Advertisement
ANNONS
Annons

Hur många megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sallejr

Aktiv medlem
Hej jag skulle vilja ställa en intressant fråga:
Hur många megapixlar har ni på eran kamera?
Själv har jag 5,1 megapixlar och det skulle vara intressant att veta vad ni har!
 
Hej.
Jag har ungefär 6 mexapixlar. Men jag brukar oftast tycka att det exakta antalet pixlar är ganska ointressant. Viktigare, tycker jag, är att få till bilden som man vill ha den, både med avseende på det rent tekniska (fokus, exponering, hålla kameran stabilt, etc) och det bildmässiga.

/Mattias
 
Varför är det en intressant fråga?

Antal pixlar betyder inget, utan ett bra objektiv.

Sensorns (och därmed pixlarnas) storlek är en intressantare fråga, eftersom det är detta som påverkar kvalitén.

Att trycka in så många pixlar som möjligt, utan att ta hänsyn till sensorns storlek, påverkar faktiskt bildresultatet negativ, genom att man får mera brus.
 
Jag har bara 3,2 miljoner pixlar.Men antalet är för mig är ointressant så länge jag är nöjd med resultatet jag får ut på bilden både på skärm och utskrift.
Det är ju trots allt den som står bakom kameran som gör bilden.
M.v.h En glad amatör som försöker lära sig fotografera.
 
Jeppe skrev:
Varför är det en intressant fråga?

Anton tyckte det var en intressant fråga. Själv skulle jag kunna tycka att det är intressant att veta färgen på era bilar, även om färgen helt saknar betydelse för bilens prestanda, komfort och körduglighet i övrigt.
 
Frågan är bara ointressant för ett teknikfreak som kanske kan ALLT om pixlar osv. Tycker det är tråkigt att folk sticker upp ett svar i ansiktet med typ "Sånt är orelevant" För _dig_ kanske. Men inte för andra..

/M!
 
Håller med om att man inte ska berätta för andra vad som är intressant eller inte, men om man samtidigt förklarar VARFÖR det inte är intressant, så är det väl bra?

Ibland kanske man inte kan tillräckligt mycket om tekniken för att kunna ställa rätt fråga. Det är ju trots allt en enorm megapixelhysteri idag. Den som ska köpa sin första digitalkamera förleds nog ganska lätt att tro att antalet megapixlar är den enskilt viktigaste parametern för hög bildkvalitet.

Att få såna här tekniska saker förklarade för sig är väl en av förmånerna med fotosidan?
 
Jag har styvt sex MP.

det räcker en bra bit.
Till skillnad från en del andra så tycker jag också att upplösningen är en intressant fråga. Många pixlar ger större detaljrikedom. Så e det bara. Sen, att tätheten på sensorn ibland blir för hög så att bruset ökar är hittentills inte fullt ut löst i de senaste värstingpixelkompakterna. Självklart är det så mycket mera som påverkar den slutliga bilden. Optik, signalbehandlignen i kameran och efterbearbetningen vid den egna datorn.
Sen tycker jag att det är lite underligt av rutinerade fotografer att i många lägen skrika sig hesa att upplösningen inte spelar roll. ofta samma stämmor som för något år sedan analyserade kemiska filmer ner på molekylnivå.

MVH

UG
 
peternilsson75 skrev:
Håller med om att man inte ska berätta för andra vad som är intressant eller inte, men om man samtidigt förklarar VARFÖR det inte är intressant, så är det väl bra?

Om Anton ställer en fråga som han anser är intressant så begriper jag inte varför han skall få förklarat varför hans fråga inte är intressant. Även om man underförstått kan tolka hans fråga som antalet pixlar kopplade till bildkvalitén, så är det ju inget han uttryckligen skriver. Peronligen tycker jag att det är intressant rent tekniskt att man kan läsa ut så mycket information ur en sån liten yta som det brukar vara frågan om vid digital avbildning. Och jag är ganska säker på att om jag hade en fullformatare med 50 MP så hade pixelantalet i sig varit synnerligen intressant för många, även om korten inte hade varit ett dugg skarpare.
 
3,2 och det räcker hur bra som helst för mina redaktionella jobb!
är så himla trött på pixelhysterin.
 
Bara för att frågan dök upp så kollade jag lite noggrannare (Om Pentax Optio 555 enligt www.dpreview.com).
Effective pixels 5.0 mpixlar
Sensor photo detectors 5.24 mpixlar

Betyder det att sensorn inte utnyttjas till max?
Jag som läst att min kamera har vissa problem med brus på grund av att man klämmer fler pixlar ur den än vad den klarar...

Jag hade nöjt mig med 4 mpixlar, men det råkade vara 5 på den jag fastnade för av andra anledningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.