Annons

Hur många valde Canon pga 300d?

Produkter
(logga in för att koppla)

t_sjostrom

Aktiv medlem
Hej,
Nu när 40D kommer som jag är enormt sugen på så började jag fundera hur jag gick över till Canon.

Jag hade innan en Nikon 600 (tror jag den hette, köpte min i USA och där hetten den 6006)

Men hade tröttnat på mörkrummet och slarvade med att lämna in bilderna till framkallning, började istället köra på en 1 mpixels kodak kamera bara för att det var smidiare, bilderna var värdelösa och jag fotograferade knappt alls. Men samtidigt började jag drömma om en digital systemkamera, men hade aldrig i livet råd med de som fanns tills Eos 300D kom, jag köpte den så fort den kom ut på marknaden. Att det innebar att lämna min nikonkamera med blixt objektiv och allt, det var i det läget värt det.

Men sedan dess så har man suttit kvar i Canons system. Vilket jag på många sätt är glad över, men samtidigt började jag fundera hur många som gjorde som jag bytte till canon är de släppte en digital systemkamera som man hade råd med och sedan stannat kvar?

Jag kan tänka mig att värdet för canon att vara först med detta måste vara en hel del.

(undra om någon annan än jag tycker att detta var något värt att prata om ;-)
 
Skälv har man blivit invigd till canon av föräldrarna som använde Canon inte konstigt att jag gillar märket, som liten måste jag ha varit lätt att hjärntvätta.
 
Samma som Robin.
Mina föräldrar äger en EOS 1000F med EF 35-80 4,0-5,6 och 80-200 4,5-5,6. Och de använder den kameran väldigt sällan. Framför allt telegluggen.

Dessutom hade jag en polare som nyligen köpt en EOS 350D, så när min KonicaMinolta Dimage Z6 gick sönder var det inte något svårt beslut att köpa 350D.
Så är det, och nu är jag fast med Tamron 28-75 och Canon EF 70-200 4 IS (och kitgluggen 18-55).
 
Jag har inga föräldrar som hade någon kamera av rang så jag har fått tänka själv...ha ha ha! Därför har jag hamnat i Nikon facket efter Fuji och Olympus innehav på 70 och 80 talet. Hade en del proffs gluggar från Nikon då jag körde med F90X och dessa funkar ypperligt till min D200 i dag.
 
Farsan drog in mig i fotojungeln men jag blev aldrig fäst vid något märke. Då jag var en riktig novis så blev jag sugen på att köpa en Konica Minolta i och med att farsan ägde en digital sådann, tur nog blev det aldrig av.

Jag valde 400D efter rekommendationer från bekanta. Kort därefter fick jag höra om deras cashback, vilket var kul. Visserligen väntar jag fortfarande på mina 700 sek men ja... Det kommer väl någon gång.

Ångrar jag mig? Jag vet inte, pyttelite kanske. Önskar Canon kunde introducera kamerahus så som D200/D300. Hoppet mellan 40D och 5D är alldels för stort, bör finnas något mellanting. Men man kan ju inte alltid få som man vill :|
Det som får mig att hänga kvar med Canon är så klart deras utbud av objektiv.
 
Jag köpte min Canon 400D på grund av en lång rad relaterade händelser.
Jag hade en EOS 30, och därmed Canon EF-optik sedan tidigare.
EOS 30 hade jag för att den ersatte en EOS 10s, som havererade på grund av en olycka.
EOS 10s köpte jag för att testa om autofokus var något bra att ha. Innan dess hade jag bara manuell fokusering.
Detta på en T90, med en drös FD-objektiv.
T90 köpte jag som en vidareutveckling på Canon EF (kameran, inte objektiven).
Canon EF köpte jag för att Nikon inte hade någon kamera med bländarautomatik. Nikkormat EL hade tidsautomatik, vilket jag inte ville ha.

Nu är vi tillbaka vid 1975, så det är en ganska lång kedja!
 
He, he.. även min första digitalkamera var en Canon 300D och köpte den pga av gamla objektiv som passade..

men..

När jag kände att nja, vill nog ha ngt bättre.. då insåg jag att Canon vad gällde kamerahus inte var en hit.. Det som lockade vad 5D, men där var priset avskräckande..

Så en dag, Råkade jag träffa en Nikon D200.. och kan garantera, det vart kärlek vid första ögonkastet. Det sa liksom bara klick :)

Gjorde snabbt slut med min Canon, skickade iväg hela Canonutrustningen till någon annan.. och tror dom lever lyckliga ihop.

och se.. kärleken till Nikon har bestått, och känns ömsesidig också.. var har haft mycket trevligt ihop och familjen har utökats med trevliga objektiv, både stora och små..
 
t_sjostrom skrev:
Kul då var vi två i alla fall som fastnade då ;-)
Jag var väldigt nära faktiskt. Historien bakom är ungefär densamma som din: filmkamera från Nikon men sugen på DSLR. När jag kom till butiken däremot och kände på 300D sa det inte "klick". Den kändes främmande på något sätt.

Även om jag fortsatt gå och sucka efter DSLR kunde jag inte övertala mig själv att slå till på 300D. Däremot när en D70 dök upp något år senare blev jag förälskad direkt. Även om jag inte använder mina gamla Nikon objektiv (fel brännvidd och mindre bra kvalitet på dem) är jag en lycklig Nikonist sedan dess. :)

Därutöver tycker jag att det är en intressant tråd , Torbjörn då jag också tror att det var många som valde Canon just pga 300D då det var första kamera som breda massor hade råd med. Canon vann säkert jättemycket på den.

*edit* Läser nu Agnethas inlägg och det är småkul att hon använder samma uttryck: "kärlek" och "klick". :) Det säger en del om Nikon. ;-) Jaja, jag vill inte starta någon vs-tråd. Tyckte bara att det var kul.:)
 
Jag fortsatte på Canon-spåret sedan EOS 100, som jag bytte till från Olympus. Första digitalaren blev en Olympus C7070, men den första DSLR:n blev 30D. Dock bytte jag faktiskt alla gluggar i.s.m. bytet till 30D, så bara blixten fick hänga med.
 
Ungefär på samma sätt blev jag "Canonit".
Hade tidigare ett enkelt, analogt Minolta-hus med tillhörande kit-glugg. Med andra ord inte mycket att bygga vidare på.

Att det blev Canon hade helt med priset att göra. Jag köpte min 300D strax innan modellen ersattes av 350D och fick den således hyfsat billigt.

Nu har jag haft den i drygt 2 år och känner att det snart är dags för en uppgradering. Har en tag kikat på 30D men har lugnat mig för att se om dess efterträdare skulle ha så mycket mer att erbjuda och till vilket pris. Idag är jag glad att jag har väntat. Min nästa kamera heter 40D, även om jag väntar att tag så att spargrisen hinner växa till.
 
Jag hade använt Nikon analogt sedan 1995. När jag sedan ville gå över till digital teknik ´03 fanns både Nikon D100 & D1. Men dom låg lite över min buget så jag sålde min Nikon F4 med tillhörande glugg och blixt och köpte en EOS D30 istället.

Sedan dess har jag varit fast i Canonträsket och har inte ångrat det, men när jag nu såg Nikon D3 blev jag lite sugen på Nikon igen :)
 
Janne K skrev:
Jag fortsatte på Canon-spåret sedan EOS 100, som jag bytte till från Olympus. Första digitalaren blev en Olympus C7070, men den första DSLR:n blev 30D. Dock bytte jag faktiskt alla gluggar i.s.m. bytet till 30D, så bara blixten fick hänga med.

Ja jag tänkte inte på brännviddsförlänningen, hade jag kört kvr på nikon om de nu kommit innan 300d, hade jag nog bara behållt blixten någon längre stund :)

Men sedan när man böjat bygga upp sin digitala objektivarsenal så sitter det långt in att byta, sedan älskar jag mitt 70-200 L IS, det är helt underbart.

(Nu spinner jag iväg lite), men varför jag är intresserad av 40D är för att man ser ISO i sökaren och att den är ljusstarkare, det är två saker som gör att jag missat en hel del bilder, resten är bara jättefint bonus.
 
Jag började med Canon långt före den digitala åldern.
Mitt Canon intresse startade nog redan 1973,
med en Canon FTb, följt av en begagnad F1 (som var rätt nerkörd) och en Canon EF (har kvar den än idag).
Men erkänner glatt att min första digitala system är en Canon 300D.
 
Jag sålde min fina Minolta utrustning då jag tyckte att Minolta 7D kostade för mycket i förhållande till bildkvaliteten och bytte till EOS 300D och några EF-objektiv i december 2004, jag har varit märket troget sedan dess. Min 300D bytte jag snart ut mot en EOS 20D som passade mina behov bättre.
 
Jag har visserligen alltid haft något canonhus i väskan, men visst var det 300D som satte fart på digitalfotot för min del.

//Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.