Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ljussätter man ett foto som detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vet det inte, men eftersom färgrutorna håller en bestämd och väldigt noggrann industristandard, så vet programmet om hur färgerna skall se ut, när programmet läser in bilderna som är tagna i det befintliga ljuset.

Syftet med dual light profile är att skapa en universalprofil för ett bredare spektrum än bara dagsljus. Problemet som diskuteras här är blandljus i samma scen och det kan vara skitsvårt att korrigera bort även med tekniskt perfekt vitbalans och en massa färgreferenser. I synnerhet porträtt eftersom hudtoner är så kallade "memory colors" - de flesta ser direkt när något inte stämmer.

En profil baserad på ex CC Passport eller annan källa kan givetvis göra jobbet enklare, men det är ingen garanti eftersom grundproblemet är blandning i det befintliga ljuset. Varje fotografs mardröm.

Syftet med dual light profile är att skapa en universalprofil för ett bredare spektrum än bara dagsljus.
Det var väl ungefär det jag ville säga fast jag formulerade mig annorlunda. Tack för förtydligandet !
Problemet som diskuteras här är blandljus i samma scen och det kan vara skitsvårt att korrigera bort även med tekniskt perfekt vitbalans och en massa färgreferenser. I synnerhet porträtt eftersom hudtoner är så kallade "memory colors" - de flesta ser direkt när något inte stämmer.
Men det är ju just detta som är syftet med profilen, som jag förstått det. Eller så har jag missförstått något här. Dessutom, (om vi skall ta det som ett exempel) representerar en av färgrutorna (jag minns inte vilken), just hudtoner. Jag vet att dom tar upp vad de olika rutorna representerar i en av videorna jag länkade till i ett tidigare inlägg i denna tråden. Naturligtvis handlar det om någon form av kompromisser, men väldigt noggranna kompromisser ;-).

Sedan är det sanning med modifikation, det finns (som bekant) människor med andra pigment än vita. Jag tror t ex. att problemet med avvikande färg i huden på en svart person är ett mindre problem.

Men jag rekommenderar att man tar och tittar på de tutorials jag länkade till tidigare, då får man en bättre uppfattning om hur CCP (med fördel) kan användas i det egna fotograferandet. Åtminstone blev jag övertygad (och köpte en).

Kanske gick jag på en blåsning. (Men att påstå att reklam inte fungerar, skall man nog akta sig för :p ;-)).

Och om vi nu ändå skall diskutera det här med "korrekt" färger, måste man också titta på i vilken ljusmiljö bilderna betraktas och redigeras i.

Är det rätt spektrum/färgtemperatur på ljuset i rummet där man redigerar ? Är det dessutom rätt mängd ljus, dvs inte för starkt eller för svagt ? Är skärmen kalibrerad ? Vilken färgrymd använder man sig av, när man redigerar bilderna ? aRGB eller sRGB ? Ingen kedja är starkare än den svagaste länken, som bekant.

Om man vill dra saken till sin spets, kan man med fördel införskaffa ett ex. av Stefan Ohlssons utmärkta bok Digital bild 4.0, såg att den fanns ute till försäljning till ett mycket fördelaktigt pris för inte så längesedan (tror det var ~200 :- eller i det häradet). Där drar han (i min begränsade begreppsvärld) saken till sin spets vad det gäller det digitala bildflödet.

Jag läste i ett annat inlägg ett citat som jag tyckte om. Personen som tillskrevs citatet hade sagt; Jag bara ser, resten är akademiskt.

En profil baserad på ex CC Passport eller annan källa kan givetvis göra jobbet enklare, men det är ingen garanti eftersom grundproblemet är blandning i det befintliga ljuset. Varje fotografs mardröm.
Upplever att du är lite motsägelsefull här i o m att du ovan skriver, citat; Syftet med dual light profile är att skapa en universalprofil för ett bredare spektrum än bara dagsljus, slut citat.
Jag kan naturligtvis ha fel, det är lite av ett okänt territorium för mig, så jag hoppas på överseende med mina tillkortakommanden.

Det var väl ungefär det jag ville säga fast jag formulerade mig annorlunda. Tack för förtydligandet ! Men det är ju just detta som är syftet med profilen, som jag förstått det. Eller så har jag missförstått något här. Dessutom, (om vi skall ta det som ett exempel) representerar en av färgrutorna (jag minns inte vilken), just hudtoner. Jag vet att dom tar upp vad de olika rutorna representerar i en av videorna jag länkade till i ett tidigare inlägg i denna tråden. Naturligtvis handlar det om någon form av kompromisser, men väldigt noggranna kompromisser ;-).

