Annons

Hur lågt kann man gå

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det är få döda som misstycker för att de blir fotograferade av en släkting som vill ha ett minne.

Håller med Jim.

Tycker inte det är fel sålänge det är nära vänner och släktingar som gör det. om man inte har någon bild sedan innan och vill komma ihåg personen så är det fullt ok enligt mig.

hur vet du det, svårt att veta ner personen i fråga är död.

Bättre att kolla på bilder av personen ner den var vid liv eller hur.

Senast ändrad:
som sagt tidigare: Så länge det handlar om att man vill ha ett minne så tycker jag att det är helt ok.

Är det alltså värre att fotografera sin avlidna vän/släkting än att betrakta densamma utan kamera?

Är det inte i själva verket en precis lika bisarr och morbid sak att stå och titta på en avliden människa i en öppen kista?

Det handlar ju ändå om ett snabbt snapshot från den position där man råkar stå, det verkar ju inte direkt röra sig om någon som arrangerar ljus och letar vinklar och nydanande kompositioner... Inte för att jag egentligen ser något fel i att använda avlidna människor som motiv även om man arrangerar osv, men där kan jag i alla fall förstå en viss upprördhet även om jag inte delar den.

Jóhannes H Steingrímsson skrev:
Bättre att kolla på bilder av personen när den var vid liv eller hur.

Bättre att kolla på personen överhuvudtaget när den var vid liv i så fall, eller hur? Som jag skrev ovan, det är väl minst lika "sjukt" att överhuvudtaget stå och titta i en öppen kista som att fotografera i den? I konsekvensens namn bör vi ju bli väldigt upprörda över alla som väljer öppen kista för begravningen, eller som väljer att gå och ta ett sista farväl på bårhuset med öppen kista. Men det blir vi väl inte?

Är det kameran i sig som är upprörande alltså?

"Finns dom förresten utan kamera?"
Tror de föds med kameran och begravs med den.

Om det är lämpligt eller ej att fotografera/filma på begravningar vet jag inte men makabert tycker jag att det är i alla fall. Egentligen är det väl upp till de närmast anhöriga att avhöra om de vill tillåta fotografering/filmning.
Har man inga kort på sin anhörig medan de levde så har man väl inte haft så himla mycket kontakt innan döden inträffade.

ANNONS