Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många bilder har du tagit...

Produkter
(logga in för att koppla)
Brummelisa skrev:
Intressantare är väl hur många % bilder får du ut som är bra.

/ Marcus


Vad är bra? Själv är jag aldrig riktigt nöjd men det har knappast med kameratyp att göra. Nyss ringde ett norskt företag och ville ha bilder till en broschyr men jag kan "bara" hitta 10 bilder som faller inom ramarna den här gången trots att jag har 2500 utvalda bilder, som jag har tagit i Lysekils stad, att välja bland.

Om Henrik är nöjd med varje bild han tar så är det givetvis en fördel att jobba digitalt och att ta mycket bilder. Själv är jag rätt kritisk och gallrar ganska hårt men jag kan nog tycka att det finns ett värde i att plåta mycket också. Jag jobbar med lokalhistoria och även en relativt "dålig" bild har sitt värde där.
 
ser att jag har tagit 18000 bilder sedan 1999 med min digitalkamera.

Många är faktiskt bra, det är inga direkta slarvbilder, men heller inga i direkt klass med att hänga på väggen..

dom bilderna tar jag med min systemkamera.
 
fjalstal skrev:
Vad är bra? Själv är jag aldrig riktigt nöjd men det har knappast med kameratyp att göra. Nyss ringde ett norskt företag och ville ha bilder till en broschyr men jag kan "bara" hitta 10 bilder som faller inom ramarna den här gången trots att jag har 2500 utvalda bilder, som jag har tagit i Lysekils stad, att välja bland.

Om Henrik är nöjd med varje bild han tar så är det givetvis en fördel att jobba digitalt och att ta mycket bilder. Själv är jag rätt kritisk och gallrar ganska hårt men jag kan nog tycka att det finns ett värde i att plåta mycket också. Jag jobbar med lokalhistoria och även en relativt "dålig" bild har sitt värde där.

Missförstå mig inte. Jag menar inte att det är dumt att ta många kort. Desto mer kort man tar desto bättre blir man (så långe man utvärderar korten). Jag skrev kanske bara dumt utan var mer nyfiken på hur många kort man tar respektive hur många bra man tar (med bra menar jag då som man själv är nöjd med).

Nu har ju Henrik startat tråden och jag ska inte svänga över den någon annanstans...

/ Marcus
 
Var är de?

3500, massproduktion!

Och så har Du inte lagt ut ett enda ex. till beskådande. Du kanske övningskör?
 
Nollade räkneverket på Aette 1 januari o nu står det på 6033... så det är inte ens tiotusen bilder sen i september 2003, fast jag tar alltid mer bilder på våren/sommaren...
 
Med tanke på att jag nästan allid har med kameran på fest så kan jag nog utan att överdriva dra till med att jag kanske tagit ca 15000 bilder med min gamla Fuji MX-1500 och min IXUS 400. Knappast kvalitetsbilder dock ;)
 
25000 bilder på 2 år, Nikon Coolpix 995. Använder kameran för digiscoping vilket gör att utfallet bra bilder/användbara bilder ligger på ung 10-15% beroende på vad man vill använda bilden till.
Ha det gott / Svahn
 
Tänk på %-en ..

Jag "räknar" med att 10% av alla bilder jag gör går att använda. Samma procentsats jag hade analogt.

Numera får jag fler till antalet bra bilder men fortfarande ca 10% bra.

Sen beror det på också. När jag jobbar i studion blir högre procentsats bra bilder. Då jobbar jag med motiv/modell mycket innan själva exponeringen.. säg att 50-70% går att använda då.

Men till frågan. Sedan jag köpte 10D:n har jag tagit 5000 bilder. ca 6månader...


Patrik
 
Visa upp Dig!

Nej, det är väl möjligt!

Ber om ursäkt för att jag är så nyfiken på vad digitalisterna har för sig?
 
Cirka 7000 bilder på drygt ett år har det blivit.
Alltifrån festbilder, ögonblicksbilder till seriösare kompositioner. En del blir skräp, en del blir riktigt bra. Jag tror på att mycket övning ger färdighet.

Jag skulle antagligen ta fler om (läs 'när') jag köper en digital systemkamera.

/Daniel
 
Fint att se att det bara inte är jag som har en hel del bilder på datorn. 7500 bilder har jag samlat på mig, och utav dom så kanske 100 är bra och 10 som är riktigt bra så att jag vill ha dom på väggen.
 
Sen beror det väl på hur man räknar också. Jag sitter och håller på med bilder till ett promenadtips för våra turister och för att få vettiga bilder med både berg och hav på får man ta alternativexponeringar och kombinera dom. Två (eller flera) exponeringar = en bild. Det blir ju en del bildfiler på det sättet.
 
jag (och sambon) har tagit 5000 bilder med 300D sedan i november, av dom så har ca 400 blivit pappersbilder i album, och 15 st 20x30 upp till 35X50, sedan är väl ca 2000 av dom tagna direkt för nätet på uppdrag av andra (som dessa http://fphoto.org/Bjorketorp/AMTS )

när jag körde film så tog jag ca 3000 bilder PER ÅR, så det har ökat kan man säga!
 
en intressant grej är ju..:

många hävdar att mångfalden av antalet bilder minskar möjligheten till bra bilder, då man "tänker mindre" och "knäpper mer".

Men egentligen; om man "tänker lika mycket" med digitalt så borde ju chansen till en bra bild vara större, framförallt inom modell/porträttfotografering då man kan rassla på och välja ut det bästa kortet.

Jaja, en tanke att relatera antalet knäppta kort till iaf..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.