respektive Jobo CPE-2. Jag vet med andra ord redan att det leder till låg kontrast/eventuell överframkallning, men är nyfiken på hur snabbt man märker en förändring. ;-)

Erik!
Gör som så att du går in på den länken jag gav.Gå sedan in på "Filmframkallningsprodukter".Under Rubriken "Fakta-sida" finns detta jag skrev om agitering.
Efter det att jag skrev mitt svar har bl.a macrobild och Graal kommit med det som är kärnpunkten i detta med agitering.
Som sagt att söka kunskap är en konst och inte bara få det på ett "silverfat"
 
Erik!
Gör som så att du går in på den länken jag gav.Gå sedan in på "Filmframkallningsprodukter".Under Rubriken "Fakta-sida" finns detta jag skrev om agitering.
Efter det att jag skrev mitt svar har bl.a macrobild och Graal kommit med det som är kärnpunkten i detta med agitering.
Som sagt att söka kunskap är en konst och inte bara få det på ett "silverfat"

:-D Ja, jag är utbildad bibliotekarie, så informationssökande ligger i min natur. Det var på grund av att jag inte hittat annat än semi-relevant info tidigare som jag tog upp ämnet (tro mig, jag har gått igenom de flesta trådarna i det här forumet som behandlar filmframkallning, även om jag postar extremt sällan).

Första stycket tar upp grunderna i varför man agiterar, andra behandlar silverränder, så jag gissar att det är detta du åsyftar.
photax.se sa:
Agiteringen skall alltså skapa en slumpartad rörelse i kemin och vara tillräckligt kraftfull för att föra bort biprodukterna från filmens yta, men inte så kraftig eller utföras så ofta att kornigheten eller kontrasten ökar. Agiteringsmönster och teknik som skall användas beror dels på vilken framkallare som skall användas, dels på vilken typ av dosa/spiraler (eller motsv.) som används, men också beroende på vilka egenskaper du vill ta fram.
Film, kemi och agiteringsteknik/metod måste passa ihop för att du skall få ett optimalt resultat.

Och där står inte ett ord om vilken skillnad små förändringar i agiteringsteknik gör. ;-)

De har dock rätt skaplig information om det hela under TI på http://www.photax.se/ti/Filmframkallning.pdf som jag hittade en timme efter att jag skrev förstainlägget, men inte heller där går de in på att förklara mer exakta skillnader, utan nämner att olika agitering under olika framkallningstid kan ge samma kontrastskillnad samt att filmerna får "olika teckning/tonfördelning, skärpa, kornighet och känslighet". Macrobild och Graal gav mig allt jag ville veta och lite till (nämligen att det hela främst påverkar högdagrar och mellandagrar, samt att det inte är att rekommendera förändrad agitering för att nå ett eventuellt önskvärt resultat).
 
skall man förändra framkallningen så så tycker jag det är mer lämpligt att laborera med tiden, då har du bara en parameter att ta hänsyn till för att kunna återupprepa förfarandet, själv körde jag alltid två lugna vändningar av dosan var 30 sekund.
Började också alltid med att knacka burken några gånger mot bordet för att ev luftblåsor skall släppa och agiterade med lugna rörelser de första 30sek.

d76 1+1 var min favorit samt triX , senare Fuji exponerad efter 200iso och underframkallad för att bättre klara höga kontraster exv solig dag

(jisses, jag har glömt mitt eget förfarande)
 
Senast ändrad:
skall man förändra framkallningen så så tycker jag det är mer lämpligt att laborera med tiden, då har du bara en parameter att ta hänsyn till för att kunna återupprepa förfarandet

Det kan nog ligga något i det, ja. Nå, jag har inga direkt förestående planer på att experimentera alls, men _om_ Holgan skulle påvisa kontrastbrist är det bra att veta vad jag har att röra mig med utan att det för den skull leder till överframkallning.
 
Kontrasten i Holga-optiken är inte alls så dålig som man kan tro. I varje fall inte när det gäller plastlinsen på 120-kamerorna. Man behöver knappast förlänga något alls vad gäller normaltider, det är min egen erfarenhet. Och som vanligt vid svartvit filmframkallning måste man ta hänsyn till motivkontrasten. Är den lägre än normalt som vid grådaskigt väder, måste tiden förlängas mot normal. Är den högre som vid klart och starkt solsken så måste tiden kortas mot normalt. Motivkontrasten tror jag i så fall spelar större roll för om du får variationer i negativens kontrast. Och sedan vad gäller Holga, du har endast en exponeringsvariation. Du kan alltså inte variera exponeringen för olika ljus. Det ger ju automatiskt upphov till tätare och tunnare negativ på rullen, såvida inte ljuset är exakt samma på alla motiv. Personligen har jag löste det problemt genom att använda både två och tre kameror samtidigt, med film av olika ISO i vardera. Även ibland kompletterat med gul, orange och rödfilter för att kunna variera exponeringen ytterligare 1, 2 resp 3 steg.
 
Kontrasten i Holga-optiken är inte alls så dålig som man kan tro. /.../du har endast en exponeringsvariation. Du kan alltså inte variera exponeringen för olika ljus.

Jag har en Holga 135BC som jag fotar färg med, och den är sådär angående kontrasten jämfört med min AE-1, såvida jag inte fotar i direkt motljus. Men till toycam-färg tycker jag det passar riktigt bra. Så jag blev lite fundersam över hur 120-versionen skulle ordna det med svart-vitt, där jag gärna vill ha lite mer stuns i skillnaderna.

När det gäller expo har jag vanan inne av 135-versionen. Har dock tänkt laga bländaren så jag har två att röra mig med, alternativt sätta in ett orangefilter istället för en mindre bländare i sol-läget.
 
Jag har också ett par 135BC, men upplever inte heller några dramatiska kontrastskillnader med denna i svartvitt mot mera ordinär optik. Och av mina 5st Holga 120 har jag byggt in en extra bländare i två ex. Tycker dock inte det räcker med två exponeringsvariationer för att få jämna och fina negativ som är kopieringsbara, så jag rekommenderar både gul och orangefilter på det. Med 400 ISO film i en Holga 120 med extra solbländare, samt gul och orangefilter (+1 och +2 steg), klarar man sig i de flesta ljussituationer utomhus dagtid.
 
Jag funderar lite på agitering och rollen den spelar. Jag har alltid kört på en dubbelvändning per halvminut när det gäller D76 och alltid varit nöjd med det, och lär fortsätta med det eftersom jag tycker det funkar bra.
Men av nyfikenhet funderar jag på om man skulle märka någon skillnad av att agitera med två dubbelvändningar eller att agitera varje minut istället. Skulle man märka någon skillnad, eller är den extremt marginell med så små variationer?

Hej!

Kör du stock eller 1+1 när det gäller D-76 och dubbelvändning per halvminut?
MVH David.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar