Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
hur ladda ur batteriet enklast?
- Trådstartare higgis
- Start datum
philip svensson
Aktiv medlem
om ditt batteri inte är sprillans nytt så ska det inte spela någon roll om det är fullt urladdat eller inte med dagens batterier. det var så förut när det var några andra ämnen i batterierna men inte nu... så ladda batteriet du, bättre tips har jag inte
Tobiasl
Aktiv medlem
js1 skrev:
Ladda du ditt batteri inför Torsdagens plåtning.
Det tar inte skada av att laddas en eller annan gång utan att vara tomt.
Låt det går ner helt inför nästa laddning istället.
Jag antar att KM använder Li-jon batterier och så fall tar de faktiskt "skada" av att laddas ur helt.
Li-jon batteriet har inget "minne" vilket en del andra typer har.
Det skiljer inte mycket men efter vad jag förstår så minskar batteriets livstid något om man laddar ur det helt regelbundet.
RolandM
Aktiv medlem
higgis skrev:
Kanske en dum fråga men finns det något smart sätt att ladda ur bateriet i en 5d? Ska fota mycket på torsdag och vill därför ha ett nyladat batteri för säkerhets skull.
Det är bara att sätta den i laddaren och ladda den fullt. Inte behöver litiumjonbatterier laddas ur. Batteriet bör väl räcka till en 800-900 bilder ungefär.
js1
Aktiv medlem
Tobiasl skrev:
Jag antar att KM använder Li-jon batterier och så fall tar de faktiskt "skada" av att laddas ur helt.
Nu menade jag naturligvis tills kameran indikerar
för lågt batteri. Inte att låta det gå ner till 0V.
Vill man missförstå saker och ting så gör man.
.Z.
Aktiv medlem
Re: Re: hur ladda ur batteriet enklast?
Som sagt så är det bara att ladda på & jag laddar i princip alltid fullt innan jag åker ut, detta oberoende av när jag laddade sist. Min D7D är ju lite törstig & om man läser bruxisen (vilket väl alla gjort) så står där faktiskt att man bör ladda batteriet inför varje fotosession, kanske lite överdrivet men det bör ju innebära att det inte är skadligt i alla fall.
//Larsa
Nja, knappast på en KM Snarare hälften ungefär...RolandM skrev:
Batteriet bör väl räcka till en 800-900 bilder ungefär.
Som sagt så är det bara att ladda på & jag laddar i princip alltid fullt innan jag åker ut, detta oberoende av när jag laddade sist. Min D7D är ju lite törstig & om man läser bruxisen (vilket väl alla gjort) så står där faktiskt att man bör ladda batteriet inför varje fotosession, kanske lite överdrivet men det bör ju innebära att det inte är skadligt i alla fall.
//Larsa
storm
Aktiv medlem
Olika batterisorter
Hittade lite information som kan vara relevant.
http://www.kjell.com/
klicka på kjellfakta och sedan är det bara att scrolla ner till batterierna.
Där näms att några batterier inte kristalliserar sig (minneseffekt) tex lithium-ion batterier.
Men om du vill ladda ur oilka batterier så kan du väl ta o slicka på dom en stund. Men det är inget jag rekomenderar i längden
En liten glödlampa är annars effektivt till batterier som måste urladdas innan uppladdning.
Hittade lite information som kan vara relevant.
http://www.kjell.com/
klicka på kjellfakta och sedan är det bara att scrolla ner till batterierna.
Där näms att några batterier inte kristalliserar sig (minneseffekt) tex lithium-ion batterier.
Men om du vill ladda ur oilka batterier så kan du väl ta o slicka på dom en stund. Men det är inget jag rekomenderar i längden
En liten glödlampa är annars effektivt till batterier som måste urladdas innan uppladdning.
samuel_k
Aktiv medlem
...så att du får ett batteri som är i sämre skick än det är nu? Djupurladdningar är ren tortyr för litiumbatterier, i värsta fall (om spänningen sjunker under 1,4 V/cell) kan du råka ta död på det helt och då blir det att köpa nytt. Använd sunt förnuft i stället, det är det bästa råd man kan ge när det gäller litiumbatterier.higgis skrev:
Kanske en dum fråga men finns det något smart sätt att ladda ur bateriet i en 5d? Ska fota mycket på torsdag och vill därför ha ett nyladat batteri för säkerhets skull.
samuel_k
Aktiv medlem
Nja, det leder iofs till ett oproportionerligt stort slitage gentemot en grundare urladdning, men eftersom kameran ser till att stänga av sig själv i god tid innan batteriet riskerar att bli instabilt är det aldrig någon risk att det "dör". Så länge man ser till att ladda upp batteriet igen inom rimlig tid iaf, så att inte självurladdningen ställer till det.higgis skrev:
Kan det skada bateriet att låta kameran vara på fram till batteriet indikera rött och kameran stängs av?
HenrikHansen
Aktiv medlem
Oj vad krångligt och djupt allting blev.
Jag sammanfattar: Litium-ion batterier (de flesta batterier i digitalkameror, mobiltelefoner mm) mår bäst av att laddas när som helst och inte då de är urladdade.
Laddar man ur dem tillräckligt långt riskerar litium-ion-batterier att ta skada, men detta är inget vanligt problem.
Jag sammanfattar: Litium-ion batterier (de flesta batterier i digitalkameror, mobiltelefoner mm) mår bäst av att laddas när som helst och inte då de är urladdade.
Laddar man ur dem tillräckligt långt riskerar litium-ion-batterier att ta skada, men detta är inget vanligt problem.