Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ljussätter man ett foto som detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Betahuman

Medlem
Jag har fotat som hobby i ungefär ett år, men jag har upplevt att ljussättning känts så komplicerat så jag har inte ens vågat börja experimentera med ljus.

Men så såg jag det här fotot på ett tidningsomslag för några dagar sedan och tyckte det var så snyggt och så stor skillnad jämfört med de porträttfoton jag brukar kunna ta utan någon extern ljussättning.

Hur ljussätter man ett foto som detta, utan dyr professionell utrustning?

http://i.imgur.com/VJ63vPY.jpg
 
Jag har fotat som hobby i ungefär ett år, men jag har upplevt att ljussättning känts så komplicerat så jag har inte ens vågat börja experimentera med ljus.

Men så såg jag det här fotot på ett tidningsomslag för några dagar sedan och tyckte det var så snyggt och så stor skillnad jämfört med de porträttfoton jag brukar kunna ta utan någon extern ljussättning.

Hur ljussätter man ett foto som detta, utan dyr professionell utrustning?

http://i.imgur.com/VJ63vPY.jpg

Blixt i box från vänster sida. Men ljuset är aningen hårt, skuggorna är djupare än vad man brukar försöka få men det är svårt med bara en blixt i liten box. Tog liknande bilder i veckan och ångrade att jag inte tog mig tiden att sätta upp en blixt till. Bilden är dessutom lite överexponerad men det kan ju vara ett val, blir mindre efterredigering så.
 
Blixt i box från vänster sida. Men ljuset är aningen hårt, skuggorna är djupare än vad man brukar försöka få men det är svårt med bara en blixt i liten box. Tog liknande bilder i veckan och ångrade att jag inte tog mig tiden att sätta upp en blixt till. Bilden är dessutom lite överexponerad men det kan ju vara ett val, blir mindre efterredigering så.

Kanske en dum fråga men jag har knappt hållit på med blixtar och ljussättning osv men om vi leker med tanken att det bara fanns en blixt tillgänglig i det här fallet, hade man inte kunnat sänkt blixtstyrkan lite och eventuellt kört med reflektor på höger sida för att lätta upp skuggorna lite?
 
Kanske en dum fråga men jag har knappt hållit på med blixtar och ljussättning osv men om vi leker med tanken att det bara fanns en blixt tillgänglig i det här fallet, hade man inte kunnat sänkt blixtstyrkan lite och eventuellt kört med reflektor på höger sida för att lätta upp skuggorna lite?

Att sänka blixtstyrkan i sig ändrar inte förhållandet mellan ljus och skugga (om man inte gör det så mycket att takbelysningen börjar konkurrera men det vill man undvika för det ljuset har annan färg)

Att köra med reflektor är en bra ide men ljuset från blixten kommer vara mycket starkare än upplättningsreflektorns ljus som ju får mycket längre väg att gå (ljuset avtar med kvadraten på avståndet) plus att ljuset tappar intensitet i reflektionen så det blir inte mycket kvar.

Det är mycket lättare att använda en till blixt, har du en inbyggd, ta den och ställ den på -1 eller -2.

Titta på näsan...det blev inte bra där. (det är fortfarande en trevlig bild men nu tittar vi kritiskt på blixtljuset)
 
Hemlighten är att lära sig förhållandet mella bländare och slutartid.
När du plåtar med blixt styr du blixtens styrka med hjälp av bländaren medan slutartiden bestämmer hur mycket allmänljus kameran ska ta in. Lång sluartid ger självklart mycket allmän ljus. Bra om du inte vill att blixten inte ska bli för dominerande. Samtidigt kan det ju ge överdrivna färgstick om man plåtar i glödlampsljus exemplevis, men sånt fixar man ju busenkelt i PS.

Så ställ blixten i manuellt läge och kameran likaså, strunta i auto och ttl och testa och öva.
Skaffa nån slags Trigger till blixten och nån slags softbox eller diffusor så kan du ta bilder i världsklass med lite övning, om du har ett bra bildsinne i övrigt alltså ; )

Lycka till!
Rillerod
 
Hemlighten är att lära sig förhållandet mella bländare och slutartid.
När du plåtar med blixt styr du blixtens styrka med hjälp av bländaren medan slutartiden bestämmer hur mycket allmänljus kameran ska ta in. Lång sluartid ger självklart mycket allmän ljus. Bra om du inte vill att blixten inte ska bli för dominerande. Samtidigt kan det ju ge överdrivna färgstick om man plåtar i glödlampsljus exemplevis, men sånt fixar man ju busenkelt i PS.

