Annons

Hur montera a4-bilder i album?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Mina bästa bilder skriver jag ut i a4 och sätter upp i metallramar på köksväggen ett tag, sedan byter jag bilder och de gamla hamnar i en låda. Nu skulle jag vilja sätta dem i album istället och jag har förstått att en del här monterar a4-bilder i album. Hur gör ni? Vad använder ni för album? Hur fäster ni bilderna? Klister? Dubbelhäftande tejp? Fotohörn? Plastfickor? För-/nackdelar?

Jag har funderat en del och hittar ingen perfekt lösning eftersom så stora bilder blir ganska tunga. Helst vill jag kunna ta ur bilderna igen och därmed slippa klister men det kanske är enda sättet? Behöver också tips om - inte allt för dyra - passande album, gärna ngt etablerat märke som är lätt att få tag på och köpa fler när så behövs.

Tacksam för all hjälp!

/Per
 
Scrapbookingbutiker har album i olika storlekar fast just A4 har jag inte hittat, närmast jag kommit har varit lettersize. Kanske skulle album med sidor på 30x30 cm fungera och att man monterar bilderna med fotohörn. Pappren som dessa butiker säljer är syrafria och det finns enfärgade papper (men också mönstrade). Bl a Panduro har scrapbookinggrejer.
 
Om du skaffar en portfolio i A3-format med plastfickor och svarta eller vita blad, beroende på vilken bakgrund bilden kräver, kan du göra ett väldigt trevligt album. Då kan du enkelt fästa dina 20x30 bilder på dessa blad för att sedan ta loss dem.

Gå en runda i olika konstnärshandlar så hittar du säkert något du hittar i önskvärd pris/kvalitetsklass.

Lycka till!
/johan
 
Om man vill kunna ha A4 stående och liggande i samma album måste man ha ett ganska stort album. Hittade sådana på Clas Ohlson och köpte fotohörn till. Min tanke med dessa var att kunna byta ut bilderna allt eftersom och alltid ha "Topp 50" eller vad det blir, liggande inom räckhåll.

Hittills har bara latmasken förhindrat mig att prova på detta, så jag vet inte om det var en bra eller dålig tanke.
 
Tack för alla tips! Ska kolla runt lite... Jag har gjort ett snabbt test och vanliga fotohörn fungerar inte bra, bilderna är för tunga och lossnar så fort man vänder sida. Så det får nog bli någon form av ficka.

/Per
 
Det finns portfolior från prat med plastfickor för bilder i storlek A4-A3.
Du hittar dom på bla scandinavian photo eller yfo.
Rätt dyra men dom är ok.
 
Clas Ohlson hade fotofickor i A4 förut (med svart bakgrund). De var perfekta. Har dock inte sett dem på flera år.
 
Jag har ett vanligt album för 10x15.Sen tar jag bara dubbelhäftande photo stickers och sätter fast a4at direkt över 10x15fickorna.
På den andra sidan sätter jag fast ett vanligt a4 så att bilden ska ha det mjuk och fint och inte bli repig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.