Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa med dyr fotoutrustning i fattiga länder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte en väldigt konstig diskussion detta?
Vissa tycks ju tro att Wikipedia är en omisstydbar källa till information och råder andra efter det utan egen erfarenhet, snälla.

Eftersom den enda referensen till wikipedia i den här tråden finns i ett av mina inlägg så gissar jag att det är det inlägget du syftar på.

Jag har dock inte rått någon till någonting ö.h.t. i den här tråden. Inga råd från mig. Jag är visserligen väldigt van att resa, men i Afrika har jag aldrig varit. Jag gick in på ett sidospår angående Erlands erfarenheter från Sydafrika, eftersom jag nyligen på radio hört "alarmerande" siffror som vinklades till att tyda på motsatsen, vilket jag också tydligt skrev. I övrigt skrev jag ordagrant: "om man ska tro wikipedia" just för att ifrågasätta wikipedias uppgifter.
 
Det var faktiskt inte dig specifikt jag menade Walle. Även om det föll sig så just i detta fall att det var du som refererade till Wiki. Det var snarare ett hugg mot att det generellt sett numera verkar som Wikipedia dyker upp i varenda diskussion som någon sorts allvetande orakel. Det är en underbar källa till information, men som bör tas med en rejäl nypa salt och en stor skål kritiskt tänkande.

Jag vidhåller, för att hålla sig till tråden, att bruk av normalt sunt förnuft lämnar färre saker åt slumpen.
En parentes, fotbolls-VM om mindre än 6 månader, den polisiära upptrappningen har redan börjat.
 
Okie, Fredrik :) Missförstånd uppstår lätt på forum. I övrigt håller jag med dig i sak.
 
Tycker att det är olyckligt med alla dessa generaliseringar i denna tråd...som rent av kan vara faliga. Liksom i andra delar av välden har Sydafrika bra och dåliga områden. Man skall ALLTID höra med de lokala hotellen hur man skall göra. Vissa områden skall man undvika med andra är säkra. Det gäller alla länder.

Jag har varit i både Soweto och Alexandria i utkanten av Johannesburg men då vid rätt tidpunkt och med rätt folk...även med fotoutrusting. Utan lokal godkänd guide (fixad av hotellet) hade jag varit ett lätt offer!

Sydafrika är ett underbart land med mycket trevligt folk. Fattigdom gör dock att även den trevligaste person íbland faller till föga.
 
Man skall ALLTID höra med de lokala hotellen hur man skall göra.
...
Jag har varit i både Soweto och Alexandria i utkanten av Johannesburg men då vid rätt tidpunkt och med rätt folk...även med fotoutrusting. Utan lokal godkänd guide (fixad av hotellet) hade jag varit ett lätt offer!
Visst kan man prata med de lokala hotellen (om det finns sådana), men man ska inte tro på allt de säger. Ofta sprider de snudd på paranoida föreställningar som inte har någon verklighetsförankring. Tar man alla dras råd på allvar blir det nog en ganska tråkig resa.

Jag har själv promenerat en hel del, såväl i Alexandra och Soweto som i downtown Johannesburg, Khayelitsha och andra svarta bostadsområden -- utan någon "guide". Det är inte konstigare än att promenera i Kumla eller på Manhattan. Att människor har en lite mörkare hudfärg än jag innebär inte att de är potentiella tjuvar och mördare.
 
Jag orkade inte läsa igenom alla inlägg, men jag tror inte att det spelar någon roll om du har en 10D, 30D, eller 1D III om halsen! Har du en pryl som ser ut att vara värd en slant så är du i riskzonen.

Viftar du med en sedel så skall den vara tydlig och liten valör!

Min ringa erfarenhet från länder/platser som är extremt fattiga är att pengar har samma värde oavsett valör. En lokal "taxidriver" slänger till med "Det kostar 5000$!" Bara för att han tycker att det känns skäligt mycket s.a.s.

Vet inte om någon förstod, men detta är ett problem,,,

Skaffa dig en pålitlig guide!
 
Oj, nu blev jag nyfiken! Om ditt hus är en 30D, vad är den övriga utrustningen som är värd 147000 kr? Trodde att det åtminstone låg ett par FF-hus i den där summan...

För övrigt så kan jag lova dig att de som säger "att man definitivt kommer bli rånad och överfallen" inte vet vad de talar om.

Jag tar med lillgrabben bara, inga konstigheter.

http://www.cyberphoto.se/pro/?http://www.cyberphoto.se/info_pro.php?article=200500n







Jag överdrev lite. Min kamera och mina objektiv är ovärderliga för mig eftersom jag som student inte har några möjligheter att köpa något annat. (Eftersom majoriteten av de som har fotografi som intresse verkar vara köpkåta prylnördar med för mycket pengar utgår jag från att jag blir mobbad om jag säger att min kamerautrustning är värd 10 papp. Men det tror jag är ett massivt ämne för en helt annan tråd ;) ). Telezoom:en jag plockar med är dock riktigt deluxe, men den är lånad. Så kanske landar på ett värde av 84.975 inkl. moms ;) (du kan ju försöka lista ut vilket) :).
 
Jag orkade inte läsa igenom alla inlägg, men jag tror inte att det spelar någon roll om du har en 10D, 30D, eller 1D III om halsen! Har du en pryl som ser ut att vara värd en slant så är du i riskzonen.

Viftar du med en sedel så skall den vara tydlig och liten valör!

Min ringa erfarenhet från länder/platser som är extremt fattiga är att pengar har samma värde oavsett valör. En lokal "taxidriver" slänger till med "Det kostar 5000$!" Bara för att han tycker att det känns skäligt mycket s.a.s.

Vet inte om någon förstod, men detta är ett problem,,,

Skaffa dig en pålitlig guide!

Ja, så kan det vara. I en grekisk bergsby ville den gamla tanten ha 500 euro för en kopp kaffe :) Nordeuropeiska turister, ja man vet ju hur dom är. Dom har säkert låder med pengar ståendes överallt hemma och vet inte vad de ska göra med allt ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.