Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att höra, lite irriterande att jag inte kan spåra paketet när det skickas internationellt bara. Men å andra sidan blir ju överraskningen mer överraskande. Jag är idag inne på skeppningsdag nummer 2 så det blir väl tveksamt om den hittar fram innan helgen. Kör TNT med utlämningsställen eller knackade dom på dörren hos dig?

Jo, det går att spåra. Företaget ska mejla kollinumret till Dig när paketet är på väg. Skriv in siffrorna på den här sidan, klicka i "International" och sedan på "Search". Det kan ta en dag innan uppgifterna kommer in i systemet, men sedan är det nästan realtid. Väldigt nästan.

Det är inte TNT utan TNT Post som har hand om paketet. Viktig skillnad, fick jag lära mig. TNT Post (den holländska posten) sköter frakten fram till Sverige, sedan tar svenska Posten över. TNT i Sverige har alltså inget med detta att göra.

Posten knackar på under dagtid - är Du inte hemma kan Du hämta det hos Posten. Däremot inte Ditt vanliga utlämningsställe (om det är Ica eller liknande) utan hos Posten Företagscenter eller liknande. Så var det iaf för mig.

En sak till: Kollinumret som Du får från Holland funkar inte att använda på Postens hemsida, för paketet får ett nytt "Posten-anpassat" kollinummer när det hanterats vid gränsen. Dumt nog. Jag skrev lite om det hela i bloggen.


/ Kiwi
 
Jo, det går att spåra. Företaget ska mejla kollinumret till Dig när paketet är på väg. Skriv in siffrorna på den här sidan, klicka i "International" och sedan på "Search". Det kan ta en dag innan uppgifterna kommer in i systemet, men sedan är det nästan realtid. Väldigt nästan.

Det är inte TNT utan TNT Post som har hand om paketet. Viktig skillnad, fick jag lära mig. TNT Post (den holländska posten) sköter frakten fram till Sverige, sedan tar svenska Posten över. TNT i Sverige har alltså inget med detta att göra.

Posten knackar på under dagtid - är Du inte hemma kan Du hämta det hos Posten. Däremot inte Ditt vanliga utlämningsställe (om det är Ica eller liknande) utan hos Posten Företagscenter eller liknande. Så var det iaf för mig.

En sak till: Kollinumret som Du får från Holland funkar inte att använda på Postens hemsida, för paketet får ett nytt "Posten-anpassat" kollinummer när det hanterats vid gränsen. Dumt nog. Jag skrev lite om det hela i bloggen.


/ Kiwi


Oj, hoppas jag slipper åka till Helsingborg för att hämta paketet. Lustigt nog skulle jag faktiskt varit på kundbesök i Helsingborg imorgon ifall inte dom hade rngt imorse och ställt in...
 
Hur har det gått med kameran från Holland, Fredrik? Den borde ha anlänt nu. :)


/ Kiwi

Bra, tackar som frågar. Igår kunde jag följa på TNT Posts tracker att den varit ute för leverans så jag tog reda på till vilket företagscenter mitt postnummer hörde och ringde och frågade om mit namn stod på några avier som skulle skickas ut under morgondagen och det gjorde det. När jag kom dit så väntade lådan på mig i disken.

Cameranu.nl hade faktiskt öppnat ett kit åt mig visade det sig. Än så länge så håller kameran vad den lovar. Jag gick direkt från en 400d till 5d och det förta jag gillar är hur inställningarna ligger. Mycket enklare att ändra på saker som annars varit lite krångliga. Det enda som var bättre på 400d tycker jag var strömbrytaren som man kom åt mycket bättre än på 5d tycker jag. Men det är väl en vanesak.

Sorry för lite OT. Nu lämnar jag tråden!
 
Hmm, de öppnade faktiskt ett kit åt mig också... De vill verkligen sälja, oavsett vad. :)

Jaja, det är nog dags för mig också att lämna tråden - i vetskapen om att åtminstone tre personer här på Fotosidan har blivit välsignade av holländarna.


/ Kiwi
 
Hmm, de öppnade faktiskt ett kit åt mig också... De vill verkligen sälja, oavsett vad. :)

Jaja, det är nog dags för mig också att lämna tråden - i vetskapen om att åtminstone tre personer här på Fotosidan har blivit välsignade av holländarna.


/ Kiwi

Vad fick ni ge för kameran ifrån holland?
 
Vad fick ni ge för kameran ifrån holland?

Strax över 26.000 kr, inklusive frakt till Sverige.

Inte det billigaste alternativet, men ett alternativ som gav mig en kamera på mindre än en vecka. Och med tanke på vilka bilder (och framför allt filmer!) som jag kunnat ta med den sedan dess, så har det helt klart varit värt pengarna.


/ Kiwi
 
Eller nån som hört nåt?

Jag ringde dem igår och undrade när min kamera skulle komma. De hade just kontaktat Canon som berättade att en sändning skulle komma till Norden på fredag och finnas i butik kanske tisdag nästa vecka. Som vanligt verkar inte svenska Canon veta hur många kameror som kommer. Kungsholms foto har tydligen sålt 13 och jag har nummer 19 på kölistan så om jag har tur finns det kanske en kamera till mig nästa vecka.
 
Beställde min kamera den 14 oktober på Fotokungen. Idag kom min kamera till butiken. Det hade varit ca 20-25 pers före mig i kön.
 
Jag bestämde mig för att köpa denna kameran och det var bara att gå till en pålitlig butik här i Tehran (att hitta en sån här är inte så lätt har jag upplevt flera gånger) och köpa den. Här är det gått om kameror. Jag kan kanske börja exportera till Sverige, he he he...
 
Beställde min kamera den 14 oktober på Fotokungen. Idag kom min kamera till butiken. Det hade varit ca 20-25 pers före mig i kön.

Jag beställde min den 21 september hos Cyberphoto och fick plats 54 i kön. I torsdags hade jag plats 11 och prognos från Cyberphoto på ytterligare 2-4 veckors väntan. Köpte direkt över disk idag hos Media Markt i Barkarby som hade fått in en kamera. Avbeställde givetvis från Cyberphoto. Helt sjukt att man får kameran snabbare utan att stå i kö i 5 månader och dessutom till samma pris som jag hade hos Cyberphoto som ju höjt sina priser sedan dess. Antingen hanterar Canon sina återförsäljare olika eller så har Cyberphoto inte beställt kameror i tillräcklig omfattning eller för sent.
 
Jag beställde min den 21 september hos Cyberphoto och fick plats 54 i kön. I torsdags hade jag plats 11 och prognos från Cyberphoto på ytterligare 2-4 veckors väntan. Köpte direkt över disk idag hos Media Markt i Barkarby som hade fått in en kamera. Avbeställde givetvis från Cyberphoto. Helt sjukt att man får kameran snabbare utan att stå i kö i 5 månader och dessutom till samma pris som jag hade hos Cyberphoto som ju höjt sina priser sedan dess. Antingen hanterar Canon sina återförsäljare olika eller så har Cyberphoto inte beställt kameror i tillräcklig omfattning eller för sent.

Skillnaden är nog att cyberphoto är väldigt snabba med att lägga upp kameran så man kan beställa den via nätet. MM har inte riktigt samma system samt att många fotografer känner kanske inte till att MM kanske får in kameror. Plus att du inte kan se lagerstatus på nätet på mm's butiker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.