maxzomborszki
Aktiv medlem
Det här för mig osökt till en diskussion i ett forum (är osäker på var det var) några år sedan där man diskuterade den optimala fotoväskan för resor. Den som inte skulle dra folks uppmärksamhet till sig och skyddade bra. Efter mycket om och men kom alla fram till att en sådan där väska man bär blöjor i var bra. Den var vattensäkrad (skulle tåla läckande blöjor), lätt att göra ren, ofta lite vadderad och såg ful och löjligt ut med massa babymotiv på. Ofta hade den också småfickor för att ha saker som talk och lotion.Richards skrev:
Funderar på om man skulle ha en liten ful fotoväska/ryggsäck så att man inte drar onödigt med uppmärksamhet. Någon som vet var man hittar sådana?
Därpå följde en lång och mycket intensiv diskussion om hur bra detta var och hur man kunde bättra på konstruktionen med egna ilägg och en blöja ovanpå för att vilseleda den som vågade titta ned i väskan. (De varnade för att det inte skulle vara en begagnad sådan).
Som en person utan barn föreföll det mig som att en sådan väska på axeln utan en liten krabat i famnen skulle te sig tämligen konstigt, men vad vet jag? Man är ju bara en dum fotointresserad
Jag har rest runt lite tidigare (dock ej i Thailand) och märkt att det bästa sättet för mig var att vara medveten om min omgivning, framför allt människorna. Den enda i ett stort resesällskap som råkade ut för ett rånförsök i det annars (enligt mig) mycket lugna Kuala Lumpur var personen som såg ut att vara en ganska vilsen turist, både till utseende och beteende. Går man runt med näsan nere i en karta eller glor förundrat upp runt omkring på byggnaderna tror jag man är ett mycket tacksammare byte än någon som ser ut att vara van vid att resa/platsen och tittar på folk, söker kontakt med dem och behandlar dem med respekt. Vet inte om det funkar för alla, men än så länge har det funkat för mig. Sen gäller det ju så klart att följa de vanliga råden om att ha värdefulla saker under uppsikt och/eller så svåråtkomliga man kan.
Önskar dig en trevlig resa. Är mer än måttligt avundsjuk