Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lagar man en rispa på ett kolfiberstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har ett kolfiberstativ (Gitzo 1325). För en tid sedan föll det mot en sten så att det blev en rispa. Antar att det finns något sätt att reparera det hela, vet dock inte hur. Om någon har en idé om hur man gör skulle jag vara mycket tacksam.

MVH

Jimmy
 
Har hört andra som lagat med långsamt härdande epoxi,vid större skador använd glasfiberväv som armering.
 
Slipa rent och tvätta noga och laga sedan skadan med lösningsmedelfri expoxi.

West System har prylar som fungerar mycket bra. http://www.westsystem.se/

Det finns säkert andra tillverkare, men deras junk är bra på riktigt.
 
West system är inte billigt,lösningsmedelfri epoxi behövs bara om man vill ha en helt vattentät lagning.När epoxin härdar och lösningsmedlet dunstar uppstår mikroskopiskt små blåsor som gör att vatten kan tränga in,tror inte det spelar så stor roll på ett stativ.
 
Är det en skada in i laminatet eller bara en repa på ytan?

En sak att tänka på när du skall laminera med epoxy: Tvätta först området du skall laminera på, slipa sedan. Dammsug. Om du sedan tvättar igen kommer du att få sämre vidhäftning.

Om det är så att det bara är en rispa i ytan, så tvätta, slipa och dammsug. Blanda sedan epoxy (mät och blanda noggrant!!!). Lägg sedan på mycket mindre än du tror går åt. Lägg sedan på en bit blank etylenplast (tex en matkasse utan tryck = insidan) mot skadan. Ovanpå detta lägger lägger du en bit skumgummi. Linda slutligen lagningen med tejp eller spännband. Låt härda i ett dygn. Plasten du lade dit lossnar enkelt och ger din lagning perfekt yta. Tycket från bandaget gör att epoxyn flyter ut tunnt och täcker bra, därav att jag skrev "mindre än du tror".

/ Jonas
 
West system är inte billigt,lösningsmedelfri epoxi behövs bara om man vill ha en helt vattentät lagning.När epoxin härdar och lösningsmedlet dunstar uppstår mikroskopiskt små blåsor som gör att vatten kan tränga in,tror inte det spelar så stor roll på ett stativ.

Nej, men det blir tätt och minskar risken för att den som slabbar drabbas av epoxiallergi eftersom det inte finns eländigt lösningsmedel som avdrunstar och drar med sig epoxipartiklar i luften samt att man slipper lukten av lösningsmedel. Alla gör som de vill - personligen anser jag att skall man använda saker utomhus så är det bäst att använda lösningsmedelfri epoxi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.