Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mkt kan man ta för en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Jag fotade på den lokala islandshästhästtävlingen i helgen.
Jag tänkte lägga ut lågupplösta bilder på klubbens hemsida för att sedan be ryttare höra av sig om dom vill ha orginalbilden. (Digitalt)

Hur mkt är en obearbetad fil värd?
Och om jag lägger ner 1 timme på en bild i PS, hur mkt är det värt?


50, 100, 500kr ???

ps. det är stort sug efter bra bilder i sporten. ds


Mvh Patrik
 
Betalning för hästjobb!

Hej Patrik!

Det enkla svaret är det beror på...

Först och främst om det är på eget initiativ du fotograferar bör du ta mindre betalt.
Erbjud dem att få bilder som 10x15 eller mindre förstoringar, vilket de förmodligen hellre vill ha än bildfilen.
Utnyttja tjänst via t.ex. Fotoquick.
Ditt pris till dem för:
10x15 ca 50 kr per st. 2-5 st av samma 25 kr osv
15x20 ca 200 kr osv.
I just detta fallet när det är på eget initiativ?
tycker jag nog inte att du kan ta så mycket betalt för en oredigerad bildfil.

Erbjud dem via klubbsidan att ta en porträtt serie. 1 timmas fotojobb och en serie på 5-10 bilder stl 10x15 mellan 500 - 1000 kr kan vara lagom. 500 kr extra för originalfilerna.
Undvik att lämna ut originalfilerna utan beställ hellre förstoringar och bilder åt kunden med din "avans".
Var självkritisk och framförallt kontrollera om kunden är nöjd så är det frid och fröjd att ta betalt.

Redigeringsarbete kostar ca 500-1000 kr per timma om man är duktig och är effektiv.
Normal redigering lite ljus & färgstick bör max ta 5-10 minuter.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.
 

Bilagor

  • willie 200x.jpg
    willie 200x.jpg
    47.9 KB · Visningar: 1,212
Betalning för hästjobb!

Hej Patrik!

Det enkla svaret är det beror på...

Först och främst om det är på eget initiativ du fotograferar bör du ta mindre betalt.
Erbjud dem att få bilder som 10x15 eller mindre förstoringar, vilket de förmodligen hellre vill ha än bildfilen.
Utnyttja tjänst via t.ex. Fotoquick.
Ditt pris till dem för:
10x15 ca 50 kr per st. 2-5 st av samma 25 kr osv
15x20 ca 200 kr osv.
I just detta fallet när det är på eget initiativ?
tycker jag nog inte att du kan ta så mycket betalt för en oredigerad bildfil.

Erbjud dem via klubbsidan att ta en porträtt serie. 1 timmas fotojobb och en serie på 5-10 bilder stl 10x15 mellan 500 - 1000 kr kan vara lagom. 500 kr extra för originalfilerna.
Undvik att lämna ut originalfilerna utan beställ hellre förstoringar och bilder åt kunden med din "avans".
Var självkritisk och framförallt kontrollera om kunden är nöjd så är det frid och fröjd att ta betalt.

Redigeringsarbete kostar ca 500-1000 kr per timma om man är duktig och är effektiv.
Normal redigering lite ljus & färgstick bör max ta 5-10 minuter.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.
 

Bilagor

  • willie 200x.jpg
    willie 200x.jpg
    47.9 KB · Visningar: 1,212
Hej och tack för svaret.
Igår så fixade jag till tre bilder i PS till en klubbkompis, det tog c:a 30 min.
Jag skrev ut dom på en bra Epson skrivare (R300 , 6 patroners) i A4 format.
Pappret kostar 13 kr/st.

Kunderna är riktigt sugna på bilderna.

Jag tänkte ta 100 kr/st.

Är det sedan fel att marknadsföra sig för genom att vara billig eller gör man bort sig genom att vara billig först för att sedan ta ut mer för tjänsterna?

Hur långt kan man gå innan man borde starta firma?

Mvh Patrik W
 
100 kr? Låter som ett klart underpris!! Det tog ju 30 min att bara fixa bilderna, bara det borde kosta 200 kr. Plus omkostnader för material och arbetstid vid fotandet.
 
100 Kr låter lite väl lågt, snarare 200 Kr även det kan vara i lägsta laget.
Jag själv brukar ta ca 150 Kr av vänner och bekanta för en 20x30, men skulle ta avseevärt mer om det inte var ngn vän eller släkting.
Att "dumpa priserna" är upp till var och en, det är ju fri konkurrens! Men du kanske själv vill tjäna lite på det också och det kan man inte påstå att du gör för 100 Kr.
Om de är intresserade av bilderna lär de betala gott och väl 200 Kr.

mvh
Patrik
 
För lite betalt

OjOj!

Du glömmer av bläcket! Gissar på att utskriften högupplösande färg går nog på mellan 50-100 kr inkl papper.
Ett annat problem är att bläcket inte är arkivbeständigt!
Säljer man bilder som fotografier skall man ALLTID framkalla på fotopapper.
Crimson som annonserar här tar inte mer än 19 kr st framkallning till 20x30 förstoring.
Absulut bästa resultat om rätt fotolabb.

Vad jag menade var ca 200 kr för 15x20 framkallat på riktigt fotopapper med ev väldigt liten redigering.
Om det är skarpa bilder och bra utsnitt på motiv som kunden känner sig nöjd med.
En annan fördel med labb är att du inte behöver justera storlek utan kan skicka in originalfiler och låta framkallningsmaskin sköta beskärning.
För 20x30 bör du ta minst 300 kr om bilden är bra.
Jag tar normalt 400-600 kr för en 20x30 som du beskriver jobbet & uppdraget.
Har kunden betalat för själva fotgraferingen tar jag mindre betalt, men inte under 300 kr vid enstaka bilder.

Mvh Magnus


Legur Laugar skrev:
Hej och tack för svaret.
Igår så fixade jag till tre bilder i PS till en klubbkompis, det tog c:a 30 min.
Jag skrev ut dom på en bra Epson skrivare (R300 , 6 patroners) i A4 format.
Pappret kostar 13 kr/st.

Kunderna är riktigt sugna på bilderna.

Jag tänkte ta 100 kr/st.

Är det sedan fel att marknadsföra sig för genom att vara billig eller gör man bort sig genom att vara billig först för att sedan ta ut mer för tjänsterna?

Hur långt kan man gå innan man borde starta firma?

Mvh Patrik W
 
När starta firma

Att bedriva firma är ett av mina andra intresseområden då jag förutom fotograferar även bedriver en redovisningsbyrå samt att jag verkar som mentor för företagsledare.
Som startup mentor tar jag en låg månadsavgift, ett form av supportavtal där du får hjälp med allt runtomkring registrering av bolag och alla frågor som dyker upp under vägen kring skatter, bokföring, försäkringar m.m. Skatteplanering brukar vara populärt...

Det finns mycket att tänka på kring ett eget företag, men med lite hjälp i början är det inte så svårt.

Tillbaka till din fråga - när starta eget?
Det går bra att jobba utan bolag och redovisa inkomster m.m. i sin privata deklaration.
Om inkomsterna börjar motsvara en halvtidstjänst eller mer börjar det kanske bli dags.

Andra anledningar är:
-Om du behöver göra stora investeringar och behöver få tillbaka momspengar snabbare.
- Om du kommer att ha företag som kunder ser de dig ofta som mer seriös om du har riktig firma registrerad och kan visa upp F- eller SA- skattsedel.

Om du allvarligt funderar på att bedriva foto som rörelse är det bra om registrerar ett separat plusgiro och låta intäkter och kostnader gå därigenom då får du lite bättre koll och bokföring blir enklare.

Börja sortera kvitton och ta fram allt som du köpt in du använder. Kamera med tillbehör, datorutrustning, böcker, tidskrifter, abonnemang t.ex. Fotosidan, kurser, hyror, telefonräkningar, försäkringar m.m.
Börja föra körjournal till och från ridningen t.ex. och andra "fotojobb" 16 kr/mil får du dra av med egen bil.

En devis som jag brukar säga till nystartade är att det är inte på stora intäkter som man blir rik utan på att hantera sina kostnader.

Hör gärna av dig 0410-261 95 om du har fler frågor i ämnet.

Mvh Magnus
 
Jag hakar på med en relaterad fråga angående att starta eget, eftersom jag själv funderar kring detta... kanske...

Vad kostar det att starta eget? Jag antar att enskild firma är det som är lämpligast. Kostar det något att "ha" firman så att säga. alltså om man sen faktiskt inte gör några jobb? Och blir det även då jobb med bokföring och redovisning och liknande? Kort sagt: kan man ha en firma liggandes i väntan på att rätt tillfälle/kund dyker upp?
 
oj intressant detta blev med att starta eget! jag och en kompis har planer på att starta ett företag ihop. Är det då vettigast med ett handelsbolag om man är två om det? Hur gör man med företagsnamn, kan man välja vilket namn som helst utan någon annan blir sur för att man har samma? Vart kan man se vilka namn som är upptagna?
 
Att ha vilande bolag

Hej Robert!