Så ställ blixten i manuellt läge och kameran likaså, strunta i auto och ttl och testa och öva.
Skaffa nån slags Trigger till blixten och nån slags softbox eller diffusor så kan du ta bilder i världsklass med lite övning, om du har ett bra bildsinne i övrigt alltså ; )

Lycka till!
Rillerod

Att fixa färgstick i blandljus för porträttbilder är svårt. Om man absolut måste fota i blandljus sätter man på filter på blixten med samma temperatur som allmännljuset. De brukar följa med blixten.
 
Att fixa färgstick i blandljus för porträttbilder är svårt. Om man absolut måste fota i blandljus sätter man på filter på blixten med samma temperatur som allmännljuset. De brukar följa med blixten.

Fast det brukar inte vara några stora problem att fixa i post, eftersom blixtljuset är rent så är det det som träffar huvudmotivet (personen). Blixtljuset orkar normalt inte att lysa upp resten av miljön, den filtrerar man kallare i PS och lägger i ett eget lager och suddar fram. Fast man kan absolut filtera blixten varmare som du skrev, men det blir knöligt om bakgrunden har både lysrör som ger grönaktigt ljus och glödlampor som ger gult ljus. Det finns lika många metoder som det finns fotografer : )
Men grunden att lära sig styra blixten mha bländaren och allmänljuset med hjälp av slutartiden gäller fortfarande. Det är hemligheten till bra blixtbilder!
 
Fast det brukar inte vara några stora problem att fixa i post, eftersom blixtljuset är rent så är det det som träffar huvudmotivet (personen). Blixtljuset orkar normalt inte att lysa upp resten av miljön, den filtrerar man kallare i PS och lägger i ett eget lager och suddar fram. Fast man kan absolut filtera blixten varmare som du skrev, men det blir knöligt om bakgrunden har både lysrör som ger grönaktigt ljus och glödlampor som ger gult ljus. Det finns lika många metoder som det finns fotografer : )
Men grunden att lära sig styra blixten mha bländaren och allmänljuset med hjälp av slutartiden gäller fortfarande. Det är hemligheten till bra blixtbilder!

Jag har fotat rätt mycket sånt och tycker det är svårt att få till bra (snabbt) trots att jag är rätt bra på efterbehandling. Alldeles för mycket besvär om en modell belyses med två färgers ljus samtidigt, blixtskuggorna blir ju gulaktiga och tvärtom och värre; det finns områden med blandljus så du måste maska lite lagom. Man ska alltså justera färgtemperaturen på den del av ljuset som tex kommer från höger och den delen får dessutom längre exponeringstid med flera oönskade effekter. Två blixtar är en enkel lösning, filter också.

"knepet" med slutartid och bländare är inte det jag argumenterar emot, man vill ju ha bakgrunden rätt, det är modelljusets färgproblem jag pratar om.
 
Fixar det fel färgtemperatur i en av ljuskällorna?
Det spontana svaret får bli att jag är lite osäker, det var ett tag sedan jag läste om den här produkten, men jag vet att man kan skapa en profil av två foton tagna under två olika ljuskällor, (dual-light profil). Tror dom tar upp det i instruktionsvideon.

Vad man gör är att ta två olika bilder på färgkartan, under två olika ljuskällor (med helt olika färgtemperatur, naturligtvis) och sammanför dom i den medföljande programvaran, och sedan skapar programmet en profil av detta.

På så sätt har man en profil som (skall) klara(r) av de flesta ljussituationer.

Men som sagt, jag är lite osäker på om jag förstått det hela rätt. Däremot vet jag att det finns en uppsjö av tutorials på tuben som beskriver hur man (med fördel) använder sig av den här produkten. Åtminstone tyckte jag att det verkade vara en bra-och-ha pryl, så jag köpte en =)) !
 

Bilagor

  • Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    47.5 KB · Visningar: 39
Det är många faktorer som gör din exempelbild snygg. Titta på hur färger harmonierar. Ljusinsläppet i oskärpa som bildar nästan en övre ram runt tjejen. Den vita texten som passar perfekt till blått. Bänken i mörkt brunt som ger speglingar blir snygg förgrund medan text och ljus i oskärpa blir bakgrund. Lampornas sken blir komplementfärg mot det blå. Det finns små inslag av cyan som ligger bredvid blått i färgskalan vilket blir snyggt i lagom mängd.

Trenden just nu är lite överexponerat med hårda skuggor men personligen tycker jag det är det enda som skämmer bilden.
 
Det hjälper inte mot blandljus men funkar bra med rena ljuskällor.
Kan du förtydliga det här ?

Som jag förstått det, kan man ta en bild (på färgkartan i CCP) och en bild i dagsljus (solsken, t ex), på nämnda CCP, dra och släppa dom i programvaran (enligt tidigare inlägg, dual light profile), sedan skapar programmet en profil som skall gå att använda (i princip) till vilket foto som helst, där det förekommer blandljus och då kunna rätta till färger och vitbalansen, det är ju bara att läsa innantill;
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    30.8 KB · Visningar: 420
Det hjälper inte mot blandljus men funkar bra med rena ljuskällor.

Det var precis vad jag trodde. Det faller tillbaka på maskning.

Blandljus i ansikte är helt enkelt svårt shoppa bort. Man ser att det är fel men det är väldigt svårt justera så ljuset får samma temp (och spektrum) som blixtens.

Jag kör med två blixtar om jag kan och hoppas på något grått/vitt att studsa i.

Har jag längre slutartid är det enkom för bakgrunden, inte skuggupplättning i ansikte. Nu när jag kör D810 istället för D4 har jag dessutom en tredje blixt att upplätta med om man är försiktig

Ska avluta med att säga att exempelbilden är fin. Det är ingen slumpbild.
 
Kan du förtydliga det här ?

Som jag förstått det, kan man ta en bild (på färgkartan i CCP) och en bild i dagsljus (solsken, t ex), på nämnda CCP, dra och släppa dom i programvaran (enligt tidigare inlägg, dual light profile), sedan skapar programmet en profil som skall gå att använda (i princip) till vilket foto som helst, där det förekommer blandljus och då kunna rätta till färger och vitbalansen, det är ju bara att läsa innantill;

Låter i så fall fantastiskt men hur vet programvaran vad som belysts med vilken ljuskälla? Är tänderna gula eller blev de belysta med det gula ljuset?

Har man så gott om tid skulle jag ändå ta fram en andra blixt eller sätta på ett filter på blixten.
 
Låter i så fall fantastiskt men hur vet programvaran vad som belysts med vilken ljuskälla? Är tänderna gula eller blev de belysta med det gula ljuset?
Det vet det inte, men eftersom färgrutorna håller en bestämd och väldigt noggrann industristandard, så vet programmet om hur färgerna skall se ut, när programmet läser in bilderna som är tagna i det befintliga ljuset.

Utifrån detta skapas sedan en profil, som används för att korrigera färgerna och vitbalansen i de bilder som sedan tagits i samma ljus (naturligtvis).

Dessutom finns det en ruta ( längst ner till höger i bild, i den övre halvan) som representerar ett gråkort (18%) som ställer in en korrekt vitbalans.

Om man så önskar, finns det även ett gråkort med i CCP (se till vänster i bild 2), om man önska att själv ställa in vitbalansen i kameran manuellt.

Har man så gott om tid skulle jag ändå ta fram en andra blixt eller sätta på ett filter på blixten.
Var och en gör som man själv tycker är bäst, men så tidskrävande är det faktiskt inte.

Man tar en bild i det ljus man avser att fotografera i (om man inte skall göra en dual light profil) på färgkartan, sedan plåtar man som man har tänkt sig att göra (i samma ljus, naturligtvis).

När man så kommer hem, skapar man en profil (för just den plåtningen) med den bild på färgkartan som man tog (i början eller i slutet av sessionen), och skapar en profil med hjälp av programmet.

Denna profil används sedan till samtliga bilder som togs vid det aktuella tillfället, och alla bildet blir korrigerade samtidigt (om man så önskar), dvs färger och vitbalans justeras. Dessutom finns det möjlighet att ändra vitbalansen till kallare eller varmare, bara genom att klicka på rutorna i mitten av den övre halvan. Inte speciellt tidskrävande egentligen, programmet sköter det mesta automatiskt.

Här finns en länk till tutorials på tuben där man behandlar CCP, och där dom förklarar betydligt bättre än vad jag gör hur man går tillväga för att använda CCP för att justera färger och vitbalansen i fotografier.
 

Bilagor

  • 311555.jpg
    311555.jpg
    64.4 KB · Visningar: 25
  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    53.9 KB · Visningar: 29
Senast ändrad:
Vet inte om jag läst tråden slarvigt. Men facit hittar man oftast i modellens pupill. Där ser du ljussättningen. En stor ljuskälla ger mjukt ljus, en liten hårt ljus. Men det är så klart ljussättning baskursen 1, första lektionen. :)
Se är det bara att testa, testa och åter testa. ( Håller med om det i tråden som sägs om mode i ljussättning...)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar