Annons

Hur mkt kan jag beskära en bild utan att "tappa pixlar" ?

Produkter
(logga in för att koppla)

t0mmy

Ny medlem
Jag tänker att det borde vara ok att beskära till verklig storlek, ska försöka beskriva det bättre.

När jag laddar en bild så är den utzoomad till 33,3%.
Sen zoomar jag in till 100% bilden ser då bra ut.

Jag hade viljat beskära detta men vet inte hur jag gör för att få det exakt.
Tror det blir dåligt ifall jag på frihand råkar beskära så att det är "inzoomat". Tacksam för svar!
 
klarhet

Jag tänker att det borde vara ok att beskära till verklig storlek, ska försöka beskriva det bättre.

När jag laddar en bild så är den utzoomad till 33,3%.
Sen zoomar jag in till 100% bilden ser då bra ut.

Jag hade viljat beskära detta men vet inte hur jag gör för att få det exakt.
Tror det blir dåligt ifall jag på frihand råkar beskära så att det är "inzoomat". Tacksam för svar!

Du får nog förklara en gång till vad du vill göra och vilket program du använder om du vilkl ha konkreta råd. Jag fattar inte riktigt vad du vill göra. Att det står 100% betyder bara att datorskärmen visar en del av bilden i max uppförstoring (utan att man har interpolerat (räknat upp till större storlek än den egentligen har) bilden. Ska du göra en bild i en viss storlek så beskär man först sedan ändrar man storlek på bilden (dvs låter datorn räkna om antalet pixlar till det nya antalet man vill ha). Har man Photoshop t.ex kan man göra allt i ett svep med hjälp av det s.k. cropverktyget.
 
Jag tänker att det borde vara ok att beskära till verklig storlek, ska försöka beskriva det bättre.

När jag laddar en bild så är den utzoomad till 33,3%.
Sen zoomar jag in till 100% bilden ser då bra ut.

Jag hade viljat beskära detta men vet inte hur jag gör för att få det exakt.
Tror det blir dåligt ifall jag på frihand råkar beskära så att det är "inzoomat". Tacksam för svar!

Är du rädd för att kanten ska bli trasig eller vad? Vad jag vet så kommer inget program att beskära halva pixlar oavsett vad som visas på skärmen.
Tänk på att en bild består av ett visst antal pixlar på bredden och ett visst antal pixlar på höjden. (glöm allt om centimeter och millimeter tills du tänker skriva ut) Pixlarna i bilden kan sedan visas i olika storlek på skärmen: 33,3% innebär att tre pixlar i bilden kommer att smälta ihop och visas som en enda medelpixel på bildskärmen. Men detta är bara hur bilden visas, bilden i sig ändras inte för att du zoomar in eller ut.
 
Jag tänker att det borde vara ok att beskära till verklig storlek, ska försöka beskriva det bättre.

När jag läser det här så tror jag att du inte riktigt förstått hur det funkar :) Bilden är i "verklig" storlek hela tiden. Vill du skära ut en bit i mitten, så att bilden får plats på skärmen i 100%? Det kan man göra, men det ska vara för att kompositionen i bilden blir bättre, inte för att du ska kunna se allt i 100% utan att behöva zooma.

Bildstorleken minskar kraftigt om du t.ex. gör en markering på 33% och skär ut mitten. Du slänger bort 66% av pixlarna runtomkring. Inget fel i det, men som sagt, gör det helst när det behövs för att förbättra bilden.
 
Tack för alla svar!

Tack för alla svar, nu klarnade det för mig!

Har tidigare inte riktigt förstått dessa diskutioner om "bättre eller inte med mer megapixlar?". Har tänkt att det självklart måste vara bättre med mer eftersom det går att beskära hur mkt som helst då.

Nu efter jag läst era svar så förstår jag ju att man tappar i kvalitet så fort man beskär och ökar storleken på bilden. (Detta som är interpolering?)

Jag tänkte att det gick att beskära samt öka storlek till "en viss gräns" utan att det överhuvudtaget blir någon kvalitetsförsämring.
 
OM du vill skriva ut en 10X15 bild utan att tappa pixlar så kan du beskära en 8 mp bild cirka så här mycket.

Översta original undre beskärda.
 

Bilagor

  • 12.jpg
    12.jpg
    99 KB · Visningar: 791
  • 24.jpg
    24.jpg
    83.9 KB · Visningar: 790
Och för det här forumet kan du beskära så här mycket utan att tappa pixlar.
 

Bilagor

  • 48.jpg
    48.jpg
    28 KB · Visningar: 786
Nja

Tack för alla svar, nu klarnade det för mig!

Har tidigare inte riktigt förstått dessa diskutioner om "bättre eller inte med mer megapixlar?". Har tänkt att det självklart måste vara bättre med mer eftersom det går att beskära hur mkt som helst då.

Nu efter jag läst era svar så förstår jag ju att man tappar i kvalitet så fort man beskär och ökar storleken på bilden. (Detta som är interpolering?)

Jag tänkte att det gick att beskära samt öka storlek till "en viss gräns" utan att det överhuvudtaget blir någon kvalitetsförsämring.

Vet inte om du hajjat riktigt. Du ökar inte storleken på bilden bara för att du zoomar in den i bildprogrammet. För att öka storlek ("och förlora pixlar" som du säger) behöver du gå in i menyn och göra något i stil med image size - skriva in en större bildstorlek än vad som fanns från början i dialogrutan. Har du t.ex. 2000 pixlars bredd efter beskärning så kan du gå in och öka till t.ex. 3000 pixlars bredd - Då har du interpolerat. Genom att beskära och zomma in (till 100% eller 1:1 som det heter i vissa program) innebär bara att du tittar på bilden i max storlek, dvs 1 pixel på bilden motsvarar 1 pixel på skärmen. Är du fortfarande osäker så läs artiklarna här på FS igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.