Att starta en enskild firma kostar f.n. 1 000 kr.
Det finns inget krav på revisor vid ef och du får själv lov att göra deklarationen, vilket innebär att det inte behöver tillkomma några andra avgifter gällande drift firma utom din egen arbetstid.
Om vilande; Om firman inte är F-skatt- och momsregistrerad behövs ingen årsdeklaration lämnas in och om firman är momsregistrerad, men vilande lämnas en nollad (0) årsdeklaration in.
Det går med andra ord utmärkt att ha en firma liggandes i väntan.
Som jag nämner innan går det bra att jobba utan firma.
Det går även bra att börja arbeta under tiden ett företag registreras. OBS vänta med visitkort och domän tills namn är godkänt.

Endast om det är företag som kunder kan det vara mer viktigt att kunna visa upp en F-skattsedel eftersom företag är skyldiga att fråga om detta och annars hålla inne betalning motsvarande arb.givaravgift och A-skatt.

erro_67 skrev:
Jag hakar på med en relaterad fråga angående att starta eget, eftersom jag själv funderar kring detta... kanske...

Vad kostar det att starta eget? Jag antar att enskild firma är det som är lämpligast. Kostar det något att "ha" firman så att säga. alltså om man sen faktiskt inte gör några jobb? Och blir det även då jobb med bokföring och redovisning och liknande? Kort sagt: kan man ha en firma liggandes i väntan på att rätt tillfälle/kund dyker upp?
 
Bolagsform vid flera

Hej Andreas!

Här finns det många varningens fingrar att sätta upp!
I princip gäller att man aldrig ska starta firma tillsammans med någon annan. Bästa sättet att bli ovänner. Om man ändå gör det måste man diskutera vad som gäller ifall man vill skiljas åt. Framförallt måste ett proffessionellt delägaravtal skrivas (Ta hjälp!!!)
Det skriftliga delägaravtalet ska beröra fördelning av ansvar, arbetsinsats, vinst, förlust, tillskjutande av kapital. Vad som ska hända vid separation/konkurs hur rättighet till varumärken, patent, domän m.m. ska hanteras.

Nackdel med HB är att delägarna är solidariskt ekonomiskt ansvariga. Om din kollega får betalningsförhinder får du betalningsansvar trots delägaravtal mot bank t.ex.
Ett annat problem är att HB är begränsat till 2 juridiska personer.
I Kommanditbolag kan man vara flera delägare, men huvuddelägare (komplementärer) är fortfarande solidariskt betalningsansvariga.

En sammanslutning av t.ex. fotografer och andra kreativa verksamheter bör verka med enskilda firmor, men under en gemensam paraplyverksamhet i form av Ekonomisk Förening.
"Förenade fotografer" syns utåt med gemensam domän, e-post, reklam, fakturor m.m. som en (1) juridisk firma.
Alla fakturerar föreningen från sina egna firmor.
Men man kan också anställa en assistent t.ex. som får ut lön ifrån föreningen.
Ekonomisk Förening är egen juridisk person och personligt betalningsansvar är starkt begränsat till främst skatter och borgensåtagande om regler och praxis kring affärsseder och redovisning uppfylles.
Delägaravtalet är fortfarande lika viktigt, men blir ett personligt medlemsavtal istället.
Debiteringsgrad och administrativa rutiner bör också regleras i avtalet.
För att starta en E. Föreing krävs dock minst 3 juridiska personer. Det behövs inte 100' i aktiekapital som i ett aktiebolag även om verksamheten i övrigt bedrivs regelmässigt och beskattas liknande AB.

Om något går snett kan ni stänga E. Förening enligt stipulerat i avtal och fortsätta bedriva verksamhet i era redan pågående enskilda firmor.

Mitt råd är att registrera varsin Enskild Firma och börja med ett samarbetsavtal när ni ser att allt fungera prövar ni att gå vidare med att registrera en ekonomisk förening.

Till sist kolla namn på www.bolagsverket.se. klicka på "Näringslivsregistret".
Glöm inte att kolla ledig domän också!
Registrera inte domän eller tryck visitkort förrän klart från BV.

Läsa om olika bolagsformer:
http://www.bolagsverket.se/dokument/pdf/infomtrl/10.pdf


Ta gärna kontakt med mig personligen om ni har fler frågor, vilket ni säkert har.

Lycka till!
Mvh Magnus Christensson

woofes skrev:
oj intressant detta blev med att starta eget! jag och en kompis har planer på att starta ett företag ihop. Är det då vettigast med ett handelsbolag om man är två om det? Hur gör man med företagsnamn, kan man välja vilket namn som helst utan någon annan blir sur för att man har samma? Vart kan man se vilka namn som är upptagna?
 
Re: Att ha vilande bolag

magnuschristensson skrev:
Hej Robert!

