Annons

Hur långa slutartider innan batteriet tar slut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Har en Sony A700 och har fotat lite nattbilder de senaste dagarna. Som längst har jag gjort 10-minuters exponeringar och sen jobbar ju brusreduceringen lika länge också. Två bilder per natt hann jag med innan jag blev för kall. 63% kvar av batteriet efteråt.
Men hur långa slutartider brukar man kunna använda innan batteriet tar slut? I ca 10-15 minusgrader. Tänkte prova 20 minuter ikväll, och det blir ju 40 min totalt.
Kanske svårt att svara på, men på ett ungefär kanske?
 
Har en Sony A700 och har fotat lite nattbilder de senaste dagarna. Som längst har jag gjort 10-minuters exponeringar och sen jobbar ju brusreduceringen lika länge också. Två bilder per natt hann jag med innan jag blev för kall. 63% kvar av batteriet efteråt.
Men hur långa slutartider brukar man kunna använda innan batteriet tar slut? I ca 10-15 minusgrader. Tänkte prova 20 minuter ikväll, och det blir ju 40 min totalt.
Kanske svårt att svara på, men på ett ungefär kanske?
Jag har problem att ta bilder på ca. 3-5min om det är mindre än -10C. Fast då har jag gamla och slitna batteri också. Ett tips är att prova dig fram även om det är tråkigt att missa en bra bild eftersom batteriet tar slut. Testa därför ute i trädgården eller på balkongen så får du ju veta vart gränsen går. Dela gärna med dig ifall du får fram några resultat.

Ett annat tips är att köpa billiga handvärmare som du fäster utanpå kameran där batteriet är. Dessa brukar ge värme i från 20min upp till flera timmar vilket borde räcka för att hålla liv i betterierna. Sen är det bara att koka upp dem och återanvända nästa gång du ska ut :)
http://www.outdoorexperten.se/p-748...koose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick

Eller dessa som ej går att återanvända:
http://www.outdoorstore.se/?artnr=PKTGR-200
 
Tack för tipsen!
För några dar sen var jag ute i minus 12 ungefär och provade med en 20-minutersexponering och det gick bra. När den tagit bilden och började brusreducera så tog jag in den i bilen och åkte hem, så den fick göra det på vägen. När den var klar så kollade jag batteriet och det stod på 91%. Var fulladdat innan. Så den hade säkert klarat att stå kvar ute på stativet under brusreduceringen också.
Fast batterierna är ganska ny också.

Men vad händer egentligen om batterierna tar slut medan kameran exponerar? Bilden försvinner såklart, men sen då? Stänger kameran bara av sig, eller kan den skadas på nåt sätt?
Hade velat prova en 40-minuters exponering ikväll eventuellt eller imorrn och det blir ju 80 min med brusreducering och allt...
 
Jag skulle stängt av brusreduceringen och fixat det i datorn senare för att undvika att kameran dör när den jobbar med det.plus att man hinner med fler långa exponeringar
 
Du kan också skaffa en handvärmare och sen använda något runt kameran som håller inne värmen. Borde förlänga batteritiden avsevärt.
 
Jag skulle stängt av brusreduceringen och fixat det i datorn senare för att undvika att kameran dör när den jobbar med det.plus att man hinner med fler långa exponeringar

Är det inte alltid bättre att låta kameran göra det, allt annat lika? Bruset spelas in under exakt samma förutsättningar som exponeringar och borde bli väldigt lika.

Upplys mig!

Per.
 
Är det inte alltid bättre att låta kameran göra det, allt annat lika? Bruset spelas in under exakt samma förutsättningar som exponeringar och borde bli väldigt lika.

Upplys mig!

Per.

hur menar du ? att kameran skulle veta vad som är brus och ta bort det bättre än ett program i datorn ?? (försöker inte vara dryg jag bara förstod inte)

T: Skaffa ett par värme påsar! finns massa olika varianter på coolstuff.se finns det att köpa en gångs påsar som häller värmen ett par timmar för några kr st, sen finns det såna dära man kan koka och använda om och om igen .... skaffa sådana och sätt med gummiband eller nå mot kameran om du ska vara ute väldigt länge och om det är riktigt kallt det boostar batterierna mycket.
 
Får ta och fixa såna kanske. Fast i och för sig så räcker det nog med ett par exponeringar i den här kylan innan jag själv förfryser händer och fötter;)
 
hur menar du ? att kameran skulle veta vad som är brus och ta bort det bättre än ett program i datorn ?? (försöker inte vara dryg jag bara förstod inte)

Ja, det är precis så den gör! Kameran gör en extra exponering men öppnar inte slutaren. den bild som då skapas av sensorn är bara brus, eftersom den egentligen ska vara helt svart, och kan dras ifrån bilden som togs stunden innan.

Per.
 
Ja, det är precis så den gör! Kameran gör en extra exponering men öppnar inte slutaren. den bild som då skapas av sensorn är bara brus, eftersom den egentligen ska vara helt svart, och kan dras ifrån bilden som togs stunden innan.

Per.

ja just det det har jag hört/läst förut. tack för att du friskar upp minnet mitt :)
 
Sådant brus uppstår när sensorn är igång under "lång" tid. Då värms sensorn upp vilket genererar brus (felaktiga signaler). Under vanliga (kortare) exponeringar hinner inte dessa effekter uppkomma på samma sätt enligt vad jag förstått. Därför är det bäst att låta kameran hantera sådant "värmebrus" direkt på plats.

[Edit: Problemet är störst på pixeltäta sensorer (typiskt i kompakter med många MP) eftersom de ligger så tätt att de lätt värmer upp varandra.]
 
Ett tips för att korta ner slutartiderna kan ju vara att höja iso vid nattfotografering samtidigt som man låter kameran göra sin "svartexponering" efter den vanliga. Bruset borde änen minska med högre iso i detta fall eftersom läsbruset är högre vid låga iso äv vid höga iso. Dessutom så slipper man ju sensorns uppvärmning och sparar på batterierna...

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1014&message=34182249
Absolut, rent brusmässigt men anledningen till att jag kör med långa slutartider är för att få till snygga estetiska effekter, t.ex. rejält utsläpade moln på himlen. Vilket en höjning av ISO-talen inte kan fixa (iaf inte ännu så länge ;-)
 
Jag fotade hamnen i Åhus vid -10 grader under en hel timme med längsta exp på 16 min.
Fotade i RAW utan brusred, ruskigt bra blev det, dvs brusmässigt. Ingen anledning att ens brusred efteråt. Dock blev min bild bäst med 30s, 120s samt 240s kombinerat med maskning i PS.
Batteriet stod fortf på max (kan inte se %) efter sessionen.

Tror inte brusred i kameran gör så mkt. Den är ju egentligen ute efter heta pixlar vid sånt hät fotograferande och inte vanligt brus.

/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.