Annons

Hur många bilder har du tagit med din 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

EndZone

Aktiv medlem
Upptäckte igår att jag tagit 7400 bilder med min två månader gamla EOS 350D. Blev panikslagen eftersom jag läst att kameran är testad för 30 000 eller 50 000 exponeringar. Okej, jag vet att kameran kan ge upp efter 10 000 eller 100 000 exponeringar och att det inte finns någon särskild regel som säger att kameran ger upp efter ett visst antal bilder. Men ändå börjar jag fundera på vad fasen jag sysslar med.

Jag är ny på fotografering och det här är min första systemkamera. Inlärningströskeln blir på så vis ganska hög, vilket har lett till att jag experimenterar ganska mycket. Dessutom tar jag en hel hög bilder på samma objekt bara för att vara säker på att någon av dem blir bra.

Nu undrar jag, hur många bilder har du tagit med din EOS 350, och hur gammal är kameran? Tänkte på så vis kontrollera hur illa jag ligger till. Om jag fortsätter i den här takten har jag ju slitit ut kameran inom ett år.

Har jag gjort bort mig?
 
Min har gått ca 35 000 exponeringar sedan 16 mars 2005 utan problem med slutarmekanismen. Kameran blir nog dyrare per bild om man inte vågar använda den...
 
cecber skrev:
Var kollar man det? Alltså hur många exponeringar man tagit?

Det ser man inte i kameran. Om man använder kontinuerlig filnumrering och har koll på när räknaren slår runt så kan man se det på filnamnen. Råkar man sätta in ett inte helt tomt minneskort med högre nummer från en annan kamera får man dock trixa lite för att få tillbaks rätt nummer igen, är man lat där tappar man räkningen för gott. Det sägs dock att verkstaden kan läsa ut en räknare.
 
Ja det är sant, jag vill ju verkligen använda kameran, men känner samtidigt att jag inte har råd att köpa en ny varje eller vartannat år. Service av slutare verkar ju inte heller så billigt.

Angående att räkna hur många bilder man tagit, så har jag läst att så länge man använder samma minneskort till sin kamera och inte använder dem i andra kameror, så ska filnamnet säga hur många bilder du tagit. Exempelvis IMG_7200.jpg bör således vara 7199 bilder (eftersom räknaren börjar på 0001 om jag inte minns fel)

Ser gärna fler svar om antal exponeringar respektive hur länge kameran använts. Gärna också om någon har erfarenhet av slutare eller annat som slitits ut under er användningstid.
 
Har jag fattat rätt?

Jag har kontinuerlig filnumrering, jag använder två minneskort, men bara till denna kamera. Då är det alltså bara att läsa av filnamnet?
 
Ja i stora drag ska det funka så. Sedan finns det en massa idéer om att det ändå inte är helt korrekt, men det är i alla fall det närmaste du kan komma tror jag.

Hur många bilder har du tagit och hur länge har du haft kameran? *nyfiken*
 
Om du skulle råka köra slut på kameran för att du tar för många exponeringar så kan du ju också se det som att du lärt dig en himla massa på vägen. Utbildning är ju också värt pengar! Och ju säkrare du blir på tekniken ju färre exponeringar kommer du att ta, så nästa kamera kommer du inte slita ut lika snabbt! Så jag tycker du skall vara lugn. Men jag är också intresserad av att höra om någon har erfarenhet av att kameran gett upp efter för många exponeringar.
 
EndZone skrev:
Ja i stora drag ska det funka så. Sedan finns det en massa idéer om att det ändå inte är helt korrekt, men det är i alla fall det närmaste du kan komma tror jag.

Hur många bilder har du tagit och hur länge har du haft kameran? *nyfiken*

Jag har inte kameran här så jag kan inte säga exakt. Men om jag inte minns fel så ligger det nog runt 3000 och jag har haft kameran i drygt ett år.
 
Ajaj...jag måste varit fullständigt tokig med kameran. Just därför är jag mycket intresserad av vad andra har för exponeringsantal i förhållande till användningstid. Jag kanske har någon form av idiotrekord här på fotosidan...
 
Jag har tagit runt 2500 st på 1 till 2 veckor. är visseligen nybörjare men ändå.. Måste jag minska på det.. Gå r kameran sönder snart eller?
 
EndZone skrev:
Ajaj...jag måste varit fullständigt tokig med kameran. Just därför är jag mycket intresserad av vad andra har för exponeringsantal i förhållande till användningstid. Jag kanske har någon form av idiotrekord här på fotosidan...

Jag har haft min i ett år och nollställt den flera gånger efter jag har haft in den för problem med Frontfokus så jag har ingen direkt koll men 10000 innan nollställning har jag sett.
Men 7000 bilder på två månader och mycket att fota och träna är nog inte ovanligt.
 
Jag har tagit ca 7000 exponeringar på ca 2 år. Låter lite jämjört med vissa men jag plåtar nästan bara stillastående saker och tänker efter innan jag trycker av.
 
17000 han jag ta på ett år inan jag sålde den.. inga tecken på att det var några fel..
 
Okej, tack! Nu börjar jag bli lugnare. Och precis som en vis man nämnde här i tråden, man bör nog tänka efter lite innan man tar bilden. Nu i början av min "fotokarriär" har jag testat så många olika exponeringar och slutartider, ISO-lägen och annat att jag helt enkelt "varit tvungen" att ta en massa bilder.

Antar att det kommer att lugna ned sig betydligt när jag väl lärt mig mer om kameran. Eller? :)
 
Tid

När jag köpte min 350D ,när den släpptes för länge sedan, tyckte jag att det var jätteroligt att knäppa massor av bilder, för att testa justeringar och tekniker men också för att det var min första SLR och det känndes och lät helt enkelt så roligt att ta massor av bilder.

Jag tycker inte man ska se ner på folk som tar extremt många bilder, resonemanget att ju fler bilder desto större chans att någon av dem är bra stämmer ju, men jag (eller min dator) skulle aldrig orkat med det i längden.

Jag märkte att jag istället för att ta mig tid till att verkligen sätta mig in i tekniker och lära mig fotograferande på riktigt så hamnade min dyrbara tid på att vällja ut och till viss mån justera bilder jag tagit, endast 30sec per bild ger ju ca 80h per månad om man har tagit 10 000 bilder.

Det är kul i början med många bilder, men efterhand som man mognar som fotograf så tror jag det faller sig mer naturligt att inte producera en mängd tråkiga repriser, och sedan inser man att man faktist lärt in en instinkt att exponera och komponera mer rätt från början.
 
Jag tror inte någon här menat att se ner på folk som tar många exponeringar! Frågan var väl mer om kameran tål det! Klart att man skall använda sin kamera!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.