Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många bilder har du tagit...

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med...

Även om nedgången detta år och året innan mest beror på att jag legat inne så är det nog slut på de där "en rulle Velvia med alternativexponeringar på samma högkontrastmotiv" tack vare extern spotmätare, ND-grad och mer erfarenhet...
 
Jag var nyss i Egypten. Väl hemkommen kunde jag plocka ut c:a 1,600 foton från min X-drive

Av dessa kan man säga att c:a 200 till 250 var fotografier (någon tanke bakom) medan de andra var mer dokumentära(!?)

Sammanlagt har jag tagit c:a 5000 bilder med min Olympus C5060, som jag köpte för två månader sedan.

Massor experimenterande har det varit, tror nog att frekvensen går ned betydligt framöver.
 
Hmm.. vad ska man dra till med..? tror det ligger på 2500 sedan 2001. Men det är bara med film. :)

Digitalt runt 1000, men jag äger ingen digitalkamera själv ännu.

/Jens
 
Brummelisa skrev:
Jag håller med dig där. Jag försöker bara förstå varför de som kör digitalt (i den här tråden) just nu tar så många bilder. Skulle de ha gjort det om de hade haft en analog kamera?

Jag är också nyfiken om ni tar mer bilder per motiv eller har ni fler motiv nu?

/ Marcus


Det är ju så att om man använder digitalt, så kostar det ju inget extra att ta en hel serie bilder. Jag kör gärna i snabbläget med mellan 1.5 och 4 bilder per sekund. Älskar att göra så på människor när de talar/nyser/hostar...
 
Har tagit 4000 sedan Oktober förra året. varit en stor kvantitet men lärt mig enormt mycket!!

Nu har jag minskat ner på mängden bilder som tas och koncentrerar mig mer för varje bild.
 
På tal om att skjuta iväg ett antal foton på kort tid....
Vid Lunds tekniska högskola LTH har de en vass kamera som kan ta 100 miljoner bilder i sekunden. (Ja ni läste rätt) Det blir rätt kort slutartid så man får blåsa på med lite laserblixtar för att få upp ljusstyrkan och detaljerna.
Den används vid studiet av turbulenta flammor i t.ex. en gasturbin som är min proffesion som Brännkammarkonstruktör vid sidan av foto hobbyn.

Se länken nedan.

http://www.forbrf.lth.se/~jimmy-o/MultiYAG/HighSpeed.html

M.v.h.
/Henrik
 
Niclasfoto skrev:
Ahaa måste det vara häftigt att fota:)! Då blir säkert häftigare med Mk II:)!!!

Kanske bilderna följer med och blir häftiga till samma stigande grad grad?!:)

Mvh Niclas.

Måste och måste... Det blir bra mycket roligare att fota med en lite häftigare kamera. :)

Jag hoppas nog att bilderna ska bli lite roligare också, såg en grymt bra men ful optik på Ebay till vettig penning, men man skulle ju skämmas om man gick omkring med den offentligt. Canon 200/1,8
 
Hehe ja, lite väl sliten kanske men jag hade nog snarare varit stolt med den mojängen på huset, om den håller objektivets standardskärpa så:)

Mvh Niclas.
 
Graal skrev:
Ett bra år resulterar detta i 10 riktigt bra bilder. Ansel Adams ansåg att man borde klara av att få fram 12 riktigt bra bilder på ett helt år, alltså en bild per månad. Och märk väl att dessa fotografer arbetar och arbetade med fotografi på heltid.

Hur fick de mat på bordet?
 
HDFS) (KGS skrev:
Hur fick de mat på bordet?


Kanske dem levde för sin konst,,,,,,,
Känner konstnärer som producerar "lite" men säljer dyyrt:)

Mvh Niclas.

Ps, Vi kan nog varken jämföra Adams som fotograf med dagens amatörfotografer eller den tiden han levde med vår.....
 
HDFS) (KGS skrev:
Hur fick de mat på bordet?

Genom de övriga tvåusen bilder de tog per år som inte var av toppklass.

Av de bilder jag tagit i år (och tjänat pengar på) är kanske en värd att omnämnas som riktigt bra.

Adams levde inte på att sälja konst, han levde på uppdragsfotograferingar.
 
Re: Re: Hur många bilder har du tagit...

sagan skrev:
18 819 st...med den kameran jag har nu (EOS 10D)..haft den sedan den 29 mars 2003.

o jag som trodde du var en flitig fotograf, som oftast körde på serieläge ;-)
 
Jag tycker frågan är helt ointressant och frågar istället:

Hur många bilder har du INTE tagit?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.