ANNONS
Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen får jag hoppas att du inte anser dig vara proffs. för att du e med i cps!?

Jag är CPS- medlem men inte fan e jag proffs :) / Glad amatör med mycket pengar

Fast man behöver inte ens ha SÅ väldigt mycket pengar för att få bli cps-medlem.

Medlemsskapet är gratis, men kräver att man har minst 2 semiprokameror (30D eller senare) och minst 3 Pro-objektiv (finns lista på http://www.usa.canon.com/cps).

Låter spontant som ganska dyr utrustning, men behöver inte bli så blodigt.
Kan ta ett exempel om man införskaffar beg från Blocket/Fotosidan:

1 st 30D + 10-22mm objektiv: 9000:-
1 st 30D: 4000:-
1 st EF-S 60/2.8 Macro: 2800:-
1 st 2x Teleconverter 1800:-

Summa 17600:-

Tillbaks till ämnet, så är det nog många småaffärer som inte fått några exemplar alls till butiken. Är inte butiken tillräckligt stor (läs, tillräcklig årlig omsättning av Canonartiklar) får dom inte köpa direkt från Svenska Canon utan är hänvisade till andra ÅF som Björketorparn, Scribona mfl, vilka i sig inte fått några större mängder kameror.

Fast man behöver inte ens ha SÅ väldigt mycket pengar för att få bli cps-medlem.

Medlemsskapet är gratis, men kräver att man har minst 2 semiprokameror (30D eller senare) och minst 3 Pro-objektiv (finns lista på http://www.usa.canon.com/cps).

Låter spontant som ganska dyr utrustning, men behöver inte bli så blodigt.
Kan ta ett exempel om man införskaffar beg från Blocket/Fotosidan:

1 st 30D + 10-22mm objektiv: 9000:-
1 st 30D: 4000:-
1 st EF-S 60/2.8 Macro: 2800:-
1 st 2x Teleconverter 1800:-

Summa 17600:-

Tillbaks till ämnet, så är det nog många småaffärer som inte fått några exemplar alls till butiken. Är inte butiken tillräckligt stor (läs, tillräcklig årlig omsättning av Canonartiklar) får dom inte köpa direkt från Svenska Canon utan är hänvisade till andra ÅF som Björketorparn, Scribona mfl, vilka inte fått så där vädligt många kameror.

Det var mer en markerande mening, CPS är inte detsamma som att du är proffs. Sorry om för "felskrivning" :)

Det var mer en markerande mening, CPS är inte detsamma som att du är proffs. Sorry om för "felskrivning" :)
Håller med där med att det inte är detsamma som att man är proffs, och det var väl egentligen det jag ville förtydliga med prisexemplet.

Tror annars dom flesta amatörer faller bort med kravet på 2 hus.

För hobbyfotografen finns normalt ingen anledning att ha två hus. Kravet på 2 hus kommer när man får uppdrag och behöver kunna växla snabbt mellan två olika objektiv utan att behöva göra objektivbyte och/eller ett backuphus om det första skulle gå sönder.

Gissar iallafall att det är fler som klarar objektivkraven än kamerahuskraven.

Sen kommer det nya CPS "regler" från 1 januari:
CPS Silver (som nuvarande CPS)
CPS Gold - kostar $100 per år
CPS Platinum - kostar $500 per år (kräver 2st 5D eller bättre)

Om man livnär sig som fotograf är nog Platinum inte helt fel. Eller vad sägs om:
- möjlighet att låna/testa Canonutrustning gratis under 2 veckor
- 60% rabatt vid reparationer
- Om en reparation tar längre tid än 2 dagar får man utrustning till låns

Håller med där med att det inte är detsamma som att man är proffs, och det var väl egentligen det jag ville förtydliga med prisexemplet.

Tror annars dom flesta amatörer faller bort med kravet på 2 hus.

För hobbyfotografen finns normalt ingen anledning att ha två hus. Kravet på 2 hus kommer när man får uppdrag och behöver kunna växla snabbt mellan två olika objektiv utan att behöva göra objektivbyte och/eller ett backuphus om det första skulle gå sönder.

Gissar iallafall att det är fler som klarar objektivkraven än kamerahuskraven.

Sen kommer det nya CPS "regler" från 1 januari:
CPS Silver (som nuvarande CPS)
CPS Gold - kostar $100 per år
CPS Platinum - kostar $500 per år (kräver 2st 5D eller bättre)

Om man livnär sig som fotograf är nog Platinum inte helt fel. Eller vad sägs om:
- möjlighet att låna/testa Canonutrustning gratis under 2 veckor
- 60% rabatt vid reparationer
- Om en reparation tar längre tid än 2 dagar får man utrustning till låns

Absolut, jag håller helt och hållet med dig, sen finns det folk som ändå har två hus och jobbar som fotograf, som jag själv, men jag anser mig ändå vara amtör! =)

Platinum, inget snack om saken att det är vad man skall ha, Trött på långa servicetider, låna i 2 veckor så hinner jag göra fotojobb med lånad optik *ler*.

En färre i kö

Nej, nu skippar jag den här 5D2. Hoppade av min högt placerade köplats hos SWEFO idag. Jag är lite förvånad över att Canon inte har kunnat lämna bättre prognoser, men det ämnet har säkert redan diskuterats här.

Nu är det självklart inte av otålighet jag skippar 5D2, men efter mycket funderande besämde jag mig för att behålla min 5d1. Köper en Leica M8 istället.

Mvh

Fredrik

Edit; Vill förresten passa på att berömma Swefo i Umeå. De är inte störst men har en bra attityd och kan sin sak.

Åh den där klassiska jag ger upp och köper mitt andraval för pengarna brinner i fickan. Den får man sota för sen :)

Jag ser att Fotokonijnenberg har kit i lager för €3300 (hus €2499 men inte i lager), blir en massa pengar... dom brukar INTE märka upp priserna. När jag jagade en 1D3 hade dom hemma till bra pris och skickar gärna till Sverige. Ser ut som priset i EU är kring €2500/3300!

Gissar att vi kommer att se en prisjustering här i Sverige ganska snart!

Åh den där klassiska jag ger upp och köper mitt andraval för pengarna brinner i fickan. Den får man sota för sen :)

Ja, det ser ut så kanske, men det är lite mer rationellt än så (om det nu är rationellt att köpa kameror i den här prisklassen). Jag kom fram till att min nuvarande 5d faktiskt fyller de behov jag har OCH att jag dessutom tycker att den är så pass stor att den inte alltid hänger med när man går ut. Det gör Leican. Det vet jag av tidigare erfarenhet.

Canon skall i alla fal vara glada att det inte blir en Nikon..., jag tror att det är deras största bekymmer nu när de har det lite trögt med att få ut 5d2. Framförallt att proffs skall byta till ärkekonkurrenten. Leica ser de nog inte som en konkurrent.

Lycka till ned köandet medan jag är ute och plåtar :)

F

Edit; Dessutom undrar jag om inte en M8 är värdebeständigare än en 5D2..

Själv var jag inne på Mediamarkt i Lund idag och kollade. Inga hus ute bland de andra husen (däremot D90 och Alpha900), så jag frågade i infodisken.

"Jo, vi har fått leverans idag faktiskt. Ett hus."

Men min lycka grusades snabbt. Det satt en lapp med namn och telefonnummer och texten "Canon 5D Mark II" vid deras dator - huset skulle gå till en kille som lagt en handpenning tidigare. Jag försökte då med att jag var den här killen, men det funkade inte. ;)

Inte heller Mediamarkt i Malmö hade någonting inne, varken bara hus eller kit. Och på Hegethorns i Lund hänvisades jag bara till "listan".

Tja, det var min tisdag det.

/ Kiwi

Tur för dig att inte det funkade att låsas vara mig, jag har inte blivit glad kan jag säga =)

Tur för dig att inte det funkade att låsas vara mig, jag har inte blivit glad kan jag säga =)

Haha! Ja, det var ju en "David" som stod på lappen. Jag funderade faktiskt på att ringa Dig och fråga om Du kunde tänka Dig att vänta ett tag till. :)

Får man, för statistikens skull, fråga när Du ställde Dig i kö? Vet Du om det var någon före Dig då?

/ Kiwi

Haha! Ja, det var ju en "David" som stod på lappen. Jag funderade faktiskt på att ringa Dig och fråga om Du kunde tänka Dig att vänta ett tag till. :)

Får man, för statistikens skull, fråga när Du ställde Dig i kö? Vet Du om det var någon före Dig då?

/ Kiwi

Jag ställde mig i kö i måndags (eftermiddag) och då var där bara en som hade ställt sig i kö men inte betalt handpenning.. hämtade den igår (förmiddag) så jag tycker att det gick smidigt =)

Hoppas du får tag i en!

Mycket trevligt, ville mest påpeka att det lät som om du ansåg dig vara proffs för cps-medlemsskapet.

Hur du får att
"/Björn, som faktiskt kan titulera sig profs, är med i CPS, men endå inte fått något hus ;) "
att låta som att jag är profs pga CPS-medlemsskapet är upp till dig, men jag tycker nog inte det. Jaja, god fortsättning hur som helst, hoppas nu alla får sina 5DmkII-hus riktigt snabbt nu.

/Björn

Cyberphoto ringde nyss, min 5DMII är på väg! Jag hade köplats 7. Fick betala 23495:- som priset var då jag gjorde min beställning den 17/9. Blir en lång väntan till på måndag... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar