Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när det börjar trilla in kameror - är det någon som vet om t ex Scandinavianphoto på Kungslholmen eller Media Markt i Barkaby har 5D mk II uppackad till beskådan och test?

Jodå, nu finns en 5DmkII att klämma på på MediaMarkt i Barkaby. Fanns också (minst) 1 kit-paket liggande till försäljning.

Nästan bättre att gå till MediaMarkt än en fotomässa om man vill klämma o känna på 1DsMKIII, 1DMKIII mfl. Kamerorna står framme med laddade batterier och man är nästan helt ensam.
 
Jag gick in på Mediamarkt i Malmö i fredags och frågade om 5D MK2. Inga problem, fanns kit på lager. Får se nu om jag blev en lycklig ägare, eller man ångrar sitt köp och längtar tillbaka till sin D700.
 
Jodå, nu finns en 5DmkII att klämma på på MediaMarkt i Barkaby. Fanns också (minst) 1 kit-paket liggande till försäljning.

Nästan bättre att gå till MediaMarkt än en fotomässa om man vill klämma o känna på 1DsMKIII, 1DMKIII mfl. Kamerorna står framme med laddade batterier och man är nästan helt ensam.

Lustigt, när jag var på MM i Barkaby i söndags var det slut, jag frågade och fick svaret att de inte visste när de skulle komma in, "kanske till sommaren".

Fotomässa, ensam?? När jag var på fotomässan här i Stockholm senast var det ju så mycket folk att jag ruttnade.

Nåväl, kanske lika så gott att jag inte få känna och klämma på någon, vad skall jag med en kamera till? ;)
 
Lustigt, när jag var på MM i Barkaby i söndags var det slut, jag frågade och fick svaret att de inte visste när de skulle komma in, "kanske till sommaren".

Fotomässa, ensam?? När jag var på fotomässan här i Stockholm senast var det ju så mycket folk att jag ruttnade.

Nåväl, kanske lika så gott att jag inte få känna och klämma på någon, vad skall jag med en kamera till? ;)

Poängen var väll att man på Mediamarkt, i kontrast till fotomässor, fick vara nästan ensam med kamerorna :)
 
Poängen var väll att man på Mediamarkt, i kontrast till fotomässor, fick vara nästan ensam med kamerorna :)
Precis :)

Senaste Stockholmsmässan då jag sett fram emot att få klämma på nya 5D gav jag upp, pga all trängsel.

Man blev sugen både på 17-40/4L, 5DMKII, 1DsMKIII och 1DMKIII...
Om jag hade pengar, tralalalalalalalalaaa.......
 
Kan meddela att jag på lunchen idag (igår) såg en 5DII uppställd inne hos Fotoöversten (i Fältöversten). Verkar bli enklare nu att spontanköpa den (kom igen nu Staffan...krävs bara ett kort oaktsamt ögonblick ;)).
 
Kan meddela att jag på lunchen idag (igår) såg en 5DII uppställd inne hos Fotoöversten (i Fältöversten). Verkar bli enklare nu att spontanköpa den (kom igen nu Staffan...krävs bara ett kort oaktsamt ögonblick ;)).
:)
Ja, och jag hoppas att det blir ett oaktsamt ögonblick snart...
Skulle verkligen behövt en MKII:a imorgon, då jag ska ut på middag med skärgårdsbåt. Där lär höga ISO behövas.

Snart får man väl strunta i att man redan har 24-105/4L IS och köpa kit-paketet i butik, istället för att vänta kvar i kön...
 
:)
Ja, och jag hoppas att det blir ett oaktsamt ögonblick snart...
Skulle verkligen behövt en MKII:a imorgon, då jag ska ut på middag med skärgårdsbåt. Där lär höga ISO behövas.

Snart får man väl strunta i att man redan har 24-105/4L IS och köpa kit-paketet i butik, istället för att vänta kvar i kön...

Du kan göra som jag gjorde. Jag hade redan 24-105/4L IS men ville väldigt gärna ha kameran snabbt. MediaMarkt, där jag stod i kö, fick bara in två kit så jag köpte kitet och satte ut en annons på FS och fick objektivet sålt på ett ögonblick.
//Bee
 
Du kan göra som jag gjorde. Jag hade redan 24-105/4L IS men ville väldigt gärna ha kameran snabbt. MediaMarkt, där jag stod i kö, fick bara in två kit så jag köpte kitet och satte ut en annons på FS och fick objektivet sålt på ett ögonblick.
//Bee

Ja, det är väl så man blir tvungen att göra, suck..
 
Ja, det är väl så man blir tvungen att göra, suck..

Misströsta inte, det var inte så jobbigt, jag bestämde med objektivköparen att komma till MediaMarkt och sedan betalade han objektivet på plats. Se bara till att du får två separata kvitton, ett på kameran och ett på objektivet. Inga problem;))
//Bee
 
krävs bara ett kort oaktsamt ögonblick ;)).

Idag var det nära för min del. :)

Jag åkte förbi MM i Barkaby igen och nu fanns det som tidigare påpekats ett ex att klämma på. Det gav verkligen mersmak!

Jag gillade verkligen hur man använder joysticken för att få upp och kunna göra inställningarna på den bakre displayen. Nu är det nästan lika bra som på min 400D :)

Jag tyckte också det kändes som autofokusen var snabb. Däremot är det ju påtaglig att seriebildstagningen inte är i klass med t ex 40D.

Jag går nu och funderar på hur pass väsentligt det är för mitt fotande. Jag har ju alltid inbillat mig att jag är en "sport-fotograf" men de senaste dagarna har jag jobbat i Lightroom för att lägga in keywords på mina bilder från de senaste åren och jag inser att jag nog faktiskt är bra mycket mer familje-fotograf än sport. Hälften av alla bilder är ju porträtt på familjemedlemmar eller kattskrället! :) Alltså borde 5D vara perfekt för mina behov.

Jag klämde också på 1D mkIII, känns ju härlig men den är för tung och för dyr. Jag tyckte sökaren kändes större/bättre på den jämfört med 5D, men det måste väl vara fel. 5D har väl större sökare, eller??

Ursäkta utsvävningarna.
 
Jag fick precis samtal från Kungsholms foto om att mitt hus finns att hämta. Jag stod som nr 10 i handpenningskön. Skall fråga när jag hämtar hur många de fick in, för er andra som står längre ner på köplistan.

Kungsholms Foto har lämnat ut 11 hus nästa sändning verkar bli i början av februari.
 
Jag klämde också på 1D mkIII, känns ju härlig men den är för tung och för dyr. Jag tyckte sökaren kändes större/bättre på den jämfört med 5D, men det måste väl vara fel. 5D har väl större sökare, eller?

5D MkII har 98% sökartäckning (Full frame) medan 1D MkIII har 100% sökartäckning (Crop). Jag vet inte riktigt hur man räknar, men 5Dn borde ju ha större sökare kan man tycka...?
 
Sökarteckning och storlek på sökarbilden är olika saker.

Jag och matematik, suckar... Fick för mig att man kunde göra såhär:

5DMkII: 24*36*0.98 = 846.72
1DMkIII: 28.1*18.7*1 = 525.7

Men sen kom jag på att en mindre sökare kan representera en vidare vinkel (dvs ha bättre täckning), eller är jag helt ute och cyklar? Men hur kommer det sig att man inte kan komma upp i 100% sökartäckning på 5DMkII? Det är svårare på FF?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.