Att starta en enskild firma kostar f.n. 1 000 kr.
Det kostar inget att starta firma. Det som kostar är att registrera namnet hos PRV och det är inte ett måste. Väljer man att inte göra det så kostar det inget att ansöka om F-skatt eller FA-skatt om du även vill ha möjlighet till anställning vid sidan av företagandet.

Men att starta firma kräver ändå en del tänk och överväganden och jag tycker att många här på FS propagerar för det för lätt.
 
Prisdumpning gynnar inte dig.

Legur Laugar skrev:


Är det sedan fel att marknadsföra sig för genom att vara billig eller gör man bort sig genom att vara billig först för att sedan ta ut mer för tjänsterna?

Vill du få nya kunder för att du gör billiga jobb eller för att du gör bra bilder ...?

Billiga kan vem som helst göra men bra jobb klarar inte alla av!!
 
Re: För lite betalt

magnuschristensson skrev:
OjOj!

Du glömmer av bläcket! Gissar på att utskriften högupplösande färg går nog på mellan 50-100 kr inkl papper.
Ett annat problem är att bläcket inte är arkivbeständigt!
Säljer man bilder som fotografier skall man ALLTID framkalla på fotopapper.

Det är skillnad på skrivare och skrivare. Ganska svårt att säga att bläck inte är arkivbeständigt. Under samma förhållanden håller utskrifter från den skrivaren som trådskaparen använder mer än dubbelt så länge än det bästa fotografiska papperet enligt de fristående tester jag har sett.

MVH/Stefan
 
Re: Re: Att ha vilande bolag

lottae skrev:
Det kostar inget att starta firma. Det som kostar är att registrera namnet hos PRV och det är inte ett måste. Väljer man att inte göra det så kostar det inget att ansöka om F-skatt eller FA-skatt om du även vill ha möjlighet till anställning vid sidan av företagandet.

Men att starta firma kräver ändå en del tänk och överväganden och jag tycker att många här på FS propagerar för det för lätt.

Jag uppfattar det som att FA-skattsedel är den man ska ha om man är anställd samtidigt som man driver eget företag? Kan man ha FA även om man inte är anställd någon annanstans, t.ex. "ifall att" man får en annan anställning? Eller måste man ha F-sedel om man enbart har eget företag?
 
Du kan ha FA om du behöver kunna ha annan anställning även om du inte har det just nu. Lever du inte 100% på verksamheten är ju FA det självklara valet.

Men många som råder här på FS verkar glömma bort problem som kan uppstå med A-kassor och annat ibland. Man kan inte ha firma som du tjänar över en viss summa på och samtidigt A-kassa. Ofta är reglerna såna att firman måste gå runt ganska omgående eller att man bör ha säkrat sidoinkomst på annat sätt. Alltså, kolla vad som gäller noga innan du startar om du behöver andra bidrag.

Jag driver (med nöd och näppe) 100% nu men har haft problem för några år sedan då jag hade 50 företag, 50 tjänst. Blev uppsagd från tjänsten och noll rätt att stämpla upp den delen med bibehållen Fskatt (FA). Villkoret var antingen A-kassa 50% och inget företag eller att överleva på det 50procentiga företaget utan A-kassa för den delen jag förlorat tjänsten på.
 
Senast ändrad:
Ett stort tack till dig Magnus för den infon!! Du har nog rätt i att 2 enskilda firmor är vettigare!
Det tyckte även tjejen på bolagsverket när jag pratade med henne. Det ses kanske ännu mer självklart då jag och min kompis är bra på olika saker, jag foto och han webdesign...
 
Ja, dumpa inte priserna! Många inlägg har skrivits men jag vill ändå skriva ett här.

Om du lånar grannens gräsklippare och kör med den en timme, visst ger du honom lite för besväret då? Det sliter trots allt på gräsklipparen, bensin etc, totala värdeminskningen är säkert 50kr på hans klippare.

Men 150 bilder tagna med exv.Canon 20D+3 bra gluggar+ tiden+ resekostnader+ värdeminskning på dator+för och efterbehandling skall klassas som att man gör det för skojs skull.

Vad är värdeminskningen för en digitalfotograf idag? Dator 10000/3 år, kamerahus 15000/2 år, objektiv 30000/10år. Detta är för en mer seriös hobbyfotograf. Utöver detta har man sitt yrkeskunnande att ta betalt för per/h.

Var också noga med hur bilden får användas, försök att äg bilderna i så stor utsträckning som möjligt och sälj per bild och inte dumpa alla bilder på en DVD och ge fri användning för dem. Det har jag gjort ett par gånger och ser tusenlappar försvinna för jag sålt mig för billigt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.