Annons

Hur man får Panasonic LX2 att bli en kanonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: "Fladdrande färg"

Christer1 skrev:
Nu har jag lagt upp en bild i ett album där man ser hur det ser ut i delförstoringen, gå till:

http://www.fotosidan.se/obj/photo/61/6188eb9d91e0118c75d0c39f19727f69.jpg

Här syns nu tydligt att sensorn inte orkat hålla korrekt färg på hela den mörka mahognyytan.
Därmed bevisat och klart.
Christer

Fast vi har ju fortfarande inte fått se hur det ser ut med den "korrekta" (+1) exponeringen? (PS. man kan ta bort inlägg)

Re: Re: "Fladdrande färg"

oskarrr skrev:
Fast vi har ju fortfarande inte fått se hur det ser ut med den "korrekta" (+1) exponeringen? (PS. man kan ta bort inlägg)
Nu är det dags för egen action och egna tester för den som är intresserad av detta. Jag har nu skrivit nog i detta ämne och lägger inte mer tid på det.

En bild från Skurusundet i kväll...

Man behöver inte de dyraste kamerorna för att få detta, det gäller bara att kunna hantera sin kamera.
Eller hur Chister?

Bilagor

• p1010725.jpg
    p1010725.jpg
    58 KB · Visningar: 178
Mycket välkomponerad och snygg bild i denna låga FS-upplösning.
Har du överexponerat?
ISO?
Finns det färgfladder i dom mörka avsnitten i den högupplösta bilden?

Har du använt RAW -> DNG ->JPG i nya RAW-editorn i CS3?

Christer1 skrev:
Mycket välkomponerad och snygg bild i denna låga FS-upplösning.
Har du överexponerat?
ISO?
Finns det färgfladder i dom mörka avsnitten i den högupplösta bilden?

Har du använt RAW -> DNG ->JPG i nya RAW-editorn i CS3?

Bilden är fixad i CS2 och vid fototillfället mätte jag ljuset mot himlen för att uppnå effekt.
Tror inte jag överexponerade.
Färgfladder, hur menar du då?
Lite brus fanns det men jag jag försökte reducera lite photoshop 2 ggr. i det ljusa delarna.

Lite färgfladder ja men inte så störande.
Ska testa lite överexponering, har inte gjort det så mycket av rädsla att tappa detaljer i bilder.
Har väl fått för mig att man inte kan rädda det i Photoshop men jag kanske bara inbillar mig?

Ni som är kompisar med era LX2:eek:r, hur får ni blixtbilderna att bli bra?
Mina blir alltid utfrätta och .. bleka.

Det är nästan enda anledningen till att jag hellre släpar med mig D80:n än att ha med mig LX2:an ut festligheter.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar