Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv var jag inne på Mediamarkt i Lund idag och kollade. Inga hus ute bland de andra husen (däremot D90 och Alpha900), så jag frågade i infodisken.

"Jo, vi har fått leverans idag faktiskt. Ett hus."

Men min lycka grusades snabbt. Det satt en lapp med namn och telefonnummer och texten "Canon 5D Mark II" vid deras dator - huset skulle gå till en kille som lagt en handpenning tidigare. Jag försökte då med att jag var den här killen, men det funkade inte. ;)

Inte heller Mediamarkt i Malmö hade någonting inne, varken bara hus eller kit. Och på Hegethorns i Lund hänvisades jag bara till "listan".

Tja, det var min tisdag det.


/ Kiwi
 
Bara på skoj kollade jag tillgängligheten i England... träff på första försöket! Huset finns i lager hos Jessops för omgående leverans... lite dyrare än i Sverige, blir 25,9 kkr plus frakt. Det går säkert att hitta fler i UK som har den i lager!

Pixmania har kit i lager för hutlösa 36kkr (39 kkr utan Vipix rabatt)

osv

Det verkar som just Sverige inte får någon större tilldelning, kan det vara att kronkursen ligger så låg jmf med €, och att man hade redan satt priset?? Det torde vara mindre lönsamt att sälja i Sverige än i övriga EU, bara en tanke
 
Canon har ju officiellt gått ut med att sensorn har problem med banding och svarta spots i högdagrar. Det gör att de säkert försöker dämpa leveranserna ut från fabriken tills problemet är löst och åtgärdat.
Mycket möjligt att det mesta av förklaringen till leveransproblemen ligger just där.

Är det verkligen sensor som det är fel på. Är det inte mjukvaran?

Om det nu var fel på prylarna så låter det väl som den sämsta lösningen av alla att fortsätta leverera felaktiga produkter, fast bara lite långsammare.

Enligt Canon är det helt enkelt så att de tillverkar allt de kan för att hinna med. Sverige är inget prioriterat land för dem, och dessutom har det kommit mycket fler beställningar just i Sverige än vad de kunde förutse. Jag vill också ha min kamera, och visst finns det stunder då jag tänker onda tankar om dem, men jag tror faktiskt inte att Canon sitter och trycker på min kamera bara för att de är onda, korkade eller bägge två.
 
Bara på skoj kollade jag tillgängligheten i England... träff på första försöket! Huset finns i lager hos Jessops för omgående leverans... lite dyrare än i Sverige, blir 25,9 kkr plus frakt. Det går säkert att hitta fler i UK som har den i lager!

Pixmania har kit i lager för hutlösa 36kkr (39 kkr utan Vipix rabatt)

osv

Det verkar som just Sverige inte får någon större tilldelning, kan det vara att kronkursen ligger så låg jmf med €, och att man hade redan satt priset?? Det torde vara mindre lönsamt att sälja i Sverige än i övriga EU, bara en tanke

Du har inte hittat den för rnt 24 någonstans? Jag är beredd att handla utomlands ^^ Men vill inte betala mer än jag skulle på Cyberphotos snål som man är hoho
 
"Sparsamhet är en dygd"
Skulle inte tro att det blir lätt att hitta ett hus för ~24kkr i EU... verkar som vi här i Sverige har väldigt bra pris just nu, men som sagt det går ju inte att få leverans!

Canon är ju affärsdrivande och det är väl helt i sin ordning att man försöker maximera vinsten... ;-)

Vi får se det positivt, kanske kommer det något än bättre till PMA-09 i februari och vi som ännu inte fått en ny kamera kan gotta oss åt att få något som är betydligt vassare!

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gott, väntar ofta för länge!
 
Det verkar som just Sverige inte får någon större tilldelning, kan det vara att kronkursen ligger så låg jmf med €, och att man hade redan satt priset?? Det torde vara mindre lönsamt att sälja i Sverige än i övriga EU, bara en tanke
Jag pratade med Canons representanter vid tre olika tillfällen ang. den fråga och fick svar att Canon tilldelar kameror till varje land "per capita".
 
Jag pratade med Canons representanter vid tre olika tillfällen ang. den fråga och fick svar att Canon tilldelar kameror till varje land "per capita".

Då kan du fråga dina kontakter hur det kommer sig att de tycker att det bor fler människor i Norge än i Sverige. För det är väl inte per capita omräknat i oljepengar de menar?

Om de står fast vid att det är per capita, kan du väl be dem ta ut leveransstatistik för 5DMkII och 2008 för just Sverige och Norge och ge till dig. Nu när året är slut borde det ju inte vara några hemligheter.
 
Det kan också vara så att efterfrågan i förhållande till capitan varit lägre i norge, vilket skulle öka tillgången där...
 
Njae... tycker mig minnas att Japanfoto i Norge fick 50-talet hus... och det är EN leverantör.. Frågan är om det ens har lev. så många hus i Sverige, totalt?
 
Parkcameras.com

NEWS FLASH!! The superb Canon EOS 5D Mk II is Now In Stock! Be sure not to miss out pre-Christmas - call a member of the Park Cameras Team on 01444 23 70 70 to order this must-have camera!!


Priset är 24200 i svenska monopolpengar (kit 31,2kkr), men frågan är om websidan stämmer och om huset verkligen finns i lager! Men det är ju bara ett telefonsamtal bort! Vem vill prova??? Du kan ha den innan 13-dagen :)
 
Lasse: Även Parkcameras verkar bara leverera inom Storbritannien och Irland, liksom "alla andra"?


/ Kiwi
 
26000 för huset och 35000 för kit på Komplett.. Visst fan vill jag ha kameran snabbt men så bråttom hade jag inte =)
Pixmania med sina 30000kr för enbard huset kan ju gå o lägga sig, hoppas dom inte får en enda kamera såld till deras ockerpriser.
 
Är det verkligen sensor som det är fel på. Är det inte mjukvaran?

Om det nu var fel på prylarna så låter det väl som den sämsta lösningen av alla att fortsätta leverera felaktiga produkter, fast bara lite långsammare.

Enligt Canon är det helt enkelt så att de tillverkar allt de kan för att hinna med.

Exakt i vad felet består av vet varken du eller jag. Oavsett vilket tvärstoppas alla leveranser från fabrik om man vet att kameran är felaktig, och det med 100% säkerhet. (Har själv jobbat med kamerautveckling+produktion)
Är man säker på att det är mjukvaran tillverkas själva kameran men man väntar på att mjukvaran åtgärdas. Inget släpps om man vet att kunden måste mickla med uppdatering själv. Det skulle göra mig ytterst förvånad.
 
Exakt i vad felet består av vet varken du eller jag. Oavsett vilket tvärstoppas alla leveranser från fabrik om man vet att kameran är felaktig, och det med 100% säkerhet. (Har själv jobbat med kamerautveckling+produktion)
Är man säker på att det är mjukvaran tillverkas själva kameran men man väntar på att mjukvaran åtgärdas. Inget släpps om man vet att kunden måste mickla med uppdatering själv. Det skulle göra mig ytterst förvånad.

Det var just det jag menade, att man stoppar leveransen helt om något är fel. Du skrev "dämpade" leveranserna, vilket jag tolkade som att de fortsatte leverera fast bara lite. Strunt samma - vi är överens och eftersom det fortfarande levereras kameror så lär inte Canon ha hittat något som det tycker att det är värt att stoppa för.

Jag hade för mig att de gått ut med att det är mjukvarufel, men jag har kanske inbillat mig det.
 
Det var länkar någonstans här på forumet med förklaring till Black Dots problematiken. De "Black Dots" uppstår pga sensorns konstruktion och om Canon ska åtgärda det mha mjukvara så blir det tydligen inte bra.
 
Det var länkar någonstans här på forumet med förklaring till Black Dots problematiken. De "Black Dots" uppstår pga sensorns konstruktion och om Canon ska åtgärda det mha mjukvara så blir det tydligen inte bra.

Det är nog mycket spekulation som ligger bakom det påståendet, personligen har jag hört både det ena och det andra.
 
Proffs för man är med i cps, coolt! I'm a pro!

Rätt säker på att Dustin inte fått in några hus dom heller. Nån här som ligger på plats #2 som inte blivit tilldelat något hus.

/Björn, som faktiskt kan titulera sig profs, är med i CPS, men endå inte fått något hus ;)


Sen får jag hoppas att du inte anser dig vara proffs. för att du e med i cps!?

Jag är CPS- medlem men inte fan e jag proffs :) / Glad amatör med mycket pengar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.