ANNONS
Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
här har man väntat på en BRA fast glugg..

24:an ska komma fjärde veckan i december enligt Canon Svenska

Nu är den testad och det ser inte bra ut, hoppas att det är ett förex han fick och inte alla är så svajjiga.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-24mm-f-1.4-L-II-USM-Lens-Review.aspx

Finns det någon annan "vass" vidvinkel förutom 24 och 35?

Sorry om jag frågar konstiga frågor men jag kommer ur Nikonlägret och där är gluggarna bra och sensorerna svajjiga.

17-40 ändrar också längd, men döljer det bakom en kant. Den är dessutom inte helt vädertätad om man inte har ett filter påskruvat.

24-105 däremot är verkligt tätad. Jag har använt den i ordentligt med snö och regn, och zoomat en massa. Visst tog det ett tag innan den torkat helt i det dolda utrymmet, men den tål det.

jo, det döljer det bakom en kant, men det är fortfarande inne i gluggen så det går att sätta ett filter för, och man har ju alltid minst ett UV filter på. det e det att jag kör 17-40mm, 70-200mm 4, samt 180mm macrot och alla de har intern fokusering samt blir inte längre hur man än gör, det är nog därför jag är lite petig med det, vana helt enkelt. =)

kul dock att höra att 24-105:an klarar väder! precis just en sån grej som man skulle vilja höra om man nu tycker sig gjort ett dåligt köp i och med kit.

nån som har koll på hur 50mm 1.4:an står sig i snöstorm?

Bara för att det är L-gluggar så behöver det inte betyda att de är vädertätade, det finns L-gluggar som inte är det.

Bempa, humm, jag har faktiskt bara förutsatt det. Finns det kanske tilloch med nån som man inte ens bör ta ut i lite duggregn, vore kul med nån slags lista på alla deras gluggar uppradade med funktioner, nån som vet om det finns i digital form? det lär väl finnas på nån sida i deras katalog, men jag tror faktiskt inte jag äger någon sådan...

Bempa, humm, jag har faktiskt bara förutsatt det. Finns det kanske tilloch med nån som man inte ens bör ta ut i lite duggregn, vore kul med nån slags lista på alla deras gluggar uppradade med funktioner, nån som vet om det finns i digital form? det lär väl finnas på nån sida i deras katalog, men jag tror faktiskt inte jag äger någon sådan...

http://www.canon-europe.com/Support..._educational_tools/en/ef_lens_work_iii_en.asp

I denna digitala lens work anges det iaf på vissa gluggar.

Lite ot men 28-300 är tätad, och det är en skjutzoom då borde iaf 24-105 palla skurar.

okej... men lite lätt duggregn då? =)

Det får du fråga den om, men jag vet hur jag gör. Du och jag verkar ha väldigt lika kameraväskor, så om jag hade dina objektiv (vilket jag har), skulle jag ta med de tre zoomarna ut om det regnar och låta den fasta titta på TV. Å andra sidan får den aldrig stanna hemma om det inte regnar.

Cyberphoto?

Tjenare ^^
Måste bara kolla om någon fått enbart hus levererat från Cyberphoto? Känns som att jag på min 19e plats i kön borde försöka glömma att få kameran innan nyår.. =/

Tjenare ^^
Måste bara kolla om någon fått enbart hus levererat från Cyberphoto? Känns som att jag på min 19e plats i kön borde försöka glömma att få kameran innan nyår.. =/

Jag beställde den 17e september, samma dag kameran dök upp på deras sida, men har inte hört nåt. Enbart hus då. Jag har inte kollat min köplats. Känns som att den inte kommer med till Finland över nyår.

Tjenare ^^
Jag beställde den 17e september, samma dag kameran dök upp på deras sida, men har inte hört nåt. Enbart hus då. Jag har inte kollat min köplats. Känns som att den inte kommer med till Finland över nyår.
Jag bokade samma minut som deras telefonsupport öppnade den 17/9, och har köplats 7 på enbart hus. Jag har inte hört ett ord från dem än...

Bokade min på scandinavianphoto 15:e sept 2 dagar innan den släpptes. (bara hus) Har inte hört något än. 2:a plats i malmöbutiken. De sa att förmodligen i januari ska jag få den.

Ni som beställt hus kan nog glömma det. Verkar vara sjukt få hus som gått ut till vanliga kunder. Canon pushar kittet av nån anledning, antagligen för alla nördar som är supersugna på kameran köper kittet o säljer gluggen sen. På så sätt cashar dom in rätt fint på de mest desperata.

Ni som beställt hus kan nog glömma det. Verkar vara sjukt få hus som gått ut till vanliga kunder. Canon pushar kittet av nån anledning, antagligen för alla nördar som är supersugna på kameran köper kittet o säljer gluggen sen. På så sätt cashar dom in rätt fint på de mest desperata.

Eller så är det kanske så att den typiske personen som hänger på fotosidan och i kameraväntartrådar är av typen kit-köpare. Det med tanke på att Canon i Sverige levererat ungefär lika många kameror med optik som utan.

Om det inte ändrats de senaste dagarna är det på väg närmare hundra hus till Sverige som borde komma till Solna på måndag. Vart det sedan tar vägen är en helt annan sak.

Eller så är det kanske så att den typiske personen som hänger på fotosidan och i kameraväntartrådar är av typen kit-köpare. Det med tanke på att Canon i Sverige levererat ungefär lika många kameror med optik som utan.

Om det inte ändrats de senaste dagarna är det på väg närmare hundra hus till Sverige som borde komma till Solna på måndag. Vart det sedan tar vägen är en helt annan sak.

I måndags eller nu på måndag?

Eller så är det kanske så att den typiske personen som hänger på fotosidan och i kameraväntartrådar är av typen kit-köpare.

Är det inte tvärtom? Folk som hänger på fotositer har väl oftast de gluggar de behöver redan. "Vanligt" folk köper kit.

De säljare på Media Markt och Expert som jag snackat med har bara haft inkommande leveranser med kit. Husen kommer senare sa dom.

Är det inte tvärtom? Folk som hänger på fotositer har väl oftast de gluggar de behöver redan. "Vanligt" folk köper kit.

De säljare på Media Markt och Expert som jag snackat med har bara haft inkommande leveranser med kit. Husen kommer senare sa dom.

Jag tror "vanligt folk" inte köper just den kameran alls i någon större utsträckning. Det är nog amatörer med pengar (hänger här) och yrkesfotografer (ute och jobbar) som köper den kameran om man generaliserar rätt grovt.

Nu spekulerar jag, men jag tror att Expert och Medeia Markt säljer förhållandevis klart fler kit än rena hus, jämfört med YFO, Molanders och liknande. Därför har de fått större tilldelning av just kit. Dessutom har jag för mig att många MM- och Expert-butiker köper via t.ex. Björketorparn och inte från Canon direkt. Det påverkar egentligen inte tilldelningen här, men det är ju bara kameror som går direkt från Canon som kan styras till proffsen. De som går via grossister hamnar alltså lättare hos "vanligt folk".

Robin - leveransen jag skrev om kommer nu på måndag om inget ändrats. Inga kit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar