Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många bilder har du tagit...

Produkter
(logga in för att koppla)
elohim skrev:
en intressant grej är ju..:

många hävdar att mångfalden av antalet bilder minskar möjligheten till bra bilder, då man "tänker mindre" och "knäpper mer".

Men egentligen; om man "tänker lika mycket" med digitalt så borde ju chansen till en bra bild vara större, framförallt inom modell/porträttfotografering då man kan rassla på och välja ut det bästa kortet.

Jaja, en tanke att relatera antalet knäppta kort till iaf..

Som sagt jag håller med dig. Om vi tex tänker att man hittar en död mås så måste en som kör analogt tänka extra mycket. Men en som har en digitalare kan springa runt och prova olika vinklar. Men och här kommer det viktiga. Man kommer inte att utvecklas om man inte analyserar sina bilder medvetet. Annars kommer man bara springa runt och skjuta hej vilt och hoppas att en bild blev bra. Men om man analyserar bilderna kommer nog det digitala fotandet att bli mindre och mer medvetet perfekt.

/ Marcus

Hustomten skrev:
Om ni är ute säg 4 timmar och fotar... hur mycket bilder gör ni ungefär då?
Jag är ganska slut i huvudet redan efter ett trettiotal bilder. Då har slutaren rasslat kanske det dubbla antalet gånger.

Mitt räkneverk står bara på dryga tusen. Jag upplever ingen våldsam ökning jämfört med film. Den enda ökningen är att jag kostar på mig testskott för histogramkoll.

Brummelisa skrev:
Som sagt jag håller med dig. Om vi tex tänker att man hittar en död mås så måste en som kör analogt tänka extra mycket. Men en som har en digitalare kan springa runt och prova olika vinklar. Men och här kommer det viktiga. Man kommer inte att utvecklas om man inte analyserar sina bilder medvetet. Annars kommer man bara springa runt och skjuta hej vilt och hoppas att en bild blev bra. Men om man analyserar bilderna kommer nog det digitala fotandet att bli mindre och mer medvetet perfekt.

/ Marcus

Men tänkt på att det inte finns någon automatik i att "skjuta vilt" för att kameran är digital. Hur man fotar styr man själv utifrån sin egna läggning och sin diciplin.

Hustomten skrev:

Det kan förstås variera enormt mycket. Ibland ingen bild alls, ibland flera hundra... beror på var man hamnar o vad som händer...

Har hänt att jag promenerat omkring i världens vackraste huvudstad utan att se ett enda motiv. Andra gånger har samma stad bjudit på 100-tals exponeringar. Allt annat lika.

Men när kameran går igång så blir det (ofta) måååånga exponeringar, alternativexponeringar o serietagningar. Jobbet efteråt, att välja vilken som är "bäst", är det tunga jobbet *s*

8202 exponeringar

Jag är nog en sån som e ganska flitig med avtryckarfingret generellt. Jag tar ofta flera bilder på samma motiv i olika vinklar för att känna mig säker på att få "den rätta bilden".
På 4 h brukar jag bränna av allt från ett par till några hundra beroende på motiv och tillfälle.

/PG

Senast ändrad:
elohim skrev:
en intressant grej är ju..:

många hävdar att mångfalden av antalet bilder minskar möjligheten till bra bilder, då man "tänker mindre" och "knäpper mer".

Men egentligen; om man "tänker lika mycket" med digitalt så borde ju chansen till en bra bild vara större, framförallt inom modell/porträttfotografering då man kan rassla på och välja ut det bästa kortet.

Jaja, en tanke att relatera antalet knäppta kort till iaf..
'

Då är ju Videokameran oslagbar, 25 bilder sekunden..Oj så mycket att välja bland:)

/Göran

forry4U skrev:
'

Då är ju Videokameran oslagbar, 25 bilder sekunden..Oj så mycket att välja bland:)

/Göran

Ja faktiskt.. tänk om kvalitén skulle vara densamma..

