Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur långt klarar jag mig med Olumpus Master 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

mediabrus

Avslutat medlemskap
Hur långt klarar jag mig med Olympus Master 2?

Jag har precis fått ordning på min dator och installerat Olympus Master 2 vilket hängde med då jag nyligen köpte min Olympus E-P2. Jag har aldrig förr fotat i raw utan enbart använt jpg och gamla versioner av Photoshop, så det är mycket som är helt nytt för mig i arbetsflödet.

Vad jag förstått använder majoriteten av folket här Lightroom 3 vilket verkar vara ett suveränt program för att justera och katalogisera bilderna. Dessa funktioner har även Olympus Master 2, om än med mer begränsande möjligheter. Jag har inte mer än hunnit installera och föra in de första bilderna än så länge så jag vet inte mycket mer. Hur långt klarar jag mig med Olympus-programmet? Vad saknar det för möjligheter som Lightroom har?

Jag kommer att köpa Photoshop Elements då jag även tycker om att arbeta med montage. Bör jag även lägga pengar på att köpa Lightroom också eller hur långt kommer jag med Olympus Master 2 och Photoshop Elements? I dagsläget är ekonomin begränsad och de pengar jag kan lägga på foto kommer i första hand gå till objektiv, stativ och annan utrustning. Lightroom 3 kostar ju ändå ungefär 3000 kronor och det är en hel del pengar, speciellt då man är föräldraledig.

Senast ändrad:
Om du inte vet vad du behöver så tror jag att du klarar dig med Elements som faktiskt också innehåller en bra katalogiserare. Huruvida Olympusprogrammet har något mervärde kan jag inte svara på. Du kan ladda ner och testa alla Adobes program, 30 dagar är gratis. För att lära dig om programmen kan du köpa DVD-kurser på www.moderskeppet.se

Om du inte vet vad du behöver så tror jag att du klarar dig med Elements som faktiskt också innehåller en bra katalogiserare. Huruvida Olympusprogrammet har något mervärde kan jag inte svara på. Du kan ladda ner och testa alla Adobes program, 30 dagar är gratis. För att lära dig om programmen kan du köpa DVD-kurser på www.moderskeppet.se

Det har du ju faktiskt rätt i. Jag får ladda ner trial-versionen av LR3 och testa och jämföra med Olympus. Det jag tycker verkar bra med program som Lightroom är att det underlättar hanterandet av bilder. Att slippa öppna upp och redigera bild för bild. Sedan kommer jag använda PSE som komplement och då jag jobbar med montage.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar