Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Batterier då?

Nu när det verkar rulla på med kameror. Hur är det med batterier?

Någon som vet var man kan köpa nu direkt, eller någon supervänlig själ som kan tänka sig att hyra ut ett i en vecka. Jag ska fota och filma både ute i öknen och under vattnet. Lite dåligt med laddmöjligheter alltså. Åker nästa lördag och är borta i en vecka.
 
Inte alls. Jag har läst vart enda inlägg där utan att bli avskräckt. Har precis granskat 101 testbilder som jag tog med min 24-105 och jag har inte funnit någon variation när det gäller skärpan. Testmotivet var streckkoder från en cigarettask, avstånd ca 90cm. Tre bilder med omfokusering och med f4, f5,6, f6,3 och f8 på 24, 60 och 105mm. Ingen variation eller avvikelse när det gäller AF. Befintligt dagsljus inomhus och varierande (rätt långa) slutartider. Har även testat skärpeplanet och det sitter där det skall, förutom på 24mm där det förekommer mycket svag frontfokus. Har jag förstått rätt så uppkommer AF-problemet med vissa ljusstarka objektiv (2,8 och ljusstarkare) vilka inte är aktuella för mig. Vet inte, kanske jag som amatör inte kunnat utföra testet på rätt sätt. Lägg märke till att jag inte rallierar över de mycket kunniga proffsen som testat utan det sista är snarare en uppriktig självreflektion.

Mvh Nikolaos

så sant, med en bl 4 glugg ses inte variationerna lika tydligt.
 
så sant, med en bl 4 glugg ses inte variationerna lika tydligt.

Hej Mikael. Jag har aldrig uppfattat dina eller andras inlägg som avskräckande utan som en välmotiverat och saklig diskussion över något som är viktigt för alla fotografer men först och främst för de som är beroende av sina verktyg för att överleva yrkesmässigt mm. Som amatör har jag privilegiet att kunna misslyckas flera gånger om, något som skulle vara förödande för ett proffs. Har sett att vissa personer har anklagat er för allt möjligt istället för att tacka er för sakkunskaperna ni delar med er och de ibland mycket underhållande och poetiska inläggen. Min uppfattning är att 5D MKII är en bra kamera som har sina begränsningar. Begränsningar som gör det mycket svårare för er som behöver mera exakta och säkra instrument för att utföra ett bra jobb. Lite enklare sagt: jäkla förbaskat att Canon mfl inte riktigt håller vad deras varumärke lovar. Sist, kan det vara så att det trots allt finns en variation mellan olika enskilda 5D MKII i fråga om AF? Jag ser det inte som omöjlig och om det är så borde Canon mfl vara mera konsekventa i sitt kvalitetskontroll. Vet inte hur många hus som du har testat men i fall du vill prova ett till säg till, jag bor i Malmö.
 
Senast ändrad:
Hej
alltid kul att utöka antalet kontrollerade exemplar.Lennart har redan haft två fotografer hos sig som påstod att deras ex var felfria, vilket visades sig vid kontroll att de inte var.
Än så länge så har jag inte stött på ett ex som uppvisat felfri AF, Anders en god väns nyinköpta exemplar häromdagen uppvisade även det felaktigheter,jag har själv kontrollerat 4st, alla har åkt in till Intervision för justering, men detta kan vi ta i AF tråden.
 
Gick förbi Expert på Götaplatsen i Göteborg igår, där hängde en skylt i fönstret med texten
Canon 5D markII i lager.
Ett tips för er för er som är sugna
 
Hämtar min idag, blir direkt test av samtliga objektiv, spännande! . Beställde i januari av min lokala Radio/Tv handlare. Såg på prisjakt att flera butiker verkar ha i lager nu iallafall.
 
Japan har riktigt stora problem. Med krisen steg Yenens värde ordentligt vilket slår hårt på Japans export. Det gör säkerligen att de sänkt priset från leverantör (ex. Canon) för att få sälja något överhuvudtaget. Kombinerat med lägre mariginaler i alla led gynnar det oss med inte alltför jobbiga prisökningar, åtminstone i vissa fall.
 
Fick hem mitt Kitt idag från Walters Foto i Västervik. Tror jag beställde sista veckan i januari eller nåt.
Extra trevligt att leveransen gick så snabbt hit upp till sundsvall då dom skickade den med företagspaket igår. Så nu är helgen helt klart räddad.
Bateriet är på laddning
 
Verkar som om de flesta butiker på pricerunner har hus i lager nu. Är det någon som fortfarande står i kö? När kan man förvänta sig cashback igen tror ni? Funderar på att köpa nu eller om några månader när jag sparat ihop mer pengar.

/Batte
 
Ja, hus verkar det finnas lite varstans nu. Jag väntar på ett kit från cyberphoto, men känner på mig att det inte kan vara så långt borta nu. //Johan
 
Ja, det kanske inte riktigt är värt att fortsätta tipsa om 5DII på lager, men Fotoöversten i Fältöversten på Östermalm hade en 5DII på hyllan i tisdags och den stod fortfarande kvar där idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.