Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man gör en vinjetering

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss lins

Aktiv medlem
Har försökt att söka efter gamla inlägg om detta men då jag inget kunde hitta ställer jag frågan på nytt ( vet att jag sett det förr )

Men hur gör man en vinjetering i cs2 ( har eng vertionen ) Vore bra om ni förklarar så utförligt och enkelt som möjligt då jag är relativt ny på detta

Har en bild justnu som jag försöker med, men det går inget bra :(

Tack på förhand

Jag tror det stavas "vinjettering" och inte "vinjetering". Kanske är därför du inte hittar något?

Om jag inte minns fel har jag sett flera bra "tutorials" i forumet för att skapa denna effekt.

/J

En variant:

1. Skapa ett justeringslager med Levels
2. Mörka ner/ljusa upp bilden mha lagret
3. klicka på lagermasken
4. välj gradientverktyget (g)
5. se till att den är cirkelformad, kolla längst upp vilken formden har
6. Dra ut en lagom vinjettering med gradientverktyget i lagermasken
7. Du kan justera storleken på vinjetteringen mha av levels i lagermasken alt. fixa och trixa med penseln i lagermasken

Jag brukar göra en mörk vinjettering såhär:

1. Gör en elliptisk markering med centrum ungefär mitt i bilden.
2. Väljer snabbmaskläget genom att trycka Q
3. Lägger på gaussisk oskärpa. Större bild -> större radie. Oftast 250 px
4. Går ur snabbmaskläget genom att trycka Q igen.
5. Inverterar markeringen, Select -> Inverse har jag för mig att det heter.
6. Lägger på ett nytt justeringslager Levels
7. Drar den mittre triangeln åt höger lite lagom mycket. Helst "för mycket"
8. Justerar med opacitetsregeln eftersom jag i pkt 7 drog "för mycket"

Tack snälla Anders för att jag ÄNTLIGEN fick en vettig förklaring som jag förstog *L* det va detta jag efterlyste

Ja anders det va den jag letade efter med inte kunde hitta, men nu kan jag det här , ska dock öva mera ;) .photoshop är roligt

Robin Gyllander skrev:
Är det något fel på min teknik? den e ju lättast.
Tyst Robin och sluta skriva så mycket ovidkommande saker hela tiden.
Du kanske ska ta och prova att skriva lite utförligare metod och läsa igenom dina inlägg lite oftare om du vill ha respons.

Personligen så tycker jag att det är bäst att kombinera Anders metod med detta: Istället så gör jag ett nytt lager och fyller det med svart. Sen ger jag det en vektormask (även kallad justeringslager) på knappen som sitter två snäpp åt vänster från justeringslagerknappen. Den ser ut som en fyrkant med ett hål i. Sen kan man använda en stor och mjuk pensel på en del ställen för att få olika form på vinjetten så den inte ser så fejkad ut. Prova även att ändra opaciteten på både penseln och lagret för full kontroll.

Anledningen till att jag gör ett nytt svart lager är för att om det är ljusa parier i en bild (överexponerad himmel eller vad som helst) så har levels ingenting att dra ner på. Och då blir det mörkt även där :)

Lycka till!

Jokes skrev:
Tyst Robin och sluta skriva så mycket ovidkommande saker hela tiden.
Du kanske ska ta och prova att skriva lite utförligare metod och läsa igenom dina inlägg lite oftare om du vill ha respons.
Om du vill at jag ska förklara bättre så gör jag det.
filter
förvrängning
Linskorrigering
Sedan drar man bara vinjett reglaget tills det ser bra ut, man kan även pilla med mittpunkt för att ändra hur långt in vinjetteringen ska gå.

Jag måste hålla med ovanstående talare/skrivare lite där. Filter -> linskorrigering är ett av de enklaste och smidigaste sätten att skapa en vinjettering. Sedan kanske man inte har så stor möjlighet att påverka resultatet och skapa olika effekter, men för en vanlig vinjettering eller ljusa kanter på bilden tycker jag att det fungerar utmärkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar