Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du hittat några döda pixlar än? Borde vara minst 10 st på den kameran. Jag har haft döda pixlar på 3 av 3 Canon-kameror vid leverans ,och i 2 fall har det även varit mekaniska fel.Ska nog testa kameran innan om jag köper någon ny Canon.

Vet någon om det är lika illa ställt med t ex Nikon?

Var har du hittat döda pixlar? På LCD skärmen baktill? Jag har inte hittat en enda och jag fick kameran drygt 1 vecka sedan.
 
Har du hittat några döda pixlar än? Borde vara minst 10 st på den kameran. Jag har haft döda pixlar på 3 av 3 Canon-kameror vid leverans ,och i 2 fall har det även varit mekaniska fel.Ska nog testa kameran innan om jag köper någon ny Canon.

Vet någon om det är lika illa ställt med t ex Nikon?

En död (på sensorn) än så länge. Gjorde manuell sensor rengöring så fixade det sig.
 
Manuell sensorrengöring aktiverar pixelremapping, dvs. de döda pixlarna "stängs av" och interpoleras fram av de kringliggande istället. En odokumenterad feature.

"The reason is that Canon has an undocumented feature: The mirror will slap up, take an exposure to find dead/hot pixels, update the dead pixel map. This is obviously done at the factory, and gets updated anytime you clean the camera"
 
Har du hittat några döda pixlar än? Borde vara minst 10 st på den kameran. Jag har haft döda pixlar på 3 av 3 Canon-kameror vid leverans ,och i 2 fall har det även varit mekaniska fel.Ska nog testa kameran innan om jag köper någon ny Canon.

Vet någon om det är lika illa ställt med t ex Nikon?

kan du redogöra vilka fel du har haft.
 
"The reason is that Canon has an undocumented feature: The mirror will slap up, take an exposure to find dead/hot pixels, update the dead pixel map. This is obviously done at the factory, and gets updated anytime you clean the camera"

Det var ju bra. Men finns det ingen risk att kameran tar bort fungerande pixlar p g a skräp på sensorn?
 
Det var ju bra. Men finns det ingen risk att kameran tar bort fungerande pixlar p g a skräp på sensorn?

Skulle nog vara förödande.

Ser två sätt dom gått runt det på (finns garanterat fler).
1. En död pixel är verkligen död (svart) och kan särskiljas från skräp.
2. Varje gång den manuella sensorrengöringen aktiverar pixelremapping, så gör den det med utgångspunkt att alla pixlar fungerar. Dvs den ignorerar tidigare pixelmappning.
 
Handlade inte denna tråd om hur många Canon 5D MKII som är bokade ?

//Peter

Litet sidospår bara, för ovanlighetens skull på fotosidan.

Tillbaks till ämnet, så verkar dom flesta stora ha slut på både kameran och olika paket. Tex Scandinavian Photo, Dustin, Cyberphoto, Fotokungen mfl har helt slut. Ska man ha den snabbt idag, är det väl störst chans på Mediamarkt och liknande butiker.

Märkligt att Canon inte kan/vill mätta marknaden.
 
Men vem vill ha en Canon 5DMKII inte då jag ;-) kameran är i mina ögon över reklamerad och ....

//Photographer

Jag är också nyfiken på varför du tycker den är överreklamerad, har jag aldrig hört från någon faktiskt, och har lite svårt att förstå. Jag har haft en 40d och gamla 5d, och fortfarande en 400d som backup. Men mark II är en underbar kamera tycker jag som slår allt annat jag har erfarenhet.
 
Jag är också nyfiken på varför du tycker den är överreklamerad, har jag aldrig hört från någon faktiskt, och har lite svårt att förstå. Jag har haft en 40d och gamla 5d, och fortfarande en 400d som backup. Men mark II är en underbar kamera tycker jag som slår allt annat jag har erfarenhet.

Du har väl läst tråden om dess MYCKET dåliga autofocus, den är långsam och okonsekvent när den ställer in focus.

Men visst, skall man ha den i en studio och har tid att ställa skärpan manuellt så.

Sen var kanske ordvalet överreklamerad att ta i lite ;-)


//Photographer
 
Det finns ju ett hus med jämnbördig sensor och bra AF, men 1Ds MkIII är rätt mycket dyrare också... 5D mkII är inte perfekt, men precis som du säger så kan man antigen ställa in focus manuellt vilket går smidigt med bra liveview eller blända ner ett eller två steg så att det inte gör något om AF missar lite. Det är en begränsning som går att leva med att AF inte är perfekt! Sensorn är iaf väldigt bra!

En annan sak som är lite rolig är att man med manuellt focus med liveview kan ställa focus med DOF-preview och därmed lösa focusshift problemet på kort håll med halvsmå bländare som vissa objektiv lider av (mest känt 50mm f/1.2L). Oki, stativ rekomenders för sådanna övningar, men det roliga är att det GÅåR få till det!
 
Du har väl läst tråden om dess MYCKET dåliga autofocus, den är långsam och okonsekvent när den ställer in focus.

Men visst, skall man ha den i en studio och har tid att ställa skärpan manuellt så.

Sen var kanske ordvalet överreklamerad att ta i lite ;-)


//Photographer

Jag hör ju till de som inte tycker att den har mycket dålig autofokus eller att den är långsam och okonsekvent, trist att du har annan erfarenhet.
 
Dålig autofokus är ett rykte som den fått av den där tråden som dissikerade den med ett defekt 50 1,4 mm.

Jag har använt min 5D mkII i ett halvår nu och gjort ett flertal bröllop, sport, studio och annat. Jag kunde inte vara mer nöjd med vad den presterar och då gäller det även AF som är vida överlägset gamla 5D som jag också har.

En fantastisk kamera till en rimlig, ja till och med billig peng.
 
Dålig autofokus är ett rykte som den fått av den där tråden som dissikerade den med ett defekt 50 1,4 mm.

Jag har använt min 5D mkII i ett halvår nu och gjort ett flertal bröllop, sport, studio och annat. Jag kunde inte vara mer nöjd med vad den presterar och då gäller det även AF som är vida överlägset gamla 5D som jag också har.

En fantastisk kamera till en rimlig, ja till och med billig peng.


Okey eftersom jag själv inte testat den så har jag bara den upfattning som jag kunna läsa mig till kanske får jag revidera den ;-)

Vore ju kul om den INTE är så dålig som jag fått uppfattning om ;-)

En fråga bara är det så att i den aktuella AF tråden så att man kommit fram till den slutsattsen att det inte är nått fel på kamerans AF eller håller Risedal fortfarande på att testa ;-)

Får nog uppsöka den tråden igen , var längesedan jag avbröt min prenumeration på den tråden ;-)

((Photographer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.