Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur minska stöldrisk på resa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Richards skrev:
Funderar på om man skulle ha en liten ful fotoväska/ryggsäck så att man inte drar onödigt med uppmärksamhet. Någon som vet var man hittar sådana?
Det här för mig osökt till en diskussion i ett forum (är osäker på var det var) några år sedan där man diskuterade den optimala fotoväskan för resor. Den som inte skulle dra folks uppmärksamhet till sig och skyddade bra. Efter mycket om och men kom alla fram till att en sådan där väska man bär blöjor i var bra. Den var vattensäkrad (skulle tåla läckande blöjor), lätt att göra ren, ofta lite vadderad och såg ful och löjligt ut med massa babymotiv på. Ofta hade den också småfickor för att ha saker som talk och lotion.

Därpå följde en lång och mycket intensiv diskussion om hur bra detta var och hur man kunde bättra på konstruktionen med egna ilägg och en blöja ovanpå för att vilseleda den som vågade titta ned i väskan. (De varnade för att det inte skulle vara en begagnad sådan).

Som en person utan barn föreföll det mig som att en sådan väska på axeln utan en liten krabat i famnen skulle te sig tämligen konstigt, men vad vet jag? Man är ju bara en dum fotointresserad :)

Jag har rest runt lite tidigare (dock ej i Thailand) och märkt att det bästa sättet för mig var att vara medveten om min omgivning, framför allt människorna. Den enda i ett stort resesällskap som råkade ut för ett rånförsök i det annars (enligt mig) mycket lugna Kuala Lumpur var personen som såg ut att vara en ganska vilsen turist, både till utseende och beteende. Går man runt med näsan nere i en karta eller glor förundrat upp runt omkring på byggnaderna tror jag man är ett mycket tacksammare byte än någon som ser ut att vara van vid att resa/platsen och tittar på folk, söker kontakt med dem och behandlar dem med respekt. Vet inte om det funkar för alla, men än så länge har det funkat för mig. Sen gäller det ju så klart att följa de vanliga råden om att ha värdefulla saker under uppsikt och/eller så svåråtkomliga man kan.

Önskar dig en trevlig resa. Är mer än måttligt avundsjuk :)

Ett råd: det skadar inte att vara extra uppmärksam med De/Den som tar kontakten med DIG... Och kanske inte tala om för alla vad din utrustning är värd...

Richards skrev:
Åker snart till Thailand och funderar lite på hur man undviker eller åtminstone minskar risken för stölder. Tänkte ta med:

20D, 17-40, 70-200
Polfilter
PD70X (Bärbar 2,5" disk)

Stativ och blixt tänkte jag lämna hemma

Funderar på om man skulle ha en liten ful fotoväska/ryggsäck så att man inte drar onödigt med uppmärksamhet. Någon som vet var man hittar sådana?

Vidare har jag sett inlägg som diskuterat maskering av kamera och objektiv. Någon som har testat och kan visa hur det skulle kúnna se ut?

Fler tips när vi ändå håller på?

Jag har i många år haft en ryggsägg som jag satt en mediumstor fotoväska i (Konica Minoltas) som rymmer kamera med ett tele (typ 200 mm) och ett lika stort obejektivfodral med max 300mm typ samt lite extrautrustning som laddare, filter, kort, USB-kablar etc. Man behöver väskan för att skydda grejorna från stötar vatten och damm under resorna. Kameraväskan tar väl upp 1/2 ryggsäcken. Resten har man till dagspackningen.

Thailand är lugnt f.n. även om det inte är så länge sen det var en militärdiktatur bland andra som folk var ganska missnöjda med. Thailand är heller inte så fattigt i en jämförelse. Stora delar av Afrika är en helt annan grej. Även politiskt hyfsat stabila länder som exv. Kenya kan ändå vara verkligt besvärliga att röra sig i med mycket dyra prylar. Nairobi (där många åker taxi efter mörkrets inbrott när de ska nånstans) har exv. ett notoriskt dåligt rykte medan grannlandet Ugandas huvdstad oftast varit betydligt lugnare och där det oftast inte är några problem att promenera på nätterna. Det bästa är som alltid att prata med folk. En del guider som exv. Lonely planet ger bra info om detta. Läs gärna en sån.

Har du kameran på magen, i en rem runt halsen, så kan ingen ta den ifrån dig utan att du märker det. Dessutom har du betydligt större chans att få bra bilder. I Prag varnade guiden för att man hade rakbladsvassa knivar som lätt skärde upp både väsk- och ryggsäcksbottnar och sidofickor på byxor utan att man märkte det. Varken såg eller hörde något misstänkt där dock, trots att jag gick med kameran synlig på magen hela veckan. När jag kom hem möttes jag däremot av stora rubriker där en ficktjuvsliga som härjat i mina hemtrakter och runt i bl.a Småland precis avslöjats av polisen och där bortåt 1500 fickstölder begåtts.

kpt skrev:
Jodå, med hjälp av en knölpåk.
Nädå, inte utan att han märker det. Nils skrev om ficktjuveri, inte grova rån.

Och ska man vara så rädd om sin utrustning att man hela tiden nojar sig för att bli nedslagen eller få en pistol upptryckt i ansiktet kommer man aldrig någonsin få bilder. Det är en avvägning. Hur jag beter mig påverkar i allra högsta grad risken och jag föredrar bilder framför en kamera inlåst i ett kassaskåp.

Graal skrev:
Har du kameran på magen, i en rem runt halsen, så kan ingen ta den ifrån dig utan att du märker det. Dessutom har du betydligt större chans att få bra bilder. I Prag varnade guiden för att man hade rakbladsvassa knivar som lätt skärde upp både väsk- och ryggsäcksbottnar och sidofickor på byxor utan att man märkte det. Varken såg eller hörde något misstänkt där dock, trots att jag gick med kameran synlig på magen hela veckan. När jag kom hem möttes jag däremot av stora rubriker där en ficktjuvsliga som härjat i mina hemtrakter och runt i bl.a Småland precis avslöjats av polisen och där bortåt 1500 fickstölder begåtts.

Nä då är det väl värre att som en del ha hela reskassan, biljetter, pass i en påse runt halsen. Det händer ju att folk somnar på tåg, bussar och båtar och vaknar utan sin påse då remmen just skrurits av med rakblad e.d. Dessutom är det ju serverat på silverfat vid ett rån. Pengarna ska man nog ha innanför brallorna så att det åtminstone krävs att de sliter kläderna av en.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar