Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul när så här gamla trådar dras upp! Första inläggen handlar om Nikon D70 och minneskort! han undrar om han ska köpa två 512 mb minneskort eller om det räcker med ett! Haha! Kommer själv ihåg när man tyckte att 512 var mycket... Tekniken går framåt!
 
Om man fotar i JPEG + RAW tas två bilder även fast man bara tryckt ned slutaren en gång. Räknas det då som en exponering eller två exponeringar?

För om det nu räknas som en exponering när man tar två bilder så skiljer sig ju antalet bilder i kamerans inbyggda räkneverk mot det faktiska antalet gånger som man tryckt ned slutaren.
Det är ju fortfarande bara en exponering (el slutaraktivering), som man får ut ett "negativ" (raw) och en "kopia" (jpeg) av, så vad gäller det som avses här i tråden adderas det bara en.

photome-data från raw och direkt jpeg av samma exponering:
http://img576.imageshack.us/img576/1314/phomrw.png


vad "kamerans inbyggda räkneverk" innebär (om du nu inte avser shutter count) och varför den inte skulle matcha antalet slutaraktiveringar förstår jag inte riktigt.
 
Om man är så smart så att man har en Mac så kan man se totala antalet exponeringar i Förhandsvisning.
Ta en bild i Jpeg och öppna i Förhandsvisning. Gå till Verktyg/Visa Granskare, tryck på i-fliken och där kommer en Exif-knapp. Lång ner i listan finns något som heter Bildnummer. Voila!
 
Antal exponeringar D90?

Hej!

Jag undrar hur jag kan se på min D90 hur många exponeringar den gjort?

Hoppas nån kan hjälpa mig.

VH Stefan
 
Nikon D3100

hej jag undrar om någon vet hur man ser hur många bilder man har tagit totalt med kamran har ett program som heter Opanda PowerExif 1.2 Professional Trial men fattar inte vart man kan se det där i... någon som vet något bättre program som man kan se det i vore snällt ..

ps visste inte vart jag skulle lägga denna tråden

mvh philip
 
Antal exponeringar

Försöker ta reda på hur många exponeringar min Nikon D40 har tagit. Men hittar det inte i EXIF-info i Photoshop. Har även testat Opanda som jag läst ska fungera, men det gör det inte...

Någon som vet hur jag ska göra?
 
Får det inte att funka med Myshuttercount.Har provat filer från olika kameror och både jpg och raw?
Jag kör ie på win7
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.