ANNONS
Annons

Hur man får Panasonic LX2 att bli en kanonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
oskarrr skrev:
Christer, har du några konkreta bildexempel på hur det ser ut när man överexponerar i jämförelse med när man kör en "vanlig" exponering?
Hej Oskar, jag har en "misslyckad" bild här på GC som kan förklara.
.
Bilden är tagen med auto ISO och antiskak som kameradatorn gjorde till ISO200, 1/15sek, 2,8. Det var inomhus och jag hade EV inställt på +0.66 och naturligtvis ingen blixt.

Det räckte inte för att få en helt OK bild i dom mörka partierna.Skulle haft EV+1 eller lite mer.

Bilden är 652 KB och måste ses i 1:1 för att felaktighterna skall komma fram OK. Om du ger mig din emailadress skickar jag bilden. Den visar hur viktigt det är att öka på EV när man har mörka avsnitt även på 200ISO.

Christer

Denna fråga är lite OffTopic... Men...

Jag är bra sugen på denna kamera. Jag kunde nöjt mig med något enklare och tunnare, eftersom jag har småbarn och det mest blir snapshot-bilder till vardags. MEN, det hade varit riktigt kul att någon gång ta med den ut och "fotografera". Då kan det vara kul att pilla och exprimentera.

Till saken:
Blir bilderna allmänt risiga om man inte trixar med inställningarna? Jag tänker på vardagsknäppande?

Re: Denna fråga är lite OffTopic... Men...

shamus skrev:
Jag är bra sugen på denna kamera. Jag kunde nöjt mig med något enklare och tunnare, eftersom jag har småbarn och det mest blir snapshot-bilder till vardags. MEN, det hade varit riktigt kul att någon gång ta med den ut och "fotografera". Då kan det vara kul att pilla och exprimentera.

Till saken:
Blir bilderna allmänt risiga om man inte trixar med inställningarna? Jag tänker på vardagsknäppande?

Tycker ett bra allmänt tips när man letar kamera är att kolla in Flickr. Där ser man bilder av väldigt varierande kvalitet, vilka kanske är lite mer representativa för en kameras kapacitet i jämförelse med någon recension...
Kolla in http://www.flickr.com/search/?w=all&q=dmc-lx2&m=tags

Jag har i vilket fall som helt haft stor glädje av länken! Tack för tipset!

Crister, vad bygger du ditt antagande att det blir bättre med +1 exponeringskompensation på ? Egen erfarenhet ? Jag håller med Per och Nils att det borde bli samma sak att använda ISO 800 och +1 EV, eller ISO 400 och 0 EV. OCH jo jag är tekniker så jag förstår elektronik.

/ Erik

Erik, Du behöver ALLTID överexponera när du har mörka partier som du vill bibehålla korrekt struktur i. Det är bara frågan om hur mycket.Det spelar ingen roll med LX2:an om det är på 200 ISO eller mer. På låga ISO kan man i allmänhet överexponera mindre.
Om sensorn inte får tillräckligt med ljus i dom mörka avsnitten "fladdrar" både färg och gråskala i bilden.
Kamerans egen standard EV inställning är för låg för att återge mörka partier korrekt. Den som fotar i JPG kan inte efteråt nedjustera EV så enkelt som när man fotar i RAW. Ett undantag är nya Lightroom. Där kan man justera EV även på JPGbilder. Christer

ekemannen skrev:
det borde bli samma sak att använda ISO 800 och +1 EV, eller ISO 400 och 0 EV.
Inte alls. På analoga kameror var ISO-inställningen och exponeringskompensationen samma ratt på kameran, men inte på digitala.

ISO-inställningen sätter förstärkningen på råsignalen ut från sensorn så att den blir "lagom stor", medan exponeringskompensationen justerar vad som menas med "lagom stor".

Med t.ex. exponeringskompensation +5 EV lär du få större delen av bilden utbränd, oavsett ISO-inställning.

Hmmm, jag uttryckte mej visst dåligt. Jag är fullt medveten om att ISO på en digitalare styr förstärkningen på rå-signalen in till DSP'n (prossesorn), därför borde ett högre ISO-värde, större förstärkning -> högre brus (som alla förstärkare). Jag blir lite förvånad att ett högre ISO-värde kan medföra lägre brus, visserligen efter brusredusering.

Christer hur är två foton tagna på samma motiv vid samma tillfälle men med ISO 400 respektive ISO 800 utan efterbehandlig ? (skälvklart får man olika bländare/slutartid)

/ Erik

Och jag menade inte att Christers resultat är självklart. Om det är korrekt så ser jag ingen annan förklaring än att de två olika signalbehandlingarna (förstärkningen av råsignalen, resp. DSP-behandlingen) har helt olika robusthet vad gäller bruset.

oskarrr skrev:
Upp till bevis Christer! Vi vill se bildexempel :-D
Jag har kastat alla underexponerade och normalexponerade testbilder sen i höstas när jag fick kameran. Men jag har en nyligen tagen bild med AutoISO 200, 1/15 sek (antiskak PÅ), 2,8, ej blixt,EV +0,66 tagen i RAW. Jag har fått göra en rejäl utskärning av bilden för att få med den här och den är i stort sett i 1:1.
I mahognypanelerna ser ni färgskiftområden som hade försvunnit om jag hade haft en aning mer överexponering, kanske +1. Och hade jag exponerat +-0 eller mindre hade det sett förskräckligt ut.

Så även vid 200 ISO får man detta.

Bilagor

• flammighetp1000972.jpg
    flammighetp1000972.jpg
    49.3 KB · Visningar: 308
Här ser man en del av flammigheten men inte bra.

Bilagor

• flammighet 2 p1000972.jpg
    flammighet 2 p1000972.jpg
    30.6 KB · Visningar: 310
Nej det blev också helt kass som bevis.Jag skickade en bild till bussmicke och den som vill se mer får jag skicka en bild till.

Så här såg ursprungsbilden ut

Bilagor

• flkammighet ursprung p1000972_1-2.jpg
    flkammighet ursprung p1000972_1-2.jpg
    84.9 KB · Visningar: 304
Jag gör ett försök till, skär ut och förstorar ytterligare.

Bilagor

• flammighet 3 p1000972.jpg
    flammighet 3 p1000972.jpg
    55.8 KB · Visningar: 299
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar