Annons

Hur mkt kan man ta för en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant tråd. Tack alla ni som tar er tid att svara och förklara.

En till sak för er att förklara: vad blir kvar i pengar om jag säljer ett foto för säg 1000:- i följande situationer:

- säljs av mig som privatperson till en annan privatperson
- säljs av mig som privatperson till ett företag
- säljs av mitt företag till en privatperson
- säljs av mitt företag till ett annat företag

När det är företag inblandade så blir det väl momsfrågor som inte är aktuella för privatpersoner? Och om jag har företag så står jag för skatter och arbetsgivaravgifter, medan en företagskund får göra det om de köper av mig som privatperson? Eller?

Sen är också frågan: var går gränsen för när man ska börja redovisa intäkter och utgifter? Hur mycket får man sälja/tjäna innan det blir skattemässiga frågor?
 
Re: Prisdumpning gynnar inte dig.

Janne H skrev:
Vill du få nya kunder för att du gör billiga jobb eller för att du gör bra bilder ...?

Billiga kan vem som helst göra men bra jobb klarar inte alla av!!

Håller med dig till 110%
 
Skattefrågor

Du bara bubblar av frågor...

Mitt råd till dig är att gå till ditt lokala skattekontor och frossa i deras broschyrer.
De har massor av bra material. Momsbroschyren är en klassiker. De har också informationsträffar för starta eget intressenter med jämna mellanrum som jag kan rekommendera.
Även Försäkringskassan och Bolagsverket har massor av information.

All inkomst av tjänst ska redovisas. Ungdomar och studenter får tjäna upp till 16 700 kr under 2005 skattefritt.

Mvh Magnus

erro_67 skrev:
Intressant tråd. Tack alla ni som tar er tid att svara och förklara.

En till sak för er att förklara: vad blir kvar i pengar om jag säljer ett foto för säg 1000:- i följande situationer:

- säljs av mig som privatperson till en annan privatperson
- säljs av mig som privatperson till ett företag
- säljs av mitt företag till en privatperson
- säljs av mitt företag till ett annat företag

När det är företag inblandade så blir det väl momsfrågor som inte är aktuella för privatpersoner? Och om jag har företag så står jag för skatter och arbetsgivaravgifter, medan en företagskund får göra det om de köper av mig som privatperson? Eller?

Sen är också frågan: var går gränsen för när man ska börja redovisa intäkter och utgifter? Hur mycket får man sälja/tjäna innan det blir skattemässiga frågor?
 
En Ekonomisk Förening

Hej Andreas!

Roligt att du uppskattade mitt svar.

Som jag nämnde kan ju en Ekonomisk Förening vara intressant för framtiden och att de kan vara fler fotgrafer eller andra grafiska verksamheter som kan jobba under gemensamt varumärke.

Mångfald erbjuder ju en bredare kompetens för kunden om ni fungerar att arbeta tillsammans.

Mvh Magnus

woofes skrev:
Ett stort tack till dig Magnus för den infon!! Du har nog rätt i att 2 enskilda firmor är vettigare!
Det tyckte även tjejen på bolagsverket när jag pratade med henne. Det ses kanske ännu mer självklart då jag och min kompis är bra på olika saker, jag foto och han webdesign...
 
Re: Att ha vilande bolag

Lotta har rätt. Felformulerat av mig.
Att registrera och namnskydda firman i sitt län kostar 1 000 kr.

Hänvisar till mitt svar tidigare att jag anser att det normalt sett går utmärkt för fotografer att arbeta i enskild rörelse utan att ha firman registrerad hos PRV.
Utan när rörelsen blir mer aktiv och står för mer än 50% av ens inkomst kanske man ska överväga att registrera sin firma hos Bolagsverket.

Det kan underlätta att få F-skatt om man har registrerad firma eftersom om du tar upp liten preliminär inkomst på skatteanmälan och inte har registrerad firma är risken stor att man får avslag eftersom skatteverket troligtvis anser att man inte uppfyller villkor för att få F-skatt.
Och som jag nämnt många gånger kan man få problem med företagskunder om man inte har F-skattebevis.

Och visst och sant att driva sin egen firma kräver en hel del och det finns många fällor att gå i. Därför är det bra att ta hjälp. Dock i slutändan är man själv ansvarig och man måste själv känna till regelverk, beskattning, bokföring med massor mera.

Men samtidigt är det ett sätt att ordna ett jobb till sig själv. Frihet under ansvar.
Har man familj måste man ta ställning gemensamt vad det innebär för familjen.


lottae skrev:
Det kostar inget att starta firma. Det som kostar är att registrera namnet hos PRV och det är inte ett måste. Väljer man att inte göra det så kostar det inget att ansöka om F-skatt eller FA-skatt om du även vill ha möjlighet till anställning vid sidan av företagandet.

Men att starta firma kräver ändå en del tänk och överväganden och jag tycker att många här på FS propagerar för det för lätt.
 
A-kassa

A-kassa kan ställa till mycket problem och det är olika regler på olika A-kassor och även vid olika handläggare på samma A-kassa.

Det du råkat ut för lät rätt grymt Lotta, men jag har tyvärr hört många liknande historier som mentor och vid de starta eget kurser jag håller.

Därför brukar jag alltid råda de som vill starta firma att höra med sin A-kassa och andra kanske mer företagarvänliga A-kassor, vilken som ger bäst villkor.

lottae skrev:
Du kan ha FA om du behöver kunna ha annan anställning även om du inte har det just nu. Lever du inte 100% på verksamheten är ju FA det självklara valet.

Men många som råder här på FS verkar glömma bort problem som kan uppstå med A-kassor och annat ibland. Man kan inte ha firma som du tjänar över en viss summa på och samtidigt A-kassa. Ofta är reglerna såna att firman måste gå runt ganska omgående eller att man bör ha säkrat sidoinkomst på annat sätt. Alltså, kolla vad som gäller noga innan du startar om du behöver andra bidrag.

Jag driver (med nöd och näppe) 100% nu men har haft problem för några år sedan då jag hade 50 företag, 50 tjänst. Blev uppsagd från tjänsten och noll rätt att stämpla upp den delen med bibehållen Fskatt (FA). Villkoret var antingen A-kassa 50% och inget företag eller att överleva på det 50procentiga företaget utan A-kassa för den delen jag förlorat tjänsten på.
 
"All inkomst av tjänst ska redovisas. Ungdomar och studenter får tjäna upp till 16 700 kr under 2005 skattefritt."

ar det inte sa att denna regel galler for ALLA?
jag som bor utomlands tex, brukar jobba extra ngn vecka pa sommrarna i Sverige och har aldrig betalat skatt om jag inte kommit upp i det beloppet.
 
Skattefri gräns

Jopp, och normalt är det bara ungdomar och studenter som inte har någon form av inkomst.
Idag är det ju många som är studenter till över 30 års ålder.

sara gustavsson skrev:
"All inkomst av tjänst ska redovisas. Ungdomar och studenter får tjäna upp till 16 700 kr under 2005 skattefritt."

ar det inte sa att denna regel galler for ALLA?
jag som bor utomlands tex, brukar jobba extra ngn vecka pa sommrarna i Sverige och har aldrig betalat skatt om jag inte kommit upp i det beloppet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.