Sedan är det sanning med modifikation, det finns (som bekant) människor med andra pigment än vita. Jag tror t ex att problemet med avvikande färg i huden på en svart person är ett mindre problem, t ex.

Men jag rekommenderar att man tar och tittar på de tutorials jag länkade till tidigare, då får man en bättre uppfattning om hur CCP (med fördel) kan användas i det egna fotograferandet. Åtminstone blev jag övertygad (och köpte en). Kanske gick jag på en blåsning. (Men att påstå att reklam inte fungerar, skall man nog akta sig för :p ;-)).

Och om vi nu ändå skall diskutera det här med "korrekt" färger, måste man också titta på i vilken ljusmiljö bilderna betraktas och redigeras i. Är det rätt spektrum/färgtemperatur på ljuset i rummet där man redigerar och är det dessutom rätt mängd ljus ? Dvs inte för starkt eller för svagt ? Är skärmen kalibrerad och hur mycket av aRGB täcker skärmen, vilken färgrymd använder man sig av, när man redigerar bilderna ? ingen kedja är starkare än den svagaste länken, som bekant.

Om man vill dra saken till sin spets, kan man med fördel införskaffa ett ex. av Stefan Ohlssons utmärkta bok Digital bild 4.0, såg att den fanns ute till försäljning till ett mycket fördelaktigt pris för inte så längesedan (tror det var ~200 :- eller i det häradet). Där drar han (i min begränsade begreppsvärld) saken till sin spets vad det gäller det digitala bildflödet.

Jag läste i ett annat inlägg ett citat som jag tyckte om. Personen som tillskrevs citatet hade sagt; Jag bara ser, resten är akademiskt.

Upplever att du är lite motsägelsefull här i o m att du ovan skriver, citat; Syftet med dual light profile är att skapa en universalprofil för ett bredare spektrum än bara dagsljus, slut citat.
Jag kan naturligtvis ha fel, det är lite av ett okänt territorium för mig, så jag hoppas på överseende med mina tillkortakommanden.

Även om du har 100% koll på bägge ljuskällorna genom ovan profiler (eller helt enkelt välja daylight för blixten och glödlampa för takbelysningen) kommer de aldrig hjälpa dig med blandningsproblemet, du kommer själv i varje punkt i ansiktet vara tvungen att avgöra hur mycket av varje ljuskälla som som blandas in.

En alldeles för komplicerad lösning med tveksamt resultat jämfört med att tex lägga ner 20 sekunder vid fototillfället för att sätta på ett blixtfilter.

Har du provat blanda så du fått känna på svårigheten själv?

I parentes sagt, det finns en annan lösning, det är att man tar två bilder på raken, blixten kommer inte hinna ladda till den andra bilden så då får du glödlampsljuset separat så då kan du subtrahera det från första bilden och på så sätt få separation varpå du kan temperaturjustera separat. Funkar inte så bra i praktiken dock.

Även om du har 100% koll på bägge ljuskällorna genom ovan profiler (eller helt enkelt välja daylight för blixten och glödlampa för takbelysningen) kommer de aldrig hjälpa dig med blandningsproblemet, du kommer själv i varje punkt i ansiktet vara tvungen att avgöra hur mycket av varje ljuskälla som som blandas in. En alldeles för komplicerad lösning med tveksamt resultat jämfört med att tex lägga ner 20 sekunder vid fototillfället för att sätta på ett blixtfilter.
Var och en gör vad dom själva upplever mest fördelaktigt för det egna arbetsflödet, men jag får erkänna att alternativet att sätta på ett färgfilter (om det är den bästa (och snabbaste)) lösningen på det problem vi diskuterar här, förefaller det vara den smidigaste vägen att gå, det är jag böjd att hålla med om.

Har du provat blanda så du fått känna på svårigheten själv?
Nej, det har jag inte gjort, får jag oreserverat erkänna. Frågan är (för mig, i detta nu) rent akademisk. När det väl kommer till kritan, så är jag nog inte så väldigt noggrann. Jag drar i spakarna tills jag tycker att resultatet antingen faller mig i smaken eller kommer så nära jag kan dra mig till minnes hur scenen såg ut, när jag tog bilden.

Sedan är väl just porträtt inte riktigt min grej (tyvärr). För att fota porträtt, måste man ha ett par blixtar och en massa annan kringutrustning, (som dessutom inte kostar gratis), för att inte tala om en (eller flera) modeller.

