Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många bilder har ni tagit?

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter Grahn skrev:
Hur kan jag se i kameran hur många bilder jag har tagit? Jag köpte inte den helt ny och själva filnumreringen går väl att nollställa? Jag har en 30D.

Nu skrev jag inte det man ska skriva i den här tråden men det passar väl hyfsat ändå?
I det här fallet är det nog ingen skilnad på fabrikaten. Visst kan man säga att du tagit 0 kort med PENTAX, men om du vill kolla hur många kort du tagit så kan du ju kolla numren på bildfilerna. Beror väl lite på hur du organiserat dem, men ett tips är att sortera på datum och kolla de äldsta filerna. Har de serienr och du inte nollat kameran sedan dess så kan du ju gämföra med de senaste. Fotar du riktigt mycket så kan det vara läge att kolla utifall räkneverket gått runt och börjat om.

Punkk skrev:
ca 54 bilder per dag m.a.o.
Hur hinner ni med att ha framme kameran så ofta? :)
Jag har snittat mer än så och kan ju berätta att det är enkelt om man fotar 8 timmar om dagen.....

Fast det har jag egentligen inte gjort, det har blivit koncentrerat till vissa tillfällen. Men som ett exempel så kan jag nämna att på en tvåtimmars teaterföreställning blir det lätt 2-300 bilder, kanske mer ändå om det är lagomt svåra förhållanden. Sen kommer man hem och konstaterar att det saknas bilder från vissa scener och vissa elever (dokumenterade på gymnasiets estetlinje). Så nästa föreställning sitter man där igen. Troligen med en annan vinkel också, så då passar man ju på att fota hela föreställningen igen.

jaktis skrev:
Finns det någon som har tittat på bilderna då
Inte alla så klart, men rätt många. Har ett eget bildarkiv där eleverna kan gå in och kolla. http://wesse.mine.nu/estetiska/kostymernas_parad_2006.htm Nu har jag slutat jobbet på skolan, så nu får vi se vad som händer. Har ett nytt arkiv där jag börjat dokumentera en av de lokala teaterförreningarna. http://wesse.mine.nu/loses/loses-20070811.htm

Men jag har fortfarande rätt mycket bilder kvar att gå igenom och lägga ut på nätet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar