Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ladda upp bilder till instagram

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hur laddar ni upp era bilder från instagram?
Inte supersmidigt tycker jag att ladda upp en bild från lightroom till instagram.

Jag använder mig av ett program som heter Gramblr som gör att man kan ladda upp bilderna från datorn till insta. Men man läser överallt om att det inte är bra att göra det då en del av taggarna försvinner . Dessutom får man ju "Free likes" om man laddar upp via det programmet, vilket jag har märkt kommer från fakekonton och har till och med läst att vissa har fått sina konton avstängda pga det. Vet inte om det är sant eller inte , men har funderat på att sluta använda just Gramblr.

Vad finns det för andra lösningar?
 
Min lösning är att jag lägger bilderna på OneDrive. Sedan laddar jag hem dem till mobilen och laddar upp därifrån. Men det är för att jag ändå vill ha bilderna på telefonen också. Inte speciellt snabbt eller smidigt...
 
Jag publicerar på diverse ställen så jag tankar alltid upp bilderna från LR till Dropbox.
Sen öppnar jag Dropbox via mobilens app och exporterar till olika sociala medier som ex FB, Instagram, Messenger etc etc. Så slipper man ha det på tfn.
 
Jag publicerar på diverse ställen så jag tankar alltid upp bilderna från LR till Dropbox.
Sen öppnar jag Dropbox via mobilens app och exporterar till olika sociala medier som ex FB, Instagram, Messenger etc etc. Så slipper man ha det på tfn.

Det måste väl ändå finnas någon enkel och bra lösning att ladda upp från datorn så slipper man flytta bilderna till telefon.
 
Det måste väl ändå finnas någon enkel och bra lösning att ladda upp från datorn så slipper man flytta bilderna till telefon.

Är ju en bra lösning till att tanka upp till instagram. Jag flyttar inte bilderna till tfn heller för den delen heller.
Oftast publicerar jag bilderna till 500px och fb via datorn, men just instagram kör jag direkt från Dropbox. Oftast är jag på resande fot när jag fåt för mig att publicera nåt så då är det enkelt att ha allt i molnet och direkt från molnet publicera, mms:a, maila, messenger etc etc utan att belasta tefelefonen och ha massa bilder liggandes där också. Mina bilder på tfn är ju också synkade till molnet.

/Stefan
 
Det måste väl ändå finnas någon enkel och bra lösning att ladda upp från datorn så slipper man flytta bilderna till telefon.

Eftersom Instagram inte vill stödja det så är det ju olika sätt att kringå just detta som krävs. Det här gör de aktivt för tidigare i år införde de möjligheten att ladda upp enkla bilder via webben, men bara från mobila enheter. Ett sätt är därför, sedan detta infördes, att lura sidan genom att skicka en egentligen falsk sträng till sidan, som säger att det är en mobil enhet fast det inte är det.
 
Hela poängen med Instagram var väl att det skulle vara mobile only och "direkt". Jag skickar bilder till mobil via molntjänst, omständigt men tror personligen fortfarande inte Instagram kommer underlätta för oss inte primärt fotar med mobil.
 
Eftersom Instagram inte vill stödja det så är det ju olika sätt att kringå just detta som krävs. Det här gör de aktivt för tidigare i år införde de möjligheten att ladda upp enkla bilder via webben, men bara från mobila enheter. Ett sätt är därför, sedan detta infördes, att lura sidan genom att skicka en egentligen falsk sträng till sidan, som säger att det är en mobil enhet fast det inte är det.

Så man kan ladda upp från dropbox webversion...men bara från mobil, haha.

Dropbox är ju mappbaserat så då slipper man plugin till LR, och starta LR för en enda bild f ö eftersom jag bara kör LR för stora serier. Låter som det är enklast att ladda upp från mobilen dropbox.
 
Har ett lightroom export preset som exporterar dem till min google drive eller dropbox. De laddas automatiskt upp sedan till ”molnet” o sen är det bara o ladda ner dem via tex dropbox appen på iOS. Detta funkar med alla andra molntjänster med självklart.
 
hur blir det med taggar? när var och hur skriver man dom då?

Jag väljer ofta att skriva mina taggar i en kommentar i bilden i stället för i beskrivningen till bilden. Ser bättre ut så

Jag använder samma plugin, mest för att jag tycker det är jobbigt att skriva text på mobilen... Efter publicering gör jag en edit i instagram och lägger till eventuella taggar i bilden.
 
Jag laddade just upp mina första bilder till instagram från datorn via mobilen. Dropbox synkar snabbt. Öppnar mobilens dropboxapp och väljer bilden, öppna med Foto. Dela till instaappen. Beskär till kvadratiskt. Inte så krångligt men känns som några onödiga klick.

@Stefan, du skrev "men just instagram kör jag direkt från Dropbox"

Hur gör du detta? Ser ingen sådan möjlighet i varken dator eller mobil.
 
Själv använder jag usb-kabeln som följer med laddaren. Kopplar in kabeln i datorn och sedan kopierar jag över bilderna till telefonen. Drag and drop i filhanteraren. Tar 10 sekunder.
 
Själv använder jag usb-kabeln som följer med laddaren. Kopplar in kabeln i datorn och sedan kopierar jag över bilderna till telefonen. Drag and drop i filhanteraren. Tar 10 sekunder.

Håller med, lika simpelt som att föra över via moln. Har USB ingångar bara några cm ifrån handen min, koppla in sladden som alltid ligger där och trycka på några mappar, som man gör ändå när man ska föra över via moln. Passar även då på att kopiera över mobilens bilder till datorn.
 
Jag laddade just upp mina första bilder till instagram från datorn via mobilen. Dropbox synkar snabbt. Öppnar mobilens dropboxapp och väljer bilden, öppna med Foto. Dela till instaappen. Beskär till kvadratiskt. Inte så krångligt men känns som några onödiga klick.

@Stefan, du skrev "men just instagram kör jag direkt från Dropbox"

Hur gör du detta? Ser ingen sådan möjlighet i varken dator eller mobil.

När man öppnar en bild i dropbox så trycker man på de tre prickarna bredvid dela-symbolen. Där kan man välja att exportera. Då öppnas en ny flik till olika ställen att dela på. Eftersom jag exporterar mycket av mitt färdiga jobb till molnet (dropboxmappen på datorn) har jag tillgång till dessa överallt.
Detta funkar på android. Sist jag kollade hade inte apples version denna funktion.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.