Då jag inte lever på mitt fotograferande (vilket i o f s skulle kunna vara ett alternativ då jag behöver gå ner i vikt ;-)), så begränsar jag mig tyvärr till landskap och natur, eller (kanske) stadsmiljö.

Men jag har skaffat mig ett par böcker med titlar som "Modellfotografering" och "studioljus". Alltid en början ;-).

Kan du förtydliga det här ?

Som jag förstått det, kan man ta en bild (på färgkartan i CCP) och en bild i dagsljus (solsken, t ex), på nämnda CCP, dra och släppa dom i programvaran (enligt tidigare inlägg, dual light profile), sedan skapar programmet en profil som skall gå att använda (i princip) till vilket foto som helst, där det förekommer blandljus och då kunna rätta till färger och vitbalansen, det är ju bara att läsa innantill;

Profilerna fungerar inte i blandljus. Däremot fungerar de i olika ljusförhållanden med förbehållet att det är en samma kvalitet på de ljuskällor som förekommer i. Profilerna kan alltså inte korrigera för glödlampeljus och dagsljus i samma bild.

Det går ju inte. En digital bildfil innehåller tre färgkanaler: röd, grön och blå (om kameran har ett Bayer-filter vilket de allra flesta har).

För att vitbalansera kan man öka eller minska mättnaden i dessa tre kanaler och det går bara att träffa en enda färgtemperatur när man har justerat klart. Om man tar en bild i blandljus med flera ljuskällor som har olika färgtemperaturer så kan man inte vitbalansera för alla ljuskällornas färgtemperaturer.

Det går ju inte. En digital bildfil innehåller tre färgkanaler: röd, grön och blå (om kameran har ett Bayer-filter vilket de allra flesta har).

För att vitbalansera kan man öka eller minska mättnaden i dessa tre kanaler och det går bara att träffa en enda färgtemperatur när man har justerat klart. Om man tar en bild i blandljus med flera ljuskällor som har olika färgtemperaturer så kan man inte vitbalansera för alla ljuskällornas färgtemperaturer.

Exakt.

Det man kan göra är att "måla" vitbalanser i Lightroom, även om det givetvis aldrig kan bli helt perfekt.

Det var ju märkligt. Jag får nog ta och läsa på lite en gång till, det var nämligen den slutsatsen jag landade i, att profilen korrigerar för t ex glödlampeljus och dagsljus om profilen är skapad i dual-Light modulen.

Dual light innebär att du kan använda en profil istället för flera olika. Däremot kan profilen inte variera sig inom samma bild utan den korrigerar hela bilden på samma sätt.

Väldigt pedagogiskt, så att t o m jag begriper det. Och jag är på det klara med problembilden och varför det inte går att vitbalansera en bild med blandljus, med bara en profil, utifrån den förklaring som kommit fram. Men återigen, för mitt vidkommande är det hårklyverier. Jag är tacksam över om jag lyckas "se" bilden öht och det kan man alltid diskutera.

Sedan blir det vad det blir i datorn när bilden framkallas i lämplig programvara. Inte helt enkelt det här med digital bildbehandling, men (också) återigen, det är intressant att lära sig och känna till, även om det mest liknar hårklyverier i mitt eget fotograferade.

Blandljus råkar man ofta ut för, så att lära sig hur man hanterar det är viktigt om man vill få till bilderna bra.
Det bestrider jag inte. Men mitt problem är att få till några bilder som är bra öht, om du förstår mig rätt. Det hjälper föga hur tekniskt bra bilden är om den i övrigt är ointressant.

Sedan är mitt huvudfokus (!) inom foto landskap (även om jag inte vill begränsa mig till det) och då förefaller problematiken med blandljus vara ett mindre problem. Korrigera mig gärna om jag har fel.

Det bestrider jag inte. Men mitt problem är att få till några bilder som är bra öht, om du förstår mig rätt. Det hjälper föga hur tekniskt bra bilden är om den i övrigt är ointressant.

Sedan är mitt huvudfokus (!) inom foto landskap (även om jag inte vill begränsa mig till det) och då förefaller problematiken med blandljus vara ett mindre problem. Korrigera mig gärna om jag har fel.

Är helt med på hur du tänker. En ständig "kamp" för fotografer att inte göra ointressanta bilder.

Blandljus i landskapsbilder är tveklöst ovanligt. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar