Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många är det som har Photoshop igentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Naqilja

Aktiv medlem
Hej!

Jag undar hur många det är so igentlige har photoshop? det verkar som om alla( i alla fall många) har det. Har ni alla köpt i sådana fall för hur mycket den nu kostar? Vissa kanske använder det på deras jobb.. Jag skulle jätte gärna skaffa Photoshop.. men de är ju så sjukt dyrt.. och hat förbrukat mina 30 dagars trial. Det verkar ju konstigt ifall alla som har photoshop har köpt den för typ 10 000 plus.. hoppas att det är nån som svarar
Mvh

Sander, som är fundersam

Min första photoshop 3 fick jag med en scanner jag köpte. Sen har jag uppgraderat med jämna mellanrum. Då känns priset inte så blodigt.

PerFogelberg skrev:
Min första photoshop 3 fick jag med en scanner jag köpte. Sen har jag uppgraderat med jämna mellanrum. Då känns priset inte så blodigt.

Så i sådana fall ifall får tag på säg photoshop3 eller nån jätte gammal version så kan man köpa den nyaste uppdateringen till versionen.. alltså.. du får tag på photoshop 3 och sen köper uppdatering till 7:an eller CS? Eller måste man köpa alla uppdateringar?

Jag har Photoshop 5 LE som följde med en scanner som jag köpte för en del år sedan. Den kan inte uppgraderas. Man klarar det mesta med den, jag kan jämföra med PS 6 som jag har en rätt rejäl utbildning på.
Köp PS Elements och PS Albums, de finns i ett paket till bra pris just nu, 1100-1200 kr. Kan du bortse från de färggranna leksaksknapparna så klarar du dej mycket långt med dem.
Sten

[Inlägget redigerat av forumvärd. Att diskutera piratkopiering är en sak, men att direkt uppmuntra det går över gränsen]

Du kan gott köra med Photoshop Elements, det följer med när man köper Canon 300D, G2, G3 och G5 med flera.
Du kommer säkert inte att behöva ett mer avancerat än så.
Version 7.0 är egentligen alltför avancerat för dom flesta.

Elements verkar ju bra.. ska kolla på det.

Det där att ladad ner CS.. jag har ju redan provat på version 7.. fungerar det att prova CS då? och varifrån skulle man få en "crack"?

Jag köpte Canon S45 då följde inte Adobe Elements med, men håller på att spara pengar till 300D eller 10D (canon eftersom syrran har en del obektiv)

Hur många är det som har köpt igentligen det? eller har många gamla versioner som Sten?

Tack för svaren

Sander

Jo, jag har slantat upp x antal tusen för en "riktig" version. Och sen har jag uppgraderat den när det kommit nyare versioner.

Ok, det kostade en del, men jag tycker faktiskt att det är värt pengarna. Sedan får andra tycka/göra som de vill, men mitt samvete klarar inte av piratkopiering av programvaror.

Det finns ju även billigare varianter som t ex PhotoShop LE och PhotoShop Elements. Jag hade tidigare en LE på min bärbara PC, och nu har jag en Elements där istället. Dessa båda varianter är också helt ok.

/AnnaKarin

Jag kollade upp vad som följde med till min Canon G2 och det var Photoshop 5.0 Limited Edition...Har faktiskt alldrig använt detta. När jag köpte en 300D så följde Photoshop Element 2.0 med i paketet.
Jag var alltså lite ute och cyklade med mitt förra påstående.

Jag läste en test på sådana här program, minns inte i vilken och då var det Photoshop Element som var det mest prisvärda. Vi har annars Christel Eldrim här på fotosidan, hon är en av dom duktigaste att hantera 7.0. I tidningen " Allt om Digitalfoto" finns en hel del lärorikt om digital bildbehandling.

Okej. Vad finns det i Limited edition, eller snarare: vad saknas? Kan man få tag på den på något annat sätt än via fiall man köper en kamera eller dyl.? Ifall man köper 10D har den Photoshop Elements?

Jo, jag har sett och hört om Christel..Hon är jätte duktig! När hon ska ha den där kursen för medlemmar på FS så hoppas jag på att jag ska kunna komma på den.. men det hjälper ifall man har ett program då.

Vad är skillnaden mellan photoshop och photoshop elements igentligen? I photoshop verkar man kunna fixa ännu mer saker och filter och sådan eller är det finns det nån annan jätte skillnad?

//Sander

Senast ändrad:
Behöver du hela Photoshop? De flesta behöver inte allt som finns där, du kanske klarar dig LE, den där lite avskalade versionen, och om du klarar dig med LE så tror jag nog att Gimp är ett bättre alternativ. Själv använder jag Gimp oavsett vilken plattform jag befinner mig under. Windowsversionen brukar ligga lite efter eftersom de flesta utvecklarna kör Linux, men å andra sidan, så är de äldre stabila versionerna som windowsversionerna i regel bygger på mer utprovade. I Linux så har jag i regel två versioner, den stabila som kommer med distributionen, sedan brukar jag ladda ned och uppdatera utvecklarversionen. Idag har jag v1.2.5 och den nyare (stor skillnad) 2.0pre2.

Tor Lillqvist håller reda på windows-portningen på sin sida:
http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/
Observera att du även behöver installera GTK det grafiska gränssnittet som Gimp bygger på. Det innebär även att du kan köra en del andra windows-portade GTK-program som annars bara är ämnade för *nix plattformar.

Här finns färdiga installers:
http://www2.arnes.si/~sopjsimo/gimp/stable.html

Och om vi skall vara riktigt ärliga så har nog dom allra flesta en piratkopia.
Det har ju blivit allmänt att bara ladda ner allt man vill ha från nätet.
Det känns nog för dom flesta ganska omotiverat att betala 12 000:- för något dom kan få gratis.

det är väl inte utan orsak som Adobe numera kräver att man måste logga in på deras sida för att färdigställa installationen?

Den som skapar ett skydd som gör att det inte går att kopiera CD skivor är garanterat miljardär på nolltid.

Jag använder själv Photoshop 7.0 på svenska. Jag istallerade precis Photoshop Elements som följde med Canon 300D, för att göra en jämförelse vilket mellan dessa, vilket inte var helt lätt eftersom denna här var på engelska. Menyerna är lite annorlunda uppbyggda, svårt annars att se vad som skiljer dem åt...För mig i alla fall!
Dom som kan hantera 7.0 fullt ut märker säkert skillnaden. Jag kan själv för lit, bara till att erkänna.

om någon vill ha en PS-elements skiva (ärlig) så har jag två st över som bara ligger och samlar damm.
sändes mot portokostnaden.

mvh/Ante

Köp photoshop 4 på ebay för en femhundring, sen uppgraderingen i Sverige, under 2500 total för ett toppprogg. knappt samma summa som ett halvtaskigt objektiv. men jag skulle rekommendera att lära sig den engelska versionen. för de flesta "designer" i branchen kör den engelska. så lättare att fråga om hjälp då när man behöver det.

Hej igen!

Verkar vara lite delade mening.. vissa(inte så många) har den "riktiga" versionen.. o andra piratkopierad.. och vissa varken eller.. Jag har aldrig fattat hur det skulle fungera att ladda ner en piratkopia.. jag har ju laddat ner trail i 30 dagar på verison 7.. kan man från det få hela versionen eller nåt?

Photoshop elements vore ju bra.. och ifall Anders har så kasnke jag kontaktar dig.. vill verkligen ha ett bra redigerings program... men photoshop 7 eller CS verkar ju ännu bättre.. även om jag inte kommer att uttnytja den helt och hållet..

Blev lite förvirrande där kanske.. och det är jag också..

Senast ändrad:
Photoshop CS (version 8) är det bästa programmet på marknaden när det gäller bildredigering.
Elements är en 'bantad' version av photoshop därav priset, men många klarar sig med den.

trialversionen är "fullversion" av photoshop, men den fungerar bara i 30dagar. En crack är en slags patch som tar 'bort' 30 dagars gränsen.

Okej, så CS har mest Elemetens minst, men elements räcker för mig antagligen eller?

patch? att ha en crack är alltså olagligt.. vad jag har förstått.. men många gör det ändå? Jo, jag har använt trialen, men när jag försöker starta den igen så säger den att trial expired..

cracka är olagligt,

hur många funktioner som Elements har vet jag inte, inte testat (har dock en version någonstans)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar