Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl som det brukar vara, något hundratal early adopters som måste ha de allra första exemplaren med tillhörande barnsjukdomar och som sedan delger alla oss andra hur många fel de hittar under ändlösa nattliga fokussessioner av tidningspapper på vardagsrumsväggen. Kanske dags att leta efter ett bättre exemplar nu när fabriken klättrat upp en bit på sin learning curve och tillgången inte längre är begränsad.

det priset är baserat på gamla inköpspriset, visa en handlare som idag kan sälja ett hus för det priset och gå med + .
jag vet dagens inköpspris

tala med din fotohandlare, jag har bra kontakt med min, det betyder inte att jag vill avslöja deras ev vinst på en 5dmk2. men du kommer bli förvånad över hur liten den är.

En sak är klar - marginalerna är oerhört små!
Jag skulle tippa att en fotohandlare tjänar max ca 1000 sek på en 5DmkII (i bästa fall). Det skulle då motsvara ca 4%
Jämför det med din ICA-handlare som har runt 20% marginal, eller mer på många dagligvaror.
...och visst, en liter mjölk kostar mindre än en 5DmkII men man säljer desto fler :)

Nu får vi se om det finns någon ICA-handlare här - då gäller det att ta på hjälmen...

En sak är klar - marginalerna är oerhört små!
Jag skulle tippa att en fotohandlare tjänar max ca 1000 sek på en 5DmkII (i bästa fall). Det skulle då motsvara ca 4%
Jämför det med din ICA-handlare som har runt 20% marginal, eller mer på många dagligvaror.
...och visst, en liter mjölk kostar mindre än en 5DmkII men man säljer desto fler :)

Nu får vi se om det finns någon ICA-handlare här - då gäller det att ta på hjälmen...

Tja, det är väl fritt fram för en fotohandlare att sätta 40 000 på en 5dmkII antar jag. Kan Icander ta 20 spänn för en liten juicekartong så. :p

dom flesta tjänar ca 1500kr och mer per kamera... om man kollar prisjakt... och om man vet vad dom kostar att köpa in... :)

on topic...

Men om jag tar mig friheten o hoppar in i ämmnet igen.

jag beställde min rätt sent. runt 15 maj.

fick idag detta mail från min leverantör:

Hej Du glade,

pratade just med Canon i annat ärende och passade
då på att kolla av din kamera

Man har fortfarande inget bekräftat från fabrik, men
i systemet står det 3/8.

Du har extra otur då bååååde huset och just den gluggen är
extrema bristvaror för dem

Men Du kan "trösta" dig med att ingen annan heller kan leverera
den kombinationen eftersom det är Canon Europa som har problem
att få fram dem!

..

Hur ser det ut för er andra då som har beställt runt maj snåret? . Då tänkte ja mest på hus och 24-70 objektivet.

Jag köpte en 5d mkII från Inet drygt en vecka sedan, dessutom en 24-70 från Hegethorns. Fick Kameran från Inet 3 dagar efter beställning, och objektivet levererades från Hegethorns i fredags.

Hemligheten är att kolla prisjakt och pricerunner dagligen. Kameran och objektivet kommer in med jämna mellanrum och det gäller att ringa/beställa direkt. Jag satt i drygt 2 veckor och ringde runt till över 30 fotobutiker innan jag hittade butiker som fick in varor samma dag som jag beställde.

Om du tänker köpa kobinationspaketet med kamera och glugg är det dock svårare, då deras "bundle pack" verkligen är en bristvara. Jag skulle rekomendera dig att köpa dem seperat (dock tappar du 500-1000kr beroende på vad "paketet" säljs för).

Kan tillägga att jag är skitnöjd med både kameran och objektivet.

Mvh Peter

Men om jag tar mig friheten o hoppar in i ämmnet igen.

jag beställde min rätt sent. runt 15 maj.

fick idag detta mail från min leverantör:

Hej Du glade,

pratade just med Canon i annat ärende och passade
då på att kolla av din kamera

Man har fortfarande inget bekräftat från fabrik, men
i systemet står det 3/8.

Du har extra otur då bååååde huset och just den gluggen är
extrema bristvaror för dem

Men Du kan "trösta" dig med att ingen annan heller kan leverera
den kombinationen eftersom det är Canon Europa som har problem
att få fram dem!

..

Hur ser det ut för er andra då som har beställt runt maj snåret? . Då tänkte ja mest på hus och 24-70 objektivet.

Själv fick jag min från A-C Foto idag.Nästan julaftonskänsla.

Har du hittat några döda pixlar än? Borde vara minst 10 st på den kameran. Jag har haft döda pixlar på 3 av 3 Canon-kameror vid leverans ,och i 2 fall har det även varit mekaniska fel.Ska nog testa kameran innan om jag köper någon ny Canon.

Vet någon om det är lika illa ställt med t ex Nikon?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar