Annons

Hur man börjar få betalt för fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Hej,
jag undrar om det är någon som vet om det finns någon bra sida på internet där man kan annonsera om fotojobb, så att man kan komma igång med fotouppdrag av olika slag. Hittar ingen sådan sida här. Det skulle vara bra om det fanns en.

Roland

Ring och promenera!

Känner tyvärr inte till någon bra sait för att annonsera om fotojobb. Tror inte att det är en framkomlig väg. Det är nog bättre om du ringer runt och ber att få visa dina bilder.

Alternativt kan du försöka sätta ihop ett material text+bilder och försöka sälja ett jobb i efterhand.

mvh
Peter

Gula sidorna?

Nu vet jag inte vilka ambitioner som du har. Min ambition är att jag ska kunna sälja lite bilder när jag blir pensionär :) Idag sköter jag mitt vardagliga liv som ''icke-fotograf'' men de flesta i min närhet vet att jag fotograferar och att jag kan tänka mig att göra det på beställning. Det resulterar i att jag periodvis blir tillfrågad om jag vill göra jobb men det är inte så ofta att jag kan leva på det. Å andra sidan marknadsför jag mig inte som fotograf eftersom jag lever på annat.

Om du vill göra jobb så är mitt råd är att du ska vara utåtriktad, aktiv som fotograf och visa upp dina bilder. Det fungerar nog bättre än att vara med på en passiv lista.

Roland.

Har inte själv sålt bilder, men har själv tanken att göra så framgent.

Jag tror det handlar om att vara på olika platser och skaffa jobb på plats.
Förra lördagen var jag på Mountainbike-SM här i Gbg och plåtade cyklisterna.
Har inte fått bilderna än, men blir det bra bilder hade jag tänkt ta kontakt med åkarna, för att se om intresse finns att köpa bilder av mig.
Finns ju mängder av grejer att plåta, folks båtar, barnfamiljer, sportevenemang som sagt och massa annat. Största problemet är väl tidsfaktorn, man får ju se till att vara ganska snabb med framkallning-kopiering å sånt.
Är man proffsig, trevlig och förstås duktig på att ta bilder, så kan man nog få igen lite av det man lagt på film.

/David Holmqvist

hej vänner.
SFF har en fotografguide, och jag vet att jag har sett ett frilansregister nånstans, men nu hittar jag det inte. Vet dock inte hur effektiva sådana register kan tänkas vara...

/Joakim

Skall man fotografera ett evenemang kan man göra så här.

Skaffa en webbadress till en sida du lägger ut bara för detta.
Skriv ut kort med dina uppgifter samt adressen.

Ta kontakt med intressenter (alla åkarna innan loppet), ge dem kortet, efter fotografering skannar du in alla bilder och lägger ut dem på webben. Man kan använda Photoshops automatfunktion för att skapa en enkel webbsida av bilderna.

Quick and dirty men det fungerar ok.

Hej !

Jag har bra kontakt med en kille som livnärt sig på foto i 6 år. Han började och fota, och när han själv tyckte att han var tillräckligt duktig, så la han upp en hemsida där han visade upp sina bilder. Han fortsatte att fotografera och lägga upp bilder. Detta resulterade i att det började höra av sig folk/företag mm mm och frågade om han kunde fota åt dom. Det är nog det bästa sättet (tror jag) att komma igång med sitt (för hoppningsvis blivande yrke).

// Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar