Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många dåliga bilder gör du på en bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Här på fotosidan ser vi i huvudsak de bilder vi är mest nöjda med. Sällan ser vi våra misslyckanden. Jag är lite nyfiken på att veta hur många dåliga bilder ni tar på en bra.

Jag brukar ha ungefär en i mina ögon acceptabel bild på 10, men på rörliga motiv, t.ex flygande fågel, är det oerhört mycket sämre.

En tanke kan vara att man i takt med att man ökar sin säkerher också ökar kraven på bilderna så att antalet bilder man är nöjd med är konstant - i mitt fall 1 på 10.

För att illustrera har jag lagt upp ett collage av 16 bilder , där 15 är det bilder som i min kamera närmast föregick en lyckad.

Det är lite svårt att avgöra skärpan på småbilderna men annars tycker jag att du har flera lyckade bilder i din serie... men nog håller jag med om att det går måååånga bilder på ett lyckat skott, speciellt innan man tar sej ton o lägger upp det för kritik *s*. Däremot är det inte alltid det sextonde skottet som blir lyckat, det kan lika gärna vara det första *s*

Visst sätter man en bild direkt ibland, men det förekommer nog i mitt fall bara på stilla motiv, typ landskap.

De landskap som jag missar missar jag inte tekniskt, utan snarare att jag i efterhand inser att kompositionen inte håller, eller att bilden helt enkelt är ointressant.

För min del så känns det som att det bara blir fler&fler "misslyckade" per lyckad, ju mer jag jobbar....
Sen om det beror på att jag blir kräsnare eller om det är att jag chansar mer för att få DEN bilden vet jag inte...
Men som KGS skriver, det är inte sällan som det är den första som man är mest nöjd med...

/Micke

Det beror ju självklart på vad man fotar, har i helgen plåtat porträtt för första gången lite mer seriöst och där blev kanske 25% av bilderna precis som jag ville eller bättre, 50% drägliga och dom sista 25% rakt ner i papperskorgen.

Naturfotot däremot får jag kanske ut 10% som jag tycker håller måttet. Sen sparar jag visserligen många av dom andra också, har lite svårt för att slänga bilder, en dvd-skiva kostar ju inte så många kronor så dom kan ju också få plats ;)

/A

Jag tycker att ju mer man fotograferar ju fler bilder krävs det för att få en lyckad.
När jag var femton var hamnade nästa varje bild i album nu kan jag ta flera rullar innan jag blir nöjd med en bild. Riktigt nöjd är jag aldrig.
Jag tvivlar på att detta kan härledas till att jag blir sämre fotograf utan det handlar snarar om att man blir mer och mer kritisk mot sina bilder.
Jag hoppas att kompetens och kritiskhet någon dag ska mötas för att träffprocenten återigen ska öka.

Mats: Självklart är det så. det finns ju en viss risk att man knäcker sig själv till slut kanske. Jag har personligen mycket svårt att plocka ut 10 bilder som jag är helt nöjd med.. och det har ju blivit såpass många bilder dom sista åren så 10stycken borde ju vara hur lätt som helst.

Är det inte också så att man byter fot lite grand med tiden, jag tycker nästan alltid att i princip alla bilder är skräp när jag just tagit fram kontaktkopian.....Väntar jag sedan en dag eller två för att i lugn och ro gå igenom matrialet igen så kan jag oftast finna en till två bilder per karta om 36, som är värda att ta fram och jobba lite med.

Detta gäller då mina porträtt.

För egen del så blir mina bilder i regel bättre och bättre rent tekniskt, däremot tycker jag fortfarande att lika många bilder per filmrulle kan sakna liv, som förut. Det är ju det mariga när man fotar levande människor, att de ska leva på filmen också......Därför blir det nog lika många filmer som går åt även framöver är jag rädd....

Janne, som jag alltid sagt. Du är en duktig fotograf.

Om jag har tur så får jag 10 av en 36 rulle som jag sparar.

Med den digitala får jag kanske 2-36 som jag är nöjd med.

Mvh. Adam

Mats:
Vi är helt klart överens om att man höjer sina krav och att detta sänker graden av lyckade bilder. Då är det bra om skickligheten kan öka för att kompensera detta. Det är ju vår motor som driver oss.

Så... om man en dag, teoretiskt sett, skulle hamna i ett läge då man är nöjd med alla sina bilder har utvecklingen avstannat ;)

Och å andra sidan... om alla bilder känns dåliga finns risk att man tröttnar och börjar knyppla i stället ;)

Oj det var en svår fråga, om jag har en rulle på 36 bilder som jag tagit på samma motiv i olika vinklar etc. Efter första gallringen så brukar det vara 4-5 kvar, av dom så väljer jag sedan 1 bild.

Det varierar väldigt, det som jag kan ha problem med är att sätta "just den där" skärpan på rätt ställe, det är oftast det som är felet. Exponeringarna tycker jag att jag har blivit bättre på.

arleklint skrev:
Mats:
Vi är helt klart överens om att man höjer sina krav och att detta sänker graden av lyckade bilder. Då är det bra om skickligheten kan öka för att kompensera detta. Det är ju vår motor som driver oss.

Så... om man en dag, teoretiskt sett, skulle hamna i ett läge då man är nöjd med alla sina bilder har utvecklingen avstannat ;)

Och å andra sidan... om alla bilder känns dåliga finns risk att man tröttnar och börjar knyppla i stället ;)

Man kan ju alltid såga andras bilder;)

Nej men alvarligt talat så håller jag med om detta kan tillskrivas en utveckling och att det därför är något positivt. Dock är det viktigt att vara medveten om detta och inte låta sig nedstämmas och därmed tappa sugen ...
... för något av det roligaste som finns.

Senast ändrad:
Ännu har jag inte arkiverat en enda bild "på riktigt". Har flera som ligger och "mognar", men är ganska säker på att dessa kommer att hamna i soptunnan så småningom - precis som bilderna från övriga rullar jag har tagit. Men jag sparar helt enkelt inte bilder som jag fullt ut inte känner för.

Tekniskt och kompositionsmässigt okej är många, men för mig måste det kännas i maggropen att den här bilden är något extra. Finns där något litet fel som jag "retar mig på" i bilden så slängs den med all sannolikhet. Iallafall förr eller senare. Men för mig handlar det just nu om sökande och experimenterande med utrustning, med motiv och "min egen stil". Det är det viktiga nu..att finna sig själv i sitt fotograferande och bli varse om vilka bilder jag egentligen vill göra. Fram till dess kommer nog ytterligare en hel del bilder att passera genom mitt filter. Bilderna i sig är alltså inte det viktiga just nu! :=)

Men om jag inte skulle vara riktigt så hård mot mig själv så är det rimligt att tänka sig att ca 3-4 bilder (+ eventuella "kopior" av dessa) kunde vara värda att spara från varje rulle film. Alltså..runt 25-30% av alla bilderna på en rulle kunde egentligen vara värda att ta hand om. Då på blandade motiv som naturmiljö, landskap, fåglar och djur.

Senast ändrad:
Vore lite kul om någon av er andra kunde klippa ihop en bild av 10-20 bilder i följd och lägga ut.
Eller?

Det kanske bara är jag som är så förbålt korkad ;)

Åtmindstånde de som antingen kör digitalt eller har en negscanner hemma. För oss andra blir det väl mycket jobb....

Även med en scanner är det lite jobb, dessutom är mina misslyckade bilder mentalt noterade och förpassade till det runda arkivet !

arleklint skrev:
Vore lite kul om någon av er andra kunde klippa ihop en bild av 10-20 bilder i följd och lägga ut.
Eller?

Det kanske bara är jag som är så förbålt korkad ;)

Nej, jag kan ju inte eftersom mina är slängda.. ;=).

Men men..några bilder ska jag nog kunna hitta iallafall. Vi får se om det orkar scannas som sagt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar