Annons

Hur många dåliga bilder gör du på en bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
Här på fotosidan ser vi i huvudsak de bilder vi är mest nöjda med. Sällan ser vi våra misslyckanden. Jag är lite nyfiken på att veta hur många dåliga bilder ni tar på en bra.
Jag anser att urvalsprocessen är utvecklande och dessutom sparar den tid för mig i mörkrummet. Ofta hänger jag över kontaktkartor i en vecka eller så innan jag gör den första förstoringen från en nyframkallad rulle. I slutändan förstorar jag ungefär 5-10% av mina bilder.

Det är inte många som man tycker är riktigt bra. Har ännusålänga kanske bara tagit 5st sådana, eller ja de har också detaljer jag skulle vilja förbättra. Annars är det ofta så att första bilden blir bäst, sedan brukar jag alltid göra några desperata försök att komponera om och då blir det så gott som alltid sämre...

//jns

arleklint skrev:
Vore lite kul om någon av er andra kunde klippa ihop en bild av 10-20 bilder i följd och lägga ut.
Eller?

Här kommer då lite bilder av den typ som jag slänger. Smått är det förstås nu, men man kanske ändå kan få ett visst hum om vad det är man egentligen slänger för något. Samtliga är skarpa, men av olika anledningar så är jag inte så pass nöjd med de att de arkiveras. Papperskorgen är det som gäller alltså... :=)

Senast ändrad:
Något blev galet, så här är bilderna istället..

Bilagor

• collage med 9 av mina bilder.jpg
    collage med 9 av mina bilder.jpg
    38.3 KB · Visningar: 128
Jag skulle säga att på en 36 rulle så blir det ganska många som är hyfsade, men jag brukar ge bilderna några sekunder, om jag inte gillar bilden då så åker den in i förrådet.

På en 36 rulle så stoppar jag in cirka 1 bild i min lilla portfolio, ibland är det inte en enda bild och ibland fler. Förra rullen så plockade jag ut tre eller fyra, vilket nog är ett rekord som kommer bli svårslaget.

Ungefär en bild per 36 rulle. Jag antar att det beror mycket på vad man tar på.

/Anders

Visst beror det lite på"dagsformen" och vilket humör man är på när man bedömmer sina bilder och också kriterierna för vad man upplever som en bra bild vilket också ändrar sig under årens lopp .Själv har hittat gamla bilder som jag inte tyckte om när dom var nytagna som nu har "vuxit" medan andra som jag lagt ned mycket jobb på och förstorat inte säger mig nånting idag.

arleklint skrev:
Vore lite kul om någon av er andra kunde klippa ihop en bild av 10-20 bilder i följd och lägga ut.

Så många för ett motiv? Omöjligt för mig att visa i så fall. Jag har aldrig känt mig 100% nöjd med någon bild hittills och så fotar jag mest 15 el. 24-rullar. 2-5 bilder brukar iaf bli kopior.

Det brukar bli ungefär 3-4 bra bilder/rulle, som blev ungefär som jag ville & trodde att den skulle bli... Men därmed inte sagt att jag borde tagit de bilderna från första början... Oftast känns det som om "men, exakt vad är det för intressant med det här motivet, egentligen?". Dvs, att jag misslyckats med att berätta vad det egentligen var som fångade mitt intresse från första början, eller helt enkelt glömt att berätta någonting över huvud taget med bilden. Det brukar väl vara var 2a eller var 3e rulle som innehåller en bild som är så pass bra att jag vill förstora upp den eller ladda upp den hit.. Men då är jag å andra sidan rättså stolt över att det är jag själv som tagit den... :)

arleklint skrev:
Jag brukar få motiv i huvudet som jag vill göra. Förr eller senare blir motivet gjort, frågan är bara hur många fototillfällen och försök det går åt ;)

Aha, jo jag sattte sprätt på tre rullar då jag fotograferade bilderna i utställningsalbumet "snart ett nytt liv". Fast det var olika asa och olika stil på nästan alla bilderna. Jag har ofta bilder och motiv i huvudet men är förmodligen för snål för att sprätta en hel film. De bästa bilderna jag tagit är oftast de med bara en exponering.

Jag gör inga dåliga bilder, känns det fel så låter jag bli att exponera. Däremot kan jag misslyckas med bilder ;-)

Som svartvit fotograf brukar ungefär var femte bild resultera i en kopia från mörkrummet.
Eller 2-3 bilder per 120 rulle.

Kul att denna tråd blev uppmärksammad :)

Kan vi sammanfatta:

- Vi misslyckas/lyckas alla ungefär lika mycket.
- Det är bra att vi inte är nöjda med alla bilder eftersom vi i annat fall inte utvecklas.
- Det är bra att se att vi inte är ensamma om att göra mindre lyckade bilder. Det stärker vårt självförtroende.
- Kravet på en lyckad bild beror på vår utvecklingsgrad. Men andelen lyckade bilder på en rulle består.

Stämmer det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar