Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller så har du lite tålamod och köper ett löst hus när de kommer. 24-105 lär du kunna hitta skitbilligt snart. Det börjar redan dyka upp annonser med ouppackade objektiv. Än så länge ligger priset väl högt, men det kommer nog rasa varefter marknaden fylls av dem.

För övrigt ett väldigt trevligt objektiv, som jag just nu önskar att jag inte redan köpt.

Tack... det var tyvärr nåt sånt där jag ville/behövde höra. Jag förstår inte varför man ska vara så otroligt ivrig.

Jag såg dessutom just en liten videosnutt med info om 24-105:an.Hade inte ens tänkt på att det kunde vara så att den blir längre när man zoomar, så var det ju mycket riktigt (kanske ett måste med det omfånget).
Sen så tycker jag att min plan från början var ganksa bra. Köra på 17-40mm, 4L, 50mm, 1.4, 70-200mm, 4 IS, L samt några macron men att det borde täcka rätt bra.

Sjukt hur lång tid några veckors väntan kan kännas, tror man måste skaffa sig lite perspektiv. det jobbiga just nu är att jag är huslös, då jag sålde min 40D häromdagen.
 
inte vad jag sett..

Jag har för mig att det är precis som när man köper objektivet löst, dvs gluggen ligger i sin originalkartong med alla tillbehör och likaså för kameran. Dessa två kartonger ligger sedan i en tredje "kit" kartong.

på de "uppackningsbilder" jag sett så är det ej kartong i kartong utan 24-105:an ligger i sin påse i kartongen.
 
Tack... det var tyvärr nåt sånt där jag ville/behövde höra. Jag förstår inte varför man ska vara så otroligt ivrig.

Jag såg dessutom just en liten videosnutt med info om 24-105:an.Hade inte ens tänkt på att det kunde vara så att den blir längre när man zoomar, så var det ju mycket riktigt (kanske ett måste med det omfånget).
Sen så tycker jag att min plan från början var ganksa bra. Köra på 17-40mm, 4L, 50mm, 1.4, 70-200mm, 4 IS, L samt några macron men att det borde täcka rätt bra.

Sjukt hur lång tid några veckors väntan kan kännas, tror man måste skaffa sig lite perspektiv. det jobbiga just nu är att jag är huslös, då jag sålde min 40D häromdagen.

24-70 ändrar också storlek vid zoomning, fast vad gör det att den ändrar storlek? :p
 
Jag har för mig att det är precis som när man köper objektivet löst, dvs gluggen ligger i sin originalkartong med alla tillbehör och likaså för kameran. Dessa två kartonger ligger sedan i en tredje "kit" kartong.

Ungefär som när man köper 30st Findus fiskpinnar. Man får två vanliga 15-pack inslagna i en tredje kit-kartong. Inte så lite onödigt.
 
24-70 ändrar också storlek vid zoomning, fast vad gör det att den ändrar storlek? :p

Ja du, vad gör det egentligen... Det väl mest det att det är en av grejerna jag gillar med min 17-40mm. Sen så borde det rent principmässigt vara så att det är sämre vädertätat då det lär komma in typ regn eller snö där emellan om man har den fullt ute och sen skjuter in den i den typen av väder, inte sant? bra vädertätningar tycker jag är en av de viktigaste delarna på L-serien.
 
Snackade med Kungshols foto nyss, de har cirka 30 i förskotts-kön och ytterligare 30 i den "vanliga" kön. De hade heller inte fått in särskilt många hus (och inga batterigrepp).

:'(
 

Så här ser kitet ut (åtminstone mitt):
kitboxpk7.jpg

huset i bubbelplasten, gluggen med objektivpåse och motljusskydd i den vita kartongen
 
Senast ändrad:
Hade chansen på kittet idag men tackade nej, känns jävligt riskabelt att köpa ett kit med en glugg man inte vill ha. Marknaden kommer översvämmas med dem, man kan nog inte räkna med att få sålt den speciellt snabbt... inte heller till ett bra pris.

Det händer inte ofta, men nu ger jag upp. Har väntat på kameran sedan augusti 2007, så det känns som att jag kan vänta nån vecka till på huset.
 
Hade chansen på kittet idag men tackade nej, känns jävligt riskabelt att köpa ett kit med en glugg man inte vill ha. Marknaden kommer översvämmas med dem, man kan nog inte räkna med att få sålt den speciellt snabbt... inte heller till ett bra pris.

Det händer inte ofta, men nu ger jag upp. Har väntat på kameran sedan augusti 2007, så det känns som att jag kan vänta nån vecka till på huset.

Ni som inte vill ha kitobjektivet. Det är väl inte för att ni föredrar 24-70, eller?

Jag gör tvärtom mot hur ni resonerar. Jag säljer ett par fasta och min 24-70, samt min älskade Tamron 28-75 och behåller kitoptiken, för den underskattade IS-funktionen.

Som modellfotograf söker jag ljus och väljer aldrig ljussvaga miljöer, varför 2,8-värdet får mindre betydelse. Om jag vill ha oskärpa i bakgrunden är jag utomhus med 70-200 2,8 IS.

Som zoomoptik är kitoptiken, enligt mitt hemmatest, lika bra som 24-70 och nästan lika skarp som Tamron 28-75.

Men om ni är zoommotståndare förstår jag.
 
Ni som inte vill ha kitobjektivet. Det är väl inte för att ni föredrar 24-70, eller?

Jag gör tvärtom mot hur ni resonerar. Jag säljer ett par fasta och min 24-70, samt min älskade Tamron 28-75 och behåller kitoptiken, för den underskattade IS-funktionen.

Som modellfotograf söker jag ljus och väljer aldrig ljussvaga miljöer, varför 2,8-värdet får mindre betydelse. Om jag vill ha oskärpa i bakgrunden är jag utomhus med 70-200 2,8 IS.

Som zoomoptik är kitoptiken, enligt mitt hemmatest, lika bra som 24-70 och nästan lika skarp som Tamron 28-75.

Men om ni är zoommotståndare förstår jag.

Ja, jag vill ha 24-70, och gillar kort skärpedjup :)

Det kanske bara är inbillning, men det känns som om byggkvalitén på 24-70 är bättre än kitobjektivet också...
 
jo byggkvaliten på 24-70 är ju bra de första månaderna, mitt har varit inne 3 gånger för uppstramning pga hängande sladdrande främre linspaket.försök att ta en bild med kameran vinklad uppåt utan att objektivet rör sig från valt inzoomningsläge.konstruktionen är för klumpig och tung vid fullt utdrag vilket visar sig efter lite användande.hur kitobjektivet kommeratt bli efter en tids användande återstår att se
 
Senast ändrad:
Ja du, vad gör det egentligen... Det väl mest det att det är en av grejerna jag gillar med min 17-40mm. Sen så borde det rent principmässigt vara så att det är sämre vädertätat då det lär komma in typ regn eller snö där emellan om man har den fullt ute och sen skjuter in den i den typen av väder, inte sant? bra vädertätningar tycker jag är en av de viktigaste delarna på L-serien.

17-40 ändrar också längd, men döljer det bakom en kant. Den är dessutom inte helt vädertätad om man inte har ett filter påskruvat.

24-105 däremot är verkligt tätad. Jag har använt den i ordentligt med snö och regn, och zoomat en massa. Visst tog det ett tag innan den torkat helt i det dolda utrymmet, men den tål det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.