Annons

Hur minska stöldrisk på resa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Richards

Aktiv medlem
Åker snart till Thailand och funderar lite på hur man undviker eller åtminstone minskar risken för stölder. Tänkte ta med:

20D, 17-40, 70-200
Polfilter
PD70X (Bärbar 2,5" disk)

Stativ och blixt tänkte jag lämna hemma

Funderar på om man skulle ha en liten ful fotoväska/ryggsäck så att man inte drar onödigt med uppmärksamhet. Någon som vet var man hittar sådana?

Vidare har jag sett inlägg som diskuterat maskering av kamera och objektiv. Någon som har testat och kan visa hur det skulle kúnna se ut?

Fler tips när vi ändå håller på?
 
Låter lugnande.

Själv undrar jag om det är någon större ide att maskera kameran när man är nästan 2m lång och blond. Kommer att se ut som en turist på flera kilometers håll :)
 
I början är man orolig och jätteförsiktig, men efter ett par veckor släpper detta (i alla fall på mig) då jag insåg att det bara var prylar och att jag var där för att resa runt och inte vara livvakt för kamerautrustningenm. Dock Så var jag rädd om min Compact Drive, som var enkelt att gömma undan.


Tips är att ha en bra försäkring och att förvara fotona säkert då de är lite svårare att ersätta. Sen är det bara att leva livet ;).

Det är underbart vackert där nere kan jag lova.
Lite foton från sydostasien kan du se på min blog: http://danneman-design.com/blog/?page_id=367


Lycka till och lova hälsa thailand från mig =)
 
Så länge man har grejerna under uppsikt är det väl OK, det otrevliga är att lämna kamera och objektiv på hotellrum.

Jag skaffade ett metallnät som heter pacsafe. Man stoppar ryggsäcken i nätet och drar åt med en ögla som man sätter runt något stationärt, t ex en stolpe. Många fotografer använder sådana nät under OS och liknande evenemang. Jag köpte mitt på Naturkompaniet, de var dock tvungna att beställa hem eftersom de inte hade den storleken jag behövde.
 
Även jag hade pacsafe, men använde det inte så värst mycket. Kan få köpa de ifall du vill... 70-100 liter

Tror att Vaga Bond säljer det relativt billigt. Köpte mitt i Bangkok där det var dyrt som tusan.
 
Allmänna råd:

Ta en vanlig ryggsäck (utan allt för många fickor) och sätt in ett inlägg från en fotoväska. Bär inte ryggsäcken på ryggen där det finns mycket folk (bär på en axel och håll armen runt). Del två är: Visa inte din kamera om du känner dig iaktagen på ett 'obehagligt' vis.

Slutligen som sagt, lämna inte saker på rummen, i bilar el dylikt. Och om någon verkligen vill åt dina saker- blir du ändå av med dem.

Men hitills har det gått bra för min del, även om en kille i Tanzania en gång gick förbi mig med min plånbok i handen :) Men jag fick tillbaka den.

Trevlig resa!
 
Aer i Nya Zeland nu, har varit och rest i 3 manader runt i Asien, speciellt da i Thailand, bara bott pa billiga hostels "dorms" typ lumparrum man delar med 6 andra ungdommar, har inte varit orolig en sekund for minna saker, har haft med den overallt, aven pa natten i Bangkok, Kuala Lumpur, Singapore, aldig ens haft ett spanande oga pa mig har dock tappat min 300D med tamron 18-200 i backen sa autofokusen ballade ur, men det var dock mit eget fel! Folk aer valdigt snalla i Thailand och jag haller med nagon annan som skrev att det antagligen aer storre risk att bli bestulen i Sverige!
over and out
/Rickard

PS. kom just pa att inte alla aer snalla da jag blev "ficktjuvad" pa min planbok pa Kaosan road i Bangkok. Inte sa skoj att ga runt bakfull utan kontanter, visakort eller nanting hehe men det ordnade sig som alltid!
 
Senast ändrad:
Hade ständigt min Canon F1 runt halsen när jag var i Thailand i slutet av 70-talet, trots att jag var stupfull och ställde ifrån mig kameran på alla möjliga platser hade jag med mig den hem igen :)

Vet inte hur det är idag men Thailändare är väldigt vänliga och ärliga människor (Budister), det finns förstås undantag även där, men jag tror faktiskt det är en betydligt större risk att bli av med prylarna här i Sverige.
 
Rickard, jag är sådär lagom avis på dig nu. Du får lägga upp en ordentlig utställning och skriva om resan när du kommer hem.

------------------------------------

Bankok gillade jag inte speciellt, det kändes som alla slet och skulle ha pengar vart man än skulle. Samma sak neråt i turishålan i HuaHin.

Däremot norrut i Ayutthaya så var det lugnare, han som skulle guida oss senare på dagen sa att pengar kan vi ta sen, syns senare liksom... men det var väldigt få turister, och inte alls turistigt på sammma sätt. Framförallt slapp man mycket av alla tyska/svenska/danska barer som i t.ex. Hua Hin.

På det hela gillade jag ändå Thailand, även om vi var där som turister. Vi åkte sedan vidare till filippinerna där vi hade en vän som redan varit på plats en månad, så där lärde man känna folk på ett annat sätt. Mycket mer värdefullt och givande i längden.
 
Åk till The bridge over the River Kwai i Kanchanaburi. Mycket Vackert!


0dbfe5424ab9ac4c3c20d8509506458e.jpg
 
Tack för alla tips! Skall nog börja med en tur upp på vinden och se vad som gömmer sig där. Man har ju samlat på sig lite väskor och sånt på mässor och konferenser. Måhända kan man hitta någon användbar ryggsäck.

Det där med försäkring verkar klokt att kolla upp innan man åker. Har för mig att de (Trygghansa) hade en gräns på vad de ersätter.

Ett sådant där nät verkar ju lite fiffigt. Har inte packat än men hade hoppats att få plats med allt i en 65l ryggsäck... så jag återkommer till dig Daniel om du vill bli av med nätet när jag vet vad för storlek jag behöver.

Efter att ha kikat i Daniels blogg så vill jag ju åka bums... men det ju drygt 2 veckor kvar. Suck!
 
Ska man släpa på stativ därborta om man ska dit är min stora fråga? Och en annan viktig fråga hur gör man när man tex. badar och är ute själv? Nån som har tips på djur och natur som man kan fota runt Phuket?

/Magnus
 
Man behöver inte vara överförsiktig men man behöver inte heller skyllta med grejerna, jag reste under ett år i östeuropa och sydöst asien, Bodde och reste så billigt som möjligt, sov på parkbänkar, billiga dorms, brhotels, tågstationer, liftade osv... inte ett problem, det handlar om at lära sig att kunna känna av olika situationer, när man skall var vaksam och inte...

Jag hade min utrustning i en sunkig väska, inlindad i en sunkig liten handduk, jag kunde lämna dem på ett bord var som helst utan att någon skulle bry sig... men som sagt man reser inte för att oroa sig över sakerna man har med sig... bränn skivor när du kan och skaffa drulle försäkring, den täcker det mesta.

Lycka till!

/Mandi
 
Jag tänkte pröva på att resa själv denna gången. Att resa på egen hand blir en ny erfarenhet och det känns riktigt spännande.

Tar med kameran så har man något att göra ifall man blir rastlös av att ligga på stranden :)
 
Jag reste själv i 100 dagar där nere, du kommer träffa en hel del folk kan jag lova.

backpacking.se är en bra sida för resande folk.

Ha de så skoj å visa lite foton vetja :)
 
Använde ett litet program som hette Resizer och förmisnkade foton för bloggen. Freeware var det. Finns ju en del på bl a versiontracker.com

Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.