Men det skulle bli (enligt mig, som tycker det är roligare med stillbild) bli tråkigare att "fotografera" då.

jimh skrev:
Jag är ganska slut i huvudet redan efter ett trettiotal bilder. Då har slutaren rasslat kanske det dubbla antalet gånger.

Mitt räkneverk står bara på dryga tusen. Jag upplever ingen våldsam ökning jämfört med film. Den enda ökningen är att jag kostar på mig testskott för histogramkoll.

Instämmer. Jag har hittill inte fyllt mitt 512mb kort med högsta jpeg (ca 150 bilder). Dryga hundratalet på en fyra timmars session har det blivit som mest. Sen orkade jag inte mer.

Hustomten skrev:

Bra fråga. Att det varierar för oss alla är väl logiskt men genomsnittet talar nog en hel del för vilken fotograf man ä...

Den procentuella delen bra (enligt egna kriterier) bilder är ju alltid det mest intressanta,,

Villken % ligger en naturfotograf generellt på?
sportfotograf ?
porträttfotograf ?

Själv så ser det ca så här ut för min del.

-Jag delar upp mina original i olika klasser, först två grova. 1,a klass och 2-5,e klass resten "skräp bilder som jag sparar":)

-Min procent varierar såklart, men ofta så hamnar 50% i 1,a klass akrivet. Ibland så hamnar där bara 0,5 %. Genomsnittet som hamnar i 1,a klass ligger på ca 10-15%. Nöjd med det!

-Det varierar mycket med årstiderna för mig.

På 4 timmar ca som så för mig....
max 600
sällan 400
sällan 200
ibland 100
ibland 50
oftast 10-30
ofta 0

Analoga och kvalitativa såklart:)

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Brummelisa skrev:

/ Marcus

Tror du ja ..
mvh/Gunte..

Hustomten skrev:
Fotograferar jag dansare som rör sig fort i dåligt ljus med mitt 80-200/2.8 på full glugg fyller jag mina cf-kort, cirka 1200 bilder, på fyra timmar utan problem.

Har inte fotat som jag brukade göra för så det har bara blivit ca 650 bilder på4 månader. Men nu när det börjar bli varamare och finare ute kommer det nog öka skulle man tro

D.G

Fotar jag spelningar eller uppdrag där motivet är otåligt, där jag känner mig malplacerad och "i vägen", brukar jag ta många bilder på kort tid, för att undvika t ex konstiga miner eller att någon blundar, sånt man kan bomma ibland när man inte riktigt har tid att kolla så extremt noga.

jag är inne på era spår i en kombo. för mig känns det bäst när jag tar massvis av bilder, sen analyserar jag de som jag tyckte blev bra och försöker utgå från dem till nästa tillfälle.

det värsta som finns är att fota något, kolla på displayen, tro att det blev bra, sen när man kommer hem hittar man något som blev uruselt som inte syntes från början, och allting är bortkastat. men det är nog en vane / lärdomssak.

6500 bilder har jag (tillsammans med flickvän) dragit iväg sedan december.

>Helt otroligt vad bilder folk tar:)/
Klart att det skilljer sig mellan ana vs digi men ändå.

Kanske är det så att den procentuella delen "bra" bilder sjunker med det ökande antalet?

Visst är det många faktorer som spelar in MEn det är en för individen minst sagt berättigad fråga anser jag!

Ofta när jag är ute och fotar har jag "stora problem att ta måånga bilder", beror ju på situationen men frågan är hur mycket tid man GEr situationen innan exponering. Det är där mina bilder skapas i steg två, steg tre i kameran. Utan steg ett och två minskas MINa chanser brutalt....
Steg ett är när jag hemma förbreder mig mentalt utifrån erfarenhet och förväntan....

Kanske fotar man ut efter den kapastiet man har av minne/film.... Jag gör inte det, även om det såklart är det som sätter den fysiska begränsningen åt det ena hållet. Men det är ju jag det:)!

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Jag tog drygt 2600 bilder under förra året och har tagit ca 1000 hitills i år. Om det fanns några som blev bra bland dem låter jag vara